Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44000
Назва: Вплив вибору каналів комунікації на формування самооцінки сучасних підлітків
Інші назви: The influence of the choice of communication channels on the formation of self-esteem of modern teenagers
Автори: Саламандра, Марія Вікторівна
Salamandra, Mariia
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Саламандра М.В. Вплив вибору каналів комунікації на формування самооцінки сучасних підлітків:кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавр за спеціальністю "053- психологія", Тернопіль: ТНТУ, 2023. 64 с.
Bibliographic description: Salamander M.V. The influence of the choice of communication channels on the formation of self-esteem of modern teenagers: qualification work for obtaining a bachelor's degree in the specialty "053 - psychology", Ternopil: TNTU, 2023. 64 p.
Дата публікації: чер-2023
Дата подання: чер-2023
Дата внесення: 22-січ-2024
Видавництво: ТНТУ ім. І.Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Iryna
УДК: 159.9
Теми: самооцінка
self-esteem
підлітки
teenagers
комунікація
communication
сенсорна система
sensory system
Діапазон сторінок: 64
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі обґрунтовано, що спілкування є найважливішим процесом, який дозволяє розвиватися людині як особистості, здобувати безцінний досвід, взаємодіяти, надавати емоційну підтримку, відчувати свою причетність до суспільства, передавати інформацію тощо. Особливо в підлітковому віці першочергове значення має спілкування з ровесниками, яке є визначальним у впливі на становлення особистості, та формуванні самооцінки. З’ясовано, що проблема обмеженого спілкування також пов’язана із вибором засобів спілкування, розвитком соціальних мереж, віртуальної комунікації, низьким рівнем розвитку навичок спілкування, особистісними якостями. Досліджено, що саме в підлітковому віці інтенсивно розвивається спілкування як засіб взаємодії та самопізнання, багатопланова активність: трудова, спортивна, учбова, художня. Порушення процесу спілкування в період активного становлення особистості негативно впливає формування особистісних структур, її Я-концепцію, самооцінку, комунікативну здатність та ефективність. За результатами анкетного опитування було встановлено, що сучасні підлітки беруть охоче участь у дослідженні напрямів комунікативної активності. Це свідчить про їхню зацікавленість власною персоною, бажанням дізнатися більше інформації про самого себе, проаналізувати зв’язок між особистісними якостями, комунікативною активністю та ефективністю в спілкуванні. З’ясовано у емпіричному дослідженні, що на формування самооцінки впливає рівень комунікабельності, вміння говорити і слухати, поінформованість в сфері вербальної і невербальної комунікації, знання свого провідного типу репрезентативної системи, наявність комунікативних навичок взаємодії з людьми, які належать до різних типів за провідним каналом комунікації. До нашої психологічної програми розвитку комунікативно-особистісного потенціалу увійшли наступні структурні блоки: розвиток вербальних вмінь, вивчення невербальної комунікації, застосування знань з нейролінгвістичного програмування та розвиток самооцінки.
In the qualification work, it is substantiated that communication is the most important process that allows a person to develop as an individual, gain invaluable experience, interact, provide emotional support, feel their involvement in society, transfer information, etc. It was found that the problem of limited communication is also related to the choice of means of communication, the development of social networks, virtual communication, low level of development of communication skills, personal qualities. It has been studied that it is during adolescence that communication as a means of interaction and self-discovery, multifaceted activity: work, sports, education, art develops intensively. Disruption of the communication process during the period of active personality formation negatively affects the formation of personal structures, its self-concept, self-esteem, communicative ability and effectiveness. Based on the results of the questionnaire survey, it was established that modern teenagers willingly participate in the research of areas of communicative activity. This indicates their interest in their own personality, their desire to learn more information about themselves, to analyze the relationship between personal qualities, communicative activity and effectiveness in communication. It was found out in an empirical study that the formation of self-esteem is influenced by the level of sociability, the ability to speak and listen, awareness in the field of verbal and non-verbal communication, knowledge of one's leading type of the representative system, the presence of communicative skills of interaction with people who belong to different types according to the leading channel communication. Our psychological program for the development of communicative and personal potential includes the following structural blocks: the development of verbal skills, the study of non-verbal communication, the application of knowledge of neurolinguistic programming and the development of self-esteem.
