Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42126
Назва: Інформаційне насильство як соціально-психологічна проблема в Україні
Інші назви: Information violence as a social and psychological problem in Ukraine
Автори: Білявець, Олег Ігорович
Biliavets, Oleh
Бібліографічний опис: Білявець О. І. Інформаційне насильство як соціально-психологічна проблема в Україні : кваліфікаційна робота на здобуття освітньоїго ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія". Тернопіль : ТНТУ, 2023. 54 с.
Дата публікації: 13-лип-2023
Дата внесення: 13-лип-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Стоцький, Ярослав Васильович
УДК: 159.9
Теми: інформаційне насильство
інформаційний вплив
пропаганда
кібербулінг
інформаційна маніпуляція
дезінформація
information violence
information influence
propaganda
cyberbullying
information manipulation
disinformation
053 психологія
Короткий огляд (реферат): Дана робота актуалізовує питання інформаційного насильства, яке закономірно поширюється із ростом популярності інформаційних технологій. Йдеться про згубний нефізичний вплив, який обмежує інформаційну свободу особистості, нав'язує невластиві їй спонуки та ідеї, підпорядковує поведінку тощо. У ході теоретичного критеріального аналізу виділено чотири види інформаційного насильства: інформаційна маніпуляція, дезінформація, кібербулінг та пропаганда. Проаналізовані приклади застосування цих видів інформаційного насильства, проведений аналіз культурних, соціальних та індивідуально-психологічних причин їхнього виникнення та поширення. У дослідній частині роботи увага приділена залежності потрапляння під вплив інформаційного насильства від рівнів медіаграмотності та критичності мислення, оскільки ці параметри вбачаються ефективними в контексті протидії. Проведений кореляційний аналіз і детальна інтерпретація отриманих кількісних результатів. Запропонована комплексна корекційна робота, яка відіграє профілактичну роль.
This research paper actualizes the issue of information violence, which is naturally spreading with the growing popularity of information technology. It is a harmful non-physical influence that restricts an individual's information freedom, imposes uncharacteristic motives and ideas, subordinates behavior, etc. The theoretical criterion analysis identifies four types of information violence: information manipulation, disinformation, cyberbullying and propaganda. Examples of the use of these types of information violence are analyzed, and the author analyzes the cultural, social and individual psychological reasons for their emergence and spread. In the research part of the paper, attention is paid to the dependence of exposure to information violence on the levels of media literacy and critical thinking, as these parameters are considered effective in the context of counteraction. A correlation analysis and a detailed interpretation of the quantitative results are carried out. A comprehensive correctional work is proposed, which plays a preventive role.
Опис: Дипломна робота містить визначення понять «інформаційного насильства», «інформаційного впливу», «інформаційної маніпуляції», «пропаганди», «кібербулінгу» та «дезінформації». Проаналізовані приклади застосування основних видів інформаційного насильства, проведений аналіз культурних, соціальних та індивідуально-психологічних причин їхнього виникнення та поширення. Глобальною метою інформаційного насильства слід вважати корисливий результат, який може варіюватися залежно від виду та контексту використання. На території України, де проводилося дослідження, з’ясовано, що: - наявна проблема дезінформації (здебільшого в соціальних мережах, але й у інших ЗМІ – також), що актуалізовує потребу в розвитку здібності відрізняти правдиві повідомлення від сфабрикованих. В рамках корекційної роботи був запропонований освітній курс медіаграмотності «Very Verified», розроблений за підтримки Міністерства освіти і науки України міжнародною організацією «IREX» і студією онлайн-освіти «EdEra». Завдяки йому очікується результат, який дозволить усім охочим уникати спотворення системи внутрішніх координат; - перенавантаження інформацією – проблема, котра завдає клопотів 67% опитаних. Її також розглянуто у згаданому вище курсі «Very Verified», а саме, як уникати постійної стимуляції психіки настирними та повторюваними пропозиціями у соціальних мережах чи інформаційних каналах; - чверті вибірки доводилося потерпати від кібербулінгу та справлятися з нервовими зривами, втратою настрою, зниженням самооцінки тощо. Аби захиститися від зловмисників, розроблений ряд практичних рекомендацій стосовно керування своїм оточенням та правами приватності у соціальних мережах; - існує проблема маніпулятивності українських ЗМІ, яка виражається в спробах покеровувати людськими інтенціями, використовуючи при цьому тиск на емоційну сферу за допомогою емоційно заряджених прикметників і вигуків, а також маніпуляції увагою. Як засіб протидії, в межах корекційної роботи був запропонований ряд порад, призначених для формування психологічної стійкості, поміркованості та довіри до самого себе; - українці знаходяться під тиском двох пропаганд: контрпропаганди нашої держави та ворожої пропаганди. Зараз як ніколи важливо вміти широко дивитися на ситуацію та відокремлювати брехню від правди і припущення від фактів. Цьому здатен посприяти вже згаданий освітній курс «Very Verified», але корекційна частина роботи містить також окремі поради щодо індивідуального захисту від ризику бути заангажованим у чужу ціннісну систему. За допомогою тестів, використаних у дослідженні, вдалося простежити, що рівень медіаграмотності та критичності мислення виявляють однаково ефективний вплив на рівень захищеності від інформаційного насилля. Акцент на даних напрямках корекційної роботи є рівномірно важливим, тому також розроблений та запропонований тренінг «Критичність мислення», призначений головним чином для школярів середніх та старших класів.
