Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/27813

Título : Якісні методи прогнозування попиту
Otros títulos : Qualitative methods of forecasting demand
Autor : Строцень, Людмила Петрівна
Strotsen, Liudmyla
Affiliation: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, Тернопіль, Україна
Ternopil Ivan Puluj National Technical University, Ternopil, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Строцень Л. П. Якісні методи прогнозування попиту / Людмила Строцень // Галицький економічний вісник. — ТНТУ, 2018. — Том 54. — № 1. — С. 113–118. — (Математичні методи, моделі та інформаційні технології в економіці).
Bibliographic description (International): Strotsen L. (2018) Yakisni metody prohnozuvannia popytu [Qualitative methods of forecasting demand]. Galician economic bulletin, vol. 54, no 1, pp. 113-118 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 1 (54), 2018
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 1 (54), 2018
Journal/Collection: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Issue: 1
Volume: 54
Fecha de publicación : 22-may-2018
Submitted date: 17-ene-2018
Date of entry: 22-feb-2019
Editorial : ТНТУ
TNTU
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2018.01.113
UDC: 339.133
Palabras clave : попит
ринок
прогнозування
якісні методи прогнозування
експертне оцінювання
опитування
сценарії
demand
market
forecasting
qualitative forecasting methods
expert evaluation
poll
scenarios
Number of pages: 6
Page range: 113-118
Start page: 113
End page: 118
Resumen : Досліджено класифікацію методів прогнозування попиту. Зосереджено увагу на якісних методах, які включають: метод експертних оцінювань (метод Дельфи, мозкового штурму), метод опитування, метод сценаріїв. Запропоновано етапи проведення прогнозування за допомогою методу експертних оцінювань. Зазначено, як проводиться вибір експертів та формули визначення коефіцієнта рівня їх компетентності.
In today's market environment, corporations face fierce competition, which is the driving force of the market. Commodity producers are struggling for their own market share, as well as for their consumer. Constant monitoring of the needs, tastes and desires of the potential buyer has become the basis of the marketing activities of enterprises. These results form the strategic work of the enterprise. The assessment of consumer demand plays an important role in its forecasting. The company is planning its own product and sales policy thanks to the forecasting of the future sales, which will cause positive financial results. There are many approaches to the classification of methods for forecasting sales, mainly researches conducted by foreign scientists. In this paper, several variants of this classification are presented. In this article the classification of methods of forecasting demand is investigated. All methods are divided into qualitative and quantitative. Quantitative forecasting methods include trend extrapolation, a method for determining “slippery” mean index and a seasonal analysis. In this article the attention is focused on qualitative methods, which include: the method of expert marks (Delphi method, brainstorming), survey method, scenario method. Suggested stages of forecasting are held using the expert marks method. In this article it is also specified the way the experts choice is conducted, and the formula for determining the coefficient of competence level. Consequently, due to high-quality forecasting of consumer demand, the company forms its strategic position in the market
URI : http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/27813
ISSN : 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2018
URL for reference material: https://otgo.tehran.ir/Portals/0/pdf/Armstrong
https://www.scienceforum.ru/2016/pdf/25755.pdf
References (Ukraine): 1. Ламбен, Жан-Жак. Менеджмент, ориентированный на рынок [Текст] / Ламбен Жан-Жак; [перев. с англ. под ред. В.Б. Колчанова]. – СПб. : Питер, 2007. – 800 с.
2. Armstrong, Michael. Armstrong’s handbook of human resource management practice. – 13-th Edition [Electronic resourse]. – Mode of access: https://otgo.tehran.ir/Portals/0/pdf/Armstrong's%20Handbook%20of%20Human%20Resource%20Management%20Practice_1.pdf.
3. Ландреви, Ж. Меркатор. Теория и практика маркетинга: в 2 т. [Текст] / Ж. Ландреви, Ж. Леви, Д. Линдон; [пер с франц.]. – Т. 1. – М. : МЦФЭР, 2006. – 664 с.
4. Пучкова, В.С. Прогнозирование обьема продаж бензина методом экстраполяции трендов / В.С. Пучкова, Н.В. Растеряев, 2016 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступа: https://www.scienceforum.ru/2016/pdf/25755.pdf.
5. Леонов, В.В. Методика оцінки компетентності експертів у процесі розробки пропозицій до програмних документів [Текст] / Леонов В.В., Ворович Б.О. // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. – № 3 (52), 2014. – С. 13 – 18.
References (International): 1. Lamben Zhan-Zhak. Menedzhment, orientirovannyj na rynok; [perev. s angl. pod red. V. B. Kolchanova]. SPb. Piter, 2007, 800 p.
2. Armstrong, Michael. Armstrong’s handbook of human resource management practice. – 13-th Edition [Electronic resourse]. – Mode of access: https://otgo.tehran.ir/Portals/0/pdf/Armstrong's%20Handbook%20of%20Human%20Resource%20Management%20Practice_1.pdf.
3. Landrevi Zh., Levi Zh., Lindon D. Merkator. Teorija i praktika marketinga: v 2 t. Zh. Landrevi; [per s franc.], T. 1. M., MCFJeR, 2006, 664 p.
4. Puchkova V.S., Rasteriaev N.V. Prohnozyrovanye ob'ema prodazh benzyna metodom ekstrapoliatsyy trendov. 2016 r. [Elektronnyj resurs]. Rezhym dostupu: https://www.scienceforum.ru/2016/pdf/25755.pdf.
5. Leonov V.V., Vorovych B.O. Metodyka otsinky kompetentnosti ekspertiv u protsesi rozrobky propozytsij do prohramnykh dokumentiv. Zbirnyk naukovykh prats' Tsentru voienno-stratehichnykh doslidzhen' Natsional'noho universytetu oborony Ukrainy imeni Ivana Cherniakhovs'koho No. 3 (52), 2014. Pp. 13 – 18.
Content type: Article
Aparece en las colecciones: Галицький економічний вісник, 2018, № 1 (54)



Los ítems de DSpace están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.