Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/2996
Назва: Інструменти управління взаємовідносинами на роздрібному ринку електроенергії України
Інші назви: Tools for managing relationships in the Ukrainian power retail market
Автори: Омеляненко, Тетяна
Omelianenko, Tetiana
Бібліографічний опис: Т.Омеляненко. Інструменти управління взаємовідносинами на роздрібному ринку електроенергії України / Т.Омеляненко // Галицький економічний вісник. — 2013. — №1(40). — с.51-58 - (економіка та управління національним господарством)
Дата публікації: 2013
Дата внесення: 20-тра-2014
Видавництво: Тернопільський національний технічний університет ім. Івана Пулюя
Місце видання, проведення: Тернопіль, Україна
УДК: 338.24
Теми: взаємовідносини
реформи
роздрібний ринок
електроенергія
споживач
енергопостачальне підприємство
relationships
reforms
retail market
electric energy
customer
energy supplying company
Короткий огляд (реферат): Розглянуто актуальну проблему впровадження інструментів маркетингу взаємовідносин на роздрібному ринку електроенергії України в період поглиблення реформ. Наголошено, що при набутті енергопостачальним підприємством статусу Гарантуючого постачальника, впровадженні конкурентних відносин на роздрібному ринку, вони ризикують втратити долю ринку за рахунок переходу економічно вигідних клієнтів (промислові платоспроможні споживачі) до незалежних постачальників, котрі зможуть запропонувати їм більш низькі роздрібні ціни на електроенергію. Визначено інструменти маркетингу взаємодії, що дозволять підвищити конкурентоспроможність обласних енергопостачальних підприємств як гарантуючих постачальників на роздрібному ринку електроенергії.
The actual problem of relationships marketing tools implementation it the Ukrainian power retail market during the reforms intensification period is described in the article. The article emphasizes that right after the power supplier receives the status of a Guaranteeing supplier, the implementation of competitive relationships it the retail market, it risks to lose the market share because the economically beneficial clients (industrial solvent customers) are switching to independent providers who can actually offer lower prices to such customers. This is the reason why a conceptual scheme of different “supplier-customer” relationships worthiness (during the reforms intensification period) aspects is proposed. These relationships consist of some monetary and non-monetary values implemented on the tactical and strategic levels. Also, some relationships marketing tools which help to increase the competitiveness level of regional power suppliers as guaranteeing providers it the power retail market are determined. The measures of organizational and psychological influence on customers for relationship development are proposed in the article. The support of electricity networks is also proposed to be treated as a marketing activity. It is also offered to widen the mix of services provided by the power supplying companies to the end consumers as one of the ways to increase company income taking into account the fact the economically beneficial customers are switching to other power suppliers. The power supplying companies were recommended to use some forms of marketing being specific for retail energy sales: effective cooperation with the diversified groups of consumers who have high debt rates for the power supply used, and who cannot be levied any severe types of penalty since legislation protects this consumer category.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/2996
Власник авторського права: © „Галицький економічний вісник“
Статус публікації : Опубліковано раніше
Тип вмісту: Article
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2013, № 1 (40)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.