Please use this identifier to cite or link to this item: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/23292

Title: The impact of the kinematic parameters of bounce and pitch motions of sprung mass on wheeled vehicles handling
Authors: Lyashuk, Oleg
Sokil, Mariya
Vovk, Yuriy
Tson, Oleg
Dzyura, Volodymyr
Affiliation: Ternopil Ivan Pul’uj National Technical University
National University Lviv Polytechnic
Bibliographic description (Ukraine): Lyashuk, О., Sokil, M., Vovk, Y., Tson, O., Dzyura, V. The impact of the kinematic parameters of bounce and pitch motions of sprung mass on wheeled vehicles handling. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2017, 97, 81-91. ISSN: 0209-3324. DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2017.97.8
Bibliographic description (International): Lyashuk, О., Sokil, M., Vovk, Y., Tson, O., Dzyura, V. The impact of the kinematic parameters of bounce and pitch motions of sprung mass on wheeled vehicles handling. Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport. 2017, 97, 81-91. ISSN: 0209-3324. DOI: https://doi.org/10.20858/sjsutst.2017.97.8
Journal/Collection: Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport
Issue: 97
Issue Date: Dec-2017
Submitted date: 5-Sep-2017
Publisher: Silesian University of Technology
Country (code): PL
Place of the edition/event: Gliwice
DOI: 10.20858/sjsutst.2017.97.8
Keywords: wheeled vehicles handling
directive wheels
amplitude
frequency
steering angle
Page range: 81-91
Series/Report no.: 97;
Abstract: The impact of the kinematic parameters of bounce and pitch motions of wheeled vehicles’ (WVs’) sprung mass (SM) with non-linear power characteristics of the cushion system on vehicles handling is studied. The dependence of the critical value of the dynamic steering angle of directive wheels on the amplitude of bounce and pitch motions and the kinematic parameters of motion is developed. It is proven that the limit value of the dynamic steering angle of directive wheels is reduced during acceleration, and vice versa (it increases during braking, while the bounce and pitch motions are significantly reduced).
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/23292
ISSN: 0209-3324
2450-1549
Copyright owner: Scientific Journal of Silesian University of Technology. Series Transport is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License
URL for reference material: http://sjsutst.polsl.pl/archives/2017/vol97/081_SJSUTST97_2017_Lyashuk_Sokil_Vovk_Tson_Dzyura.pdf
References (International): 1. Солтус А.П. 2010. Теорія експлуатаційних властивостей автомобіля: Навчальний посібник для ВНЗ. [In Ukrainian: Soltus А.P. 2010. The theory of operational properties of the vehicle: Textbook for Universities]. Кyiv: Aristey.
2. Грубель М. Г. 2014. „Вплив відновлювальної сили пружної підвіски на коливання та стійкість руху колісних транспортних засобів”. In Перспективи розвитку озброєння і військової техніки СВ: тези доповідей Міжнародної НТК. p. 35. АСВ, Львів. [In Ukrainian: Hrubel’ М. H. 2014. Effect of elastic suspension of renewable power on fluctuations and resistance movement of wheeled vehicles]. ASV. Lviv.
3. Грубель М. Г., Красюк О. П., Сокіл М. Б., Нанівський Р. А. 2014. „Вертикальні коливання підресореної частини колісних транспортних засобів під дією випадкових збурень”. [In Ukrainian: Hrubel’ М.H., Krasiuk О.P., Nanivs’kyi R.А., Sokil М.B. 2014. “The vertical oscillations of the sprung motor vehicles under the influence of random disturbances”]. Scientific notes of NTC 46: 112–116.
4. Кузьо І. В., Сокіл Б. І., Палюх В. М. 2007. „Вплив параметрів підвіски на нелінійні коливання транспортних засобів”. [In Ukrainian: Kuzio І.V. 2007. „Effect of suspension parameters on nonlinear oscillations of vehicles”]. Bulletin of NU “LP” “Dynamics, strength and design of machines and devices”, 588: 49-52.
5. Айзерман М. А. 1980. Классическая механика. [In Russian: Aizerman М.А. 1980. Classical mechanics]. Мoscow: Nauka.
6. Коул Д. Д. 1972. Методы возмущений в прикладной математике. [In Russian: Coul J. 1972. Perturbation methods in applied mathematics]. Moscow: Mir.
7. Боголюбов Н. Н., Митропольский Ю. А. 1974. Асимптотические методы в теории нелинейных колебаний. [In Russian: Boholiubov N.N., Mytripol’skyi А. 1974. Asymptotic methods in the theory of nonlinear oscillations]. Moscow: Nauka.
8. Сеник П. М. 1969. „Обернення неповної Вeta-функцiї”. [In Ukrainian: Senyk P.М. 1969. „Rotation of not full Beta-function”]. Ukr. math. Journal 21(3): 325-333.
9. Сеник П. М., Сокіл Б. І. 1977. „Про застосування u-методики для одного класу коливних систем”. [In Ukrainian: Senyk P. М., Sokil B. I. 1977. „On applying the u-technique for one class of vibration systems”. Rep. of АS of USSR 1: 12-16.
10. Сеник П. М., Сокіл Б. І. 1977. „Об определении параметров нелинейной колебательной системы по амплитудно-частотной характеристике”. [In Russian: Senyk P. М. 1977. „On determining the parameters of nonlinear vibrational system according to amplitude and frequency characteristics”]. Math. methods and phys.-mech. fields 7: 94-99.
Content type: Article
Appears in Collections:Наукові публікації працівників кафедри транспортних технологій та механіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Admin Tools