Опис: У кваліфікаційній роботі обґрунтовано, що спілкування є найважливішим процесом, який дозволяє розвиватися людині як особистості, здобувати безцінний досвід, взаємодіяти, надавати емоційну підтримку, відчувати свою причетність до суспільства, передавати інформацію тощо. Особливо в підлітковому віці першочергове значення має спілкування з ровесниками, яке є визначальним у впливі на становлення особистості, та формуванні самооцінки. З’ясовано, що проблема обмеженого спілкування також пов’язана із вибором засобів спілкування, розвитком соціальних мереж, віртуальної комунікації, низьким рівнем розвитку навичок спілкування, особистісними якостями. Саме вибір способу спілкування, форм, видів комунікації та їх каналів є тими умовами, які впливають на розвиток особистісної сфери, на формування самооцінки, яка є центральним новоутворенням в підлітковому віці. Як відомо з праць видатних психологів А. Маслоу, К. Хорні, Г. Костюка, В. Рибалки, А. Адлера, Л. Виготского, самооцінка — це стрижнева характеристика особистості, від якої залежить впевненість в собі, постановка цілей, тактика і стратегія поведінки, вміння долати перешкоди, здатність вирішувати труднощі, вміння відстояти свою позицію, вправно адаптовуватися до постійно змінних умов, будувати комунікацію на різних рівнях, досягати успіху, відчувати свою ефективність. Успіх комунікативного контакту в значимій мірі залежить від здатності встановлювати довірливу взаємодію з співрозмовником, яка залежить не тільки від змісту повідомлення та інформаційного потоку, але від того як людина поводиться, як тримається. Відтак особливу увагу варто зосереджувати на 58 невербальних каналах передачі інформації: пантоміміці, манері, позі і міміці реципієнта, а також як в процесі інформаційного обміну він жестикулює. Досліджено, що саме в підлітковому віці інтенсивно розвивається спілкування як засіб взаємодії та самопізнання, багатопланова активність: трудова, спортивна, учбова, художня. Порушення процесу спілкування в період активного становлення особистості негативно впливає формування особистісних структур, її Я-концепцію, самооцінку, комунікативну здатність та ефективність. Саме самооцінка, є одним із важливим і визначальним особистісних утворень, тому її розвитку в підлітковому віці приділяється особлива увага, адже від неї залежить здатність людини вирішувати життєво-важливі завдання, будувати контакти в навчальній, професійній, соціальній сферах. Як відомо, самооцінка буває адекватна і неадекватна (завищена, занижена). За результатами анкетного опитування було встановлено, що сучасні підлітки беруть охоче участь у дослідженні напрямів комунікативної активності. Це свідчить про їхню зацікавленість власною персоною, бажанням дізнатися більше інформації про самого себе, проаналізувати зв’язок між особистісними якостями, комунікативною активністю та ефективністю в спілкуванні. Респонденти надають перевагу в більшій мірі живому спілкуванню (96,2% учасників), це свідчить про потребу в безпосередній участі в комунікативному процесі, важливому значення очних зустрічей і надання в такому форматі комунікативної компетентності. Проте, 38,5% відчувають труднощі у комунікаціях, що може бути пов’язано з сором’язливістю, невпевненістю, низькою самооцінкою, низьким рівнем розвитку комунікативних навичок. Значна кількість учнів (38,5%) найчастіше використовують комунікації в мережі Інтернет. Найкращим способом проводити вільний час для 80,8% учнів є спілкування з друзями, в компаніях друзях, що свідчить про високу афіліативну потребу, активну позицію в спілкуванні, підтверджує важливість провідної діяльності, а саме інтимно-особистісного спілкування. 59 Більшість підлітків вміють будувати вербальний діалог, логічно висловити свою думку, уважні до позиції співрозмовника, вміють вислухати. Досліджено, що сучасні підлітки мають потребу в ознайомленні зі способами, прийомами невербального спілкування. З результатів тестування видно, що володіння комунікативними, а саме вербальними способами є вищим, ніж невербальними засобами спілкування. Стосовно невербального спілкування, то спеціального навчання даній здатності не відбувається, тому підлітки мають деякі труднощі стосовно володіння даним каналом спілкування. Більшість досліджуваних використовує візуальний канал сприймання і обробки інформації та володіє вербальним каналом передачі та обміну інформації. Констатовано у діагностичному дослідженні, що у підлітків переважає адекватна самооцінка, що дозволяє критично ставитися до своїх якостей, правильно визначати свої сильні сторони та обмеження. Самооцінка визначає ступінь відкритості та легкості в інтерактивних процесах, здатність реалізувати свої задуми в навчальній діяльності, міжособистісній взаємодії. З’ясовано у емпіричному дослідженні, що на формування самооцінки впливає рівень комунікабельності, вміння говорити і слухати, поінформованість в сфері вербальної і невербальної комунікації, знання свого провідного типу репрезентативної системи, наявність комунікативних навичок взаємодії з людьми, які належать до різних типів за провідним каналом комунікації. До нашої психологічної програми розвитку комунікативно-особистісного потенціалу увійшли наступні структурні блоки: розвиток вербальних вмінь, вивчення невербальної комунікації, застосування знань з нейролінгвістичного програмування та розвиток самооцінки.
Зміст: ВСТУП.РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ЗВ’ЯЗКУ КОМУНІКАЦІЇ ТА ОСОБИСТІСНОГО РОЗВИТКУ. 1.1Спілкування як провідний вид діяльності життєвого шляху особистості.1.2.Класифікація засобів комунікації та каналів її реалізації.1.3.Комунікативна активність сучасних підлітків та їх специфіка у формуванні самооцінки.Висновки до розділу І.РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ВИВЧЕННЯ ВПЛИВУ КОМУНІКАЦІЙ НА ФОРМУВАННЯ САМООЦІНКИ ПІДЛІТКІВ.2.1. Процедура емпіричного дослідження. 2.2. Аналіз результатів констатувального експерименту.Висновки до розділу ІІ.РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНА ПРОГРАМА РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ТА САМООЦІНКИ ПІДЛІТКІВ.3.1. Структура психологічної програми розвитку особистісно-комунікативного потенціалу особистості.3.2. Опис основних методів роботи психолога з розвитку самооцінки шляхом підвищення рівня комунікативної компетенції.Висновки до розділу ІІІ.РОЗДІЛ IVIV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ.4.1. Охорона праці на заняттях трудового навчання старшокласників з охорони праці у навчальних майстернях.4.2. Вплив метеорологічних умов, фізіологічних умов організму та раціональної організації робочого місця на реалізацію творчого потенціалу особистості.ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.ДОДАТКИ.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/44000
Перелік літератури: 1. Адамська З.М. Психологічні особливості розвитку комунікативної компетентності майбутніх психологів / З.М. Адамська // Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. – Дрогобич, 2015. - Вип. 37. – С. 92-104.
2. Бараннік В.А. Зв'язок самооцінки з поведінкою підлітків / В.А. Бараннік // Збірник наукових праць Київського військового гуманітарного інституту. – Випуск 5(12). – 1999. – С. 3-8.
3. Барановська Л. В. Комунікативна компетентність викладача вузу / Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики / Л.В. Барановська // Збірник наукових праць; ред. кол. Гузій Н.В. та інші. – К.: НПУ, 1999. – С.146-149.
4. Барчій М.С. Психолого-педагогічні аспекти набуття комунікативних умінь майбутніми педагогами / М.С. Барчій // Науковий вісник Мукачівського державного університету. – 2015. - №3. – С.4-9.
5. Батаршев А.В. Психодіагностика - здатність до спілкування. / А.В. Батаршев – М., ГВЦ ВЛАДОС, 2001. – 112 с.
6. Бацевич Ф. С. Основи комунікативної лінгвістики / Ф. С. Бацевич. – К.: Академвидав, 2004. – 344 с.
7. Боднарчук О. І. Експериментальна психологія: Курс лекцій. / О.І. Боднарчук – К., МАУП, 2003. – 120 с.
8. Бочаріна Н.О. Психологія особистості: навчальний посібник. Переяслав-Хмельницький. 2014. 188 с.
9. Варій М.Й. Психологія особистості: навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури. 2008. 592 с.
10. Винославська О.В. Психологія. Навчальний посібник / О. В. Винославська. - Київ, 2005. – 320 с.
11. Вікова та педагогічна психологія / О.В.Скрипченко, Л.В.Долинська, З.В.Огороднійчук та ін. – К.: Просвіта, 2001. – 416с.
12.Власенко Л.В. Соціально-психологічний супровід академічної групи як засіб розвитку культури спілкування студентів. / Л.В. Власенко – К., 2005. – 212 с.
13. Гуменюк О.Є. Психологія Я – концепції: монографія / О.Є. Гуменюк. – Тернопіль: Економічна думка, 2002. – 186 с.
14. Єрмаков Т.І. Індивідуальне розуміння концепту “Я” як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства // Наукові студії із соціальної та політичної психології: Збірник статей. / Т.І. Єрмаков – К., Міленіум, 2002. –С.200-207.
15. Життєва компетентність особистості: Науково-методичний посібник / За ред. Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова, Г.М.Несен. / Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова, Г.М.Несен. – К., Богдана, 2003. – 520 с.
16. Завіниченко Н. Б. Особливості розвитку комунікативної компетентності майбутнього практичного психолога системи освіти : дис. канд. психол. наук / Н. Б. Завіниченко – К., 2003. – 202 с.
17. Зажирко М.П. Глибиннопсихологічні передумови активізації процесу спілкування (акмеологічний підхід): Дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Черкаський держ. ун- т ім. Б.Хмельницького. - Черкаси, 1998. – 247 с.