Зміст: ВСТУП РОЗДІЛ І ТЕОРЕТИЧНІ ВІДОМОСТІ ПРО ІНФОРМАЦІЙНЕ НАСИЛЬСТВО 1.1. Поняття про інформаційне насильство 1.2. Види інформаційного насильства 1.3. Причини виникнення інформаційного насильства (соціально-психологічні та індивідуальні фактори) Висновок до розділу І РОЗДІЛ ІІ ПОШИРЕННЯ ІНФОРМАЦІЙНОГО НАСИЛЛЯ ТА ЙОГО ЗВ’ЯЗОК ІЗ РІВНЯМИ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ТА КРИТИЧНОСТІ МИСЛЕННЯ В УКРАЇНІ 2.1. Характеристика вибірки досліджуваних та використаних методик 2.2. Кількісний та якісний аналіз результатів Висновок до розділу ІІ РОЗДІЛ ІІІ ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ В КОНТЕКСТІ БОРОТЬБИ ІЗ ІНФОРМАЦІЙНИМ НАСИЛЛЯМ 3.1. Розробка психологічного тренінгу «Критичність мислення» 3.2. Правила захисту від маніпуляцій3.3. Протидія дезінформації в контексті підвищення рівня медіаграмотності 3.4. Практичні рекомендації щодо запобігання кібербулінгу 3.5. Протидія зовнішній та внутрішній пропаганді Висновок до розділу ІІІ РОЗДІЛ IV БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 4.1. Законодавча база з охорони праці в Україні та міжнародні нормативно-правові акти з охорони праці 4.2. Поранення та кровотечі ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42126
Власник авторського права: © Білявець Олег Ігорович
Перелік літератури: 1. Аналітичний звіт за результатами комплексного дослідження ГО «Детектор медіа». URL: https://detector.media/infospace/article/210209/2023-04-18-indeks-mediagramotnosti-ukraintsiv-2020-2022-korotka-prezentatsiya/ (дата звернення: 19.02.23)
2. Балацька О. Б. Специфічні форми сучасного збройного насилля. Національний університет «Одеська юридична академія». 2016. С. 25-27.
3. Гордієнко, К. О. Причини виникнення кібербулінгу у студентському середовищі. Інститут соціальної та політичної психології НАПН України. 2021. №4. С. 1-5.
4. Дзьобань О. П., Панфілов О. Ю., Соболєва С. М. Інформаційне насильство: змістовний аспект. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. №28. С. 136–152.
5. Доценко, О. Л. Психологія маніпуляції: феномени, механізми і захист. М.: ЧеРо, Видавництво МДУ, 1997. 344 с.
6. Ковтун В. В. Медіаграмотність: прокачати критичне мислення та навчити цьому учнів. URL: https://youtu.be/hFJFEE2X6f0 (дата звернення: 05.03.23)
7. Лопаков В. С. Громадянська освіта, 10 клас. URL: https://naurok.com.ua/test/mediagramotnist-899034.html (дата звернення: 17.05.23)
8. Луценко Е. Л. Адаптація тесту критичного мислення. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2014. № 1110. Вип. 55. С. 65-70.
9. Малишевський Н. Н. Технологія й організація виборів: навч. посібник / Малишевський Н. Н. Мінськ., Харвест, 2003. 221с.
10. Невельська-Гордєєва О. П., Нечитайло В. О. Маніпуляції як засіб інформаційно-психологічного впливу у інформаційній війні. "Вісник НЮУ імені Ярослава Мудрого". 2021. №50. С. 71-82.
11. Остроухов В. В. До проблеми забезпечення інформаційної безпеки України. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/59848/14-Ostroukhov.pdf?sequence=1 (дата звернення: 07.03.2023)
12. Остроухов В. В. Інформаційна безпека: поради щодо протидії маніпулюванню. URL: https://westudents.com.ua/glavy/51879-55-poradi-schodo-protid-manpulyuvannyu.html (дата звернення: 13.04.23)
13. Про судову практику у справах про захист гідності та честі фізичної особи, а також ділової репутації фізичної та юридичної особи: Закон України від 27.02.2009 р. № v_001700-09. Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v_001700-09#Text
14. Росенко О. М. Критичне мислення – запорука успіху. URL: https://naurok.com.ua/trening-kritichne-mislennya---zaporuka-uspihu-28411.html (дата звернення: 27.05.23)
15. Самчинська О. А., Фурашев В. М. Інформаційне насильство, інформаційна маніпуляція та пропаганда: поняття, ознаки та співвідношення. Інформація і право. 2021. №36. С. 55-65.
16. Сафаров А. В Україні вже є законодавство і механізми щодо протидії дезінформації. URL: https://imi.org.ua/monitorings/v-ukrayini-uzhe-ye-zakonodavstvo-i-mehanizmy-shhodo-protydiyi-dezinformatsiyi-zarady-chogo-i31602 (дата звернення: 02.05.2023)
17. Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання / За ред. С. Я. Єрмоленко. Харків: Фоліо, 2006. 623 с.
18. Тарасов, Д. Визначення параметрів профілів учасників ботоферм у соціальних мережах. Інформація, комунікація, суспільство №19. 2022. С. 174-175.
19. Шлапаченко В. М. Дезінформація як спосіб інформаційно-психологічного впливу. Інформаційна безпека людини, суспільства, держави. 2013. №2. С. 78-86.
20. Шпилик, С. Інформаційна війна, пропаганда та pr: такі схожі й такі різні…. Галицький економічний вісник. 2014. №4. С. 178-188.
21. Щербовських М. В. Кроки думок, або як думати з користю для себе. URL: https://vseosvita.ua/library/trening-na-temu-kriticnogo-mislenna-kroki-dumok-abo-ak-dumati-z-koristu-dla-sebe-223458.html (дата звернення: 02.06.23)
22. Юридична енциклопедія: в 6 т. / [редкол. : Ю. С. Шемшученко (гол. редкол.) та ін.]. − К. : Укр. енцикл.; М., 2001. Т. 3. 792 с.
23. Brian Klais. New Research Across 200 iOS Apps Hints that Surveillance Marketing is Still Going Strong. URL: https://app.urlgeni.us/blog/new-research-across-200-ios-apps-hints-surveillance-marketing-may-still-be-going-strong (дата звернення: 08.06.23)
24. Daniel Ruby. TikTok Statistics For Marketers. URL: https://www.demandsage.com/tiktok-user-statistics/ (дата звернення: 08.06.23)
25. EdEra. Very Verified online course on media literacy. URL: https://study.ed-era.com/uk/courses/course/2118 (дата звернення: 03.06.23)
26. Helen Cowie. Cyberbullying and its impact on young people's emotional health and well-being Published online by Cambridge University Press. URL: https://www.cambridge.org/core/journals/the-psychiatrist/article/cyberbullying-and-its-impact-on-young-peoples-emotional-health-and-wellbeing/B7DB89A2035CF347E73D21EAF8D91214 (дата звернення: 04.05.23)
27. Huxley, A. Propaganda in a Democratic Society. URL: https://universityofleeds.github.io/philtaylorpapers/pmt/exhibits/1053/huxley.pdf (дата звернення: 18.04.23)
28. Mansoor Iqbal. TikTok Revenue and Usage Statistics. URL: https://www.businessofapps.com/data/tik-tok-statistics/ (дата звернення: 08.06.23)
29. Pocheptsov G. G. Information warfare: trends and ways of development. URL: http://osvita.mediasapiens.ua/material/9161 (дата звернення: 15.05.23)
30. Werner Geyser. Top 64 TikTok Stats You Need to Know in 2023. URL: https://influencermarketinghub.com/tiktok-stats/#toc-0 (дата звернення: 08.06.23)  
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора