Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43997
Назва: Діагностичний потенціал проективних методик у вивченні несвідомого
Інші назви: Diagnostic potential of projective methods in the study of the unconscious
Автори: Семухіна, Маріанна Олегівна
Semukhina, Marianna
Приналежність: ТНТУ
Бібліографічний опис: Семухіна М.О. Діагностичний потенціал проективних методик у вивченні несвідомого:кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавр за спеціальністю "056 - психологія",Тернопіль:ТНТУ, 2023.67 с.
Bibliographic description: Semukhina M.O. Diagnostic potential of projective methods in the study of the unconscious: qualifying work for obtaining a bachelor's degree in the specialty "056 - psychology", Ternopil: TNTU, 2023.67 p.
Дата публікації: чер-2023
Дата подання: чер-2023
Дата внесення: 22-січ-2024
Видавництво: ТНТУ ім. І.Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
Perig, Iryna
УДК: 159.9
Теми: проективні методи
projective methods
несвідоме
unconscious
психіка
psyche
метафоричні асоціативні карти
metaphorical associative maps
Діапазон сторінок: 67
Короткий огляд (реферат): У кваліфікаційній роботі описується важливість розпізнавання практичним психологом прихованих, неусвідомлених психічних особливостей клієнта, що впливає на якість надання психологічної допомоги, базовим етапом якої є професійна діагностика. Несвідома сфера є невидимою, складною для вивчення, але водночас, основоположною для розуміння людської психіки та механізмів поведінки особистості. Для дослідження несвідомих структур особистості у психодіагностиці поширеним методом дослідження особистості є проективні методики. З’ясовано, що проективна психологія є важливим глибинним інформаційним ресурсом пізнання особистості. Емпіричне дослідження дало змогу дослідити інформативність проективних методик як професійного інструменту психолога-діагноста. Завдяки емпіричному дослідженню зроблено висновки про те, що застосування проективного підходу в якості дослідницького інструментарію є інформативним для вивчення сфери несвідомого, у невимушеній атмосфері, невизначеному інтерактивному полі, що забезпечує природність поведінки випробуваних, особливо дітей, зняття зорієнтованості на соціально схвальну відповідь. Дуже поширеним сучасним методом в психодіагностиці, в психотерапії є застосування метафоричних асоціативних карток.
The qualification work describes the importance of recognition by a practical psychologist of hidden, unconscious mental features of the client, which affects the quality of providing psychological assistance, the basic stage of which is professional diagnosis. The unconscious sphere is invisible, difficult to study, but at the same time, fundamental for understanding the human psyche and the mechanisms of individual behavior. For the study of unconscious personality structures in psychodiagnostics, a common method of personality research is projective methods. It was found that projective psychology is an important in-depth informational resource for the knowledge of personality. Empirical research made it possible to investigate the informativeness of projective methods as a professional tool of a psychologist-diagnostic. Thanks to the empirical research, it was concluded that the use of the projective approach as a research toolkit is informative for studying the sphere of the unconscious, in a relaxed atmosphere, in an undefined interactive field, which ensures the naturalness of the behavior of the test subjects, especially children, the removal of orientation to a socially acceptable response.
Опис: У роботі практичного психолога є актуальним завданням розпізнати приховані, неусвідомлені психічні особливості клієнта та надати відповідну психологічну допомогу, якість якої залежить від професійної діагностики. Несвідома сфера є невидимою, складною для вивчення, але водночас, основоположною для розуміння людської психіки та механізмів поведінки особистості. Аналіз наукових праць З. Фройда, К. Юнга, Е. Еріксона, К. Хорні дозволив з’ясувати, що несвідоме може проявлятися як імпульс, бажання, потяг, відчуття, уявлення, мислення, осяяння, здогадка, сновидіння, афективні прояви, несамовитість. До несвідомих явищ належить творче натхнення, наслідування, сугестія, випадки швидкого вирішення задач, які завдяки розумовим зусиллям не мали успішного результату. Це прихована внутрішня сторона поведінки людини, яка інколи пов’язується з «темною» силою, яка заховалася в глибинах людської душі як ірраціональне явище. Несвідоме виконує функцію охорони, позбавляє психіку від перенапруження свідомості, в якій не має необхідності. Для дослідження несвідомих структур особистості у психодіагностиці поширеним методом дослідження особистості є проективні методики, які є специфічною, доволі неоднорідною групою дослідницького інструментарію. Їхне призначення – прогнозувати індивідуальний стиль поведінки, переживання, афективні реагування в особистісно-значимих або конфліктних ситуаціях і виявляти неусвідомлювані аспекти особистості. Узагальнено, що проективні методики спрямовані на розкриття внутрішнього світу людини, простору суб’єктивних переживань, думок, очікувань, здійснюється акцент не на дії людини, а як вона себе почуває і як вона організовує свої думки та як керує своїми почуттями. З’ясовано, що проективна психологія є важливим глибинним інформаційним ресурсом пізнання особистості. Емпіричне дослідження дало змогу дослідити інформативність проективних методик як професійного інструменту психолога-діагноста. Важливими критеріями дослідження дорослих були: відношення досліджуваних до важливих сфер життя, ставлення до значимих людей (матері, батька, друзів, начальників, підлеглих ), переживання страхів та побоювань. У дорослих найвищі показники позитивного ставлення до осіб протилежної статі, до друзів, до матері та до родини. На сімейні відносини вказують шкали ставлення до матері, до батька, до родини. Вищі показники позитивного ставлення є до одного з батьків, переважно до матері у 72 %. Значить, все-таки матір відіграє більш позитивну роль у емоційному благополуччі в дитячому віці. 23% досліджуваних має негативне ставлення до свого минулого, мабуть, це є причиною неприємних подій, їх витіснення в несвідому сферу, образи на батьків, це є причиною негативного ставлення до батька (19%), до матері (12%), до родини (13%). Стосовно дослідження дитячих переживань, то завдяки проективним методикам визначено важливі емоційні прояви: тривожність, напруженість і деяку конфліктність у стосунках з друзями, братами, сестрами, батьками, вчителями. Завдяки дослідженню вдалося ідентифікувати значимих і авторитетних осіб, людей, з якими дитина комунікує і є емоційно близькою. Завдяки емпіричному дослідженню зроблено висновки про те, що застосування проективного підходу в якості дослідницького інструментарію є інформативним для вивчення сфери несвідомого, у невимушеній атмосфері, невизначеному інтерактивному полі, що забезпечує природність поведінки випробуваних, особливо дітей, зняття зорієнтованості на соціально схвальну відповідь. Дуже поширеним сучасним методом в психодіагностиці, в психотерапії є застосування метафоричних асоціативних карток (МАК). Цей метод застосовується в контексті арт-терапевтичного підходу. В основі метафоричних карток є зображення і тексти, які респондент характеризує з позицій особистого бачення, усвідомлює та трансформує його зміст. Метафоричні карти дозволяють визначити психологічні труднощі, проблеми клієнта та сформувати основний запит досліджуваного, його переживання, спонуки, хвилювання, визначити суть проблеми, отримати основні підказки самому клієнтові та у роботі психолога. Спектр застосування даного методу є дуже широкий: для вивчення особистісної сфери, робота з психосоматикою, переживаннями, емоціями, травмуючим досвідом, цілеутворенням, тайм-менеджментом, ресурсним станом, саморозвитком. Метафоричні карти з’явилися в кінці ХХ століття. Саме художник Е. Раман запропонував першу колоду “Оh” (Ох). Найбільш відомими серед фахівців є карти: - «О-карти», призначені для рефлексії і покращення соціальних контактів; - «Персона», спрямована для ідентифікації емоцій та переживань; - «Тандем» - для роботи зі стосунками; - «ЕКО» – спряморвані на творчий потенціал; - Морена допомагає розпізнати ресурсні стани; - «Вона» - жіноча колода; - «Зі скрині минулого» - опрацювання дитячого досвіду, травм, переживань; - «Гроші в сім’ю» - робота з фінансовими запитами, сімейними звичками та способами поводження з грішми. Отже, в проективній психології є потужний психодіагностичний ресурс вивчення особистості за допомогою метафоричних асоціативних карт, які є надзвичайно поширеними на сучасному етапі.