18. Зажирко М.П. Глибиннопсихологічні передумови активізації процесу спілкування (акмеологічний підхід): Дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Черкаський держ. ун- т ім. Б.Хмельницького. - Черкаси, 1998. – 247 с.
19. Комінко С. Кращі методики психодіагностики / С. Комінко, Г. Кучер. – Тернопіль: 2004. – 256 с.
20. Копець Л. В. Психологія особистості: навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / Л. В. Копець. – [2-е вид.] – К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 459 c.
21. Корнєв М. Н., Коваленко А. Б. Соціальна психологія: Підручник: / М.Н. Корнєв, А.Б. Коваленко - К., 1995. – 304 с.
22. Корольчук М.С. Психодіагностика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / М.С. Корольчук, В.І. Осьодло; [за заг. ред. М.С.Корольчука]. – К.: Ельга, Ніка-Центр, 2004. – 400 с.
23. Коць М.О. Комунікативна компетентність як складова професіоналізму майбутнього педагога // Практична психологія та соціальна робота. – 2007. - №1 – С. 52-55.
24. Лєпіхова Л.А. Соціально-психологічна компетентність як передумова успішної самореалізації особистості // Наукові студії із соціальної та політичної психології: Збірник статей. / Л.А. Лєпіхова – К., Міленіум, 2002. – Вип. 6(9). – С.57-71.
25. М'ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. / П.А. М'ясоїд – К., Вища школа., 1998. – 479 с.
26. Меднікова Г. І. Самооцінка та рівень домагань особистості як динамічна система: дис. кандидата психологічних наук.: 19.00. 01. / Харківський державний педагогічний університетім.. Г. С. Сковороди. Х., 2002. 194 арк.
27. Мокалець В.П. Психологія особистості: навчальний посібник. К.:Ліра-К. 2020. 364 с.
28. Моргун В.Ф. Основи психологічної діагностики: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В.Ф. Моргун, І.Г. Тітов. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. – 464 с.
29. Москаленко В.В. Соціальна психологія: Підручник. / В.В. Москаленко – Київ, Центр навчальної літератури, 2005. – 112 с.
30. Павелків Р. В. Дитяча психологія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К. : Академвидав. 2008. 432 с.
31. Павелків Р.В., Цигипало О.П. Короткий довідник з дитячої психології. Рівне, 2008. 55 с.
32. Поліщук В. М. Вікова та педагогічна психологія / Суми, 2007. 330 с.
33. Психологія : підручник / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін.; [за ред. Ю.Л. Трофімова]. – 2-ге вид., стереотип. – К.: Либідь, 2000. 558 с.
34. Радчук Г.К. Проблема самоактуалізації в гуманістичній психології / Г.К. Радчук // Наукові записки ТДПУ. Серія: педагогіка і психологія. – Тернопіль, 1998, №4. – С. 99–101.
35. Реан А.А. Психологія людини від народження до смерті. / А.А. Реан - СПб, 2001. – 200 с.
36. Рибалка В.В. Теорії особистості у вітчизнаній психології та педагогіці: навчальний посібник. Одеса: Букаєв В.В. 2009. 575 с.
37. Рогозо Р.С. Дослідження особливостей розвитку самооцінки у підлітковому віці // Вісник ХДПУ ім. Г.С. Сковороди №9. Психологія. – Харків: ХДПУ, 1999. – Вип. 3. – С. 148-153.
38. Савчин М. В. Вікова психологія: Навч. посіб. Для студ. Вищ. Навч. закл./ М. В. Савчин, Л. П. Василенко. – К.: Академвидав., 2006. – 360 с.
39. Столяренко О.Б. Психологія особистості: навчальний посібник К.: ЦУЛ. 280 с.
40. Хлівна О.М, Федотова Т.В. Здорова особистість в світлі гуманістичної моделі А.Маслоу та акмеологічного підходу. Практична психологія та соціальна робота. 2005. №9.
41. Хмілен Н. Становлення самосвідомості підлітка: почуття дорослості, самоствердження, самооцінка / Н.Хмілен // Психолог. – 2007. – № 25-27. – С. 7-11.
42. Хмілен Н. Становлення самосвідомості підлітка: почуття дорослості, самоствердження, самооцінка / Н.Хмілен // Психолог. – 2007. – № 25-27. – С. 7-11.
43. Черезова І.О. Мовленнєва компетентність як одна з головних вимог до індивідуально-психологічних особливостей сучасного вчителя // Збірник наукових праць (Психологічні науки). – №2. – Бердянськ: БДПУ, 2005. – 213 с.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора