Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/3388

Назва: Оценка достоверности контроля трещин в авиационных конструкциях
Інші назви: Estimation of crack control reliability for aircraft structures
Автори: Бурау, Н.
Хумарян, Л.
Ignatovich, S.
Bouraou, N.
Khumarian, L.
Бібліографічний опис: Игнатович С. Оценка достоверности контроля трещин в авиационных конструкциях / С. Игнатович, Н. Бурау, Л. Хумарян // Вісник ТНТУ — Тернопіль : ТНТУ, 2013. — Том 72. — № 4. — С 117-125. — (механіка та матеріалознавство).
Ignatovich S. Estimation of crack control reliability for aircraft structures / S. Ignatovich, N. Bouraou, L. Khumarian // Bulletin of TNTU — Ternopil : TNTU, 2013. — Volume 72. — No 4. — P 117-125. — (mechanics and materials science).
Дата публікації: 19-лис-2013
Дата внесення: 3-вер-2014
Видавництво: Тернопiльський національний технiчний унiверситет iменi Iвана Пулюя
Місце видання, проведення: Тернопіль
УДК: 539.4
620.179
678.067
Теми: Ключевые слова: контроль технического состояния
неразрушающий контроль
вероятность обнаружения дефектов
распределение размера дефектов
control of a technical condition
nondestructive inspection
probability of defects detection
flaw size probability distribution
Короткий огляд (реферат): Достоверность обнаружения трещин методами неразрушающего контроля (НК) определяется вероятностью обнаружения дефекта с заданным размером а – POD(a). Показано, что этот показатель определяет надежность всей системы НК, включая человеческий фактор. На примере использования вероятностного подхода Бейеса с учетом POD(a) показана возможность некорректного обоснования эмпирического распределения размера дефектов.
The realization of the damage tolerance concept for aviation structures is defined appreciably by solution of a problem of the damage detection reliability by nondestructive inspection (NDI) methods. The reliability of cracks detection by NDI methods is defined by probability of detection of the given flow size a – POD (a). The reliability index of the NDI taking into account the reliability of the flow detection or miss POD (a) is the probability of the crack size detection more than a. Another reliability index of the NDI system, which depends on POD (a), is the missing probability of the crack size more than a. It is shown that POD (a) defines reliability of all NDI system, including the human factor. The example of a wing surface control by eddy currents is considered for the plane round rivet holes in knots of skin and stringer fastening. The distribution of the detected crack length is described by a Weibull distribution (a posteriori distribution). However, this distribution cannot be accepted as correct because the part of cracks will be not detect under control (especially small sizes cracks). It is shown that a priori (valid) crack length distribution can be defined by using of the Bayesian probabilistic approach, which essentially differs from initial Weibull distribution. The approach offered in this paper is useful to an estimation of a technical condition of aircraft structures by results of operation defects testing.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/3388
ISSN: 1727-7108
Власник авторського права: © „Вісник Тернопільського національного технічного університету“
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Вісник ТНТУ, 2013, № 4 (72)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.