Зміст: ВСТУП.РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ЗАСТОСУВАННЯ ПРОЕКТИВНИХ МЕТОДИК В ПСИХОДІАГНОСТИЦІ.1.1.Проективні методи як діагностичний інструмент в психології.1.2. Види проективних методів.1.3.Несвідоме як предмет вивчення в дослідженні психіки.Висновки до розділу І. РОЗДІЛ ІІ. ПСИХОДІАГНОСТИЧНЕ ВИВЧЕННЯ НЕСВІДОМОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ.2.1. Процедура емпіричного дослідження.2.2. Аналіз результатів констатувального експерименту.Висновки до розділу ІІ. РОЗДІЛ ІІІ. МЕТАФОРИЧНІ АСОЦІАТИВНІ КАРТИ ЯК ІНФОРМАТИВНИЙ ПСИХОДІАГНОСТИЧНИЙ ТА ПСИХОТЕРАПЕВТИЧНИЙ МЕТОД У РОБОТІ ПСИХОЛОГА.3.1. МАК як проективний метод в психологічних дослідженнях.3.2. Застосування метафоричних асоціативних карт в практиці психологічної допомоги.Висновки до розділу ІІІ.РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ.4.1. Соціальні небезпеки у життєдіяльності сучасних підлітків: куріння, алкоголізм, наркоманія.4.2. Попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення.ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ.СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ.ДОДАТКИ.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/43997
Власник авторського права: Семухіна М.О.
Перелік літератури: 1. Батаршев А.В. Психодіагностика - здатність до спілкування. / А.В. Батаршев – М., ГВЦ ВЛАДОС, 2001. – 112 с.
2. Блінов О.А. Метафоричні асоціативні карти як сучасний метод психологічної хірургії // Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки: зб. наук. пр. Київського Національного університету ім. Тараса Шевченка. Київ. 2016. Вип. 4 (29). С. 6–11.
3. Боднарчук О. І. Експериментальна психологія: Курс лекцій. / О.І. Боднарчук – К., МАУП, 2003. – 120 с.
4. Бочаріна Н.О. Психологія особистості: навчальний посібник. Переяслав-Хмельницький. 2014. 188 с.
5. Варій М.Й. Психологія особистості: навчальний посібник. К.: Центр учбової літератури. 2008. 592 с.
6. Винославська О.В. Психологія. Навчальний посібник / О. В. Винославська. - Київ, 2005. – 320 с.
7. Єлісєєва Є. МАКоучінг. 55 технік роботи з метафоричними асоціативними картами
8. Єрмаков Т.І. Індивідуальне розуміння концепту “Я” як ключова компетентність особистості в умовах сучасного інформаційного суспільства // Наукові студії із соціальної та політичної психології: Збірник статей. / Т.І. Єрмаков – К., Міленіум, 2002. –С.200-207.
9. Життєва компетентність особистості: Науково-методичний посібник / За ред. Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова, Г.М.Несен. / Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова, Г.М.Несен. – К., Богдана, 2003. – 520 с.
10. Зажирко М.П. Глибиннопсихологічні передумови активізації процесу спілкування (акмеологічний підхід): Дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Черкаський держ. ун- т ім. Б.Хмельницького. - Черкаси, 1998. – 247 с.
11. Калька Н., Ковальчук З. Практикум з арт-терапії: навч.-метод. посібник. Ч. 1. Львів : ЛьвДУВС, 2020. 232 с.
12. Кац Г., Мухаматуліна Е. Метафоричні карти. Керівництво для психолога. К.
13. Комінко С. Кращі методики психодіагностики / С. Комінко, Г. Кучер. – Тернопіль: 2004. – 256 с.
14. Копець Л. В. Психологія особистості: навч. посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / Л. В. Копець. – [2-е вид.] – К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 459 c.
15. Корнєв М. Н., Коваленко А. Б. Соціальна психологія: Підручник: / М.Н. Корнєв, А.Б. Коваленко - К., 1995. – 304 с.
16. Корольчук М.С. Психодіагностика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / М.С. Корольчук, В.І. Осьодло; [за заг. ред. М.С.Корольчука]. – К.: Ельга, Ніка-Центр, 2004. – 400 с.
17. М'ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. / П.А. М'ясоїд – К., Вища школа., 1998. – 479 с.
18. Мадди С. Теорії особистості. Порівняльний аналіз. СПб.: Мова, 2002. С. 104.
19. Мокалець В.П. Психологія особистості: навчальний посібник. К.:Ліра-К. 2020. 364 с.
20. Моргун В.Ф. Основи психологічної діагностики: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів / В.Ф. Моргун, І.Г. Тітов. – К.: Видавничий Дім «Слово», 2009. – 464 с.
21. Москаленко В.В. Соціальна психологія: Підручник. / В.В. Москаленко – Київ, Центр навчальної літератури, 2005. – 112 с.
22. Павелків Р. В. Дитяча психологія : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К. : Академвидав. 2008. 432 с.
23. Павелків Р.В., Цигипало О.П. Короткий довідник з дитячої психології. Рівне, 2008. 55 с.
24. Поліщук В. М. Вікова та педагогічна психологія / Суми, 2007. 330 с.
25. Психологія : підручник / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін.; [за ред. Ю.Л. Трофімова]. – 2-ге вид., стереотип. – К.: Либідь, 2000. – 558 с.
26. Радчук Г.К. Проблема самоактуалізації в гуманістичній психології / Г.К. Радчук // Наукові записки ТДПУ. Серія: педагогіка і психологія. – Тернопіль, 1998, №4. – С. 99–101.
27. Рибалка В.В. Теорії особистості у вітчизнаній психології та педагогіці: навчальний посібник. Одеса: Букаєв В.В. 2009. 575 с.
28. Рогозо Р.С. Дослідження особливостей розвитку самооцінки у підлітковому віці // Вісник ХДПУ ім. Г.С. Сковороди №9. Психологія. – Харків: ХДПУ, 1999. – Вип. 3. – С. 148-153.
29. Савчин М. В. Вікова психологія: Навч. посіб. Для студ. Вищ. Навч. закл./ М. В. Савчин, Л. П. Василенко. – К.: Академвидав., 2006. – 360 с.
30. Скнар О.М. Потенціал проективних методик у формуванні політичної картини світу молоді: посібник. К.: Міленіум. 2017. 96 с.
31. Скрипченко О.В., Долинська Л.В., Огороднійчук З.В. Вікова та педагогічна психологія : навчальний посіб. К.: Просвіта, 2003. 416 с.
32. Столяренко О.Б. Психологія особистості: навчальний посібник К.: ЦУЛ. 280 с.
33. Фрейд З.Психологія несвідомого. К.: ЦУЛ, 186 с.
34. Хлівна О.М, Федотова Т.В. Здорова особистість в світлі гуманістичної моделі А.Маслоу та акмеологічного підходу. Практична психологія та соціальна робота. 2005. №9.
35. Шамдян К. Проективні методи дослідження особистості. Львів: ЛНУ ім. І.Франка. 2014. 466 с.
36. Юнг К. Психологія несвідомого. К.: ЦУЛ. 404 с.
37. Юнг К.Г. Психологія несвідомого в Україні. К.: Центр учбової літератури. 2020. 404 с.
38. Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: Навчальний посібник / Т. С. Яценко. К. : Вища шк., 2006. – 382 с.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Семухіна М..docx2,24 MBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити
Авторська довідка Семухіна.doc48 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора