Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42084
Назва: Психологічні проблеми мотивації навчальної діяльності студентів в умовах воєнного стану
Інші назви: Psychological problems of motivating students' educational activities in the conditions of martial law
Автори: Хоміцька, Марія Андріївна
Khomitska, Mariia
Бібліографічний опис: Хоміцька М. А. Психологічні проблеми мотивації навчальної діяльності студентів в умовах воєнного стану :: кваліфікаційна робота на здобуття освітньоїго ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія". Тернопіль : ТНТУ, 2023. 64 с.
Дата публікації: 6-лип-2023
Дата внесення: 6-лип-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
УДК: 158.9
Теми: 053 психологія
психологічні проблеми
мотивація
самореалізація
цілі
досягнення
студенти
воєнний стан
psychological problems
motivation
self-realization
goals
achievements
students
martial law
Короткий огляд (реферат): Дипломна робота присвячена психологічним проблемам мотивації навчальної діяльності студентів в умовах воєнного стану. У роботі розглядаються основні аспекти психологічних проблем мотивації навчальної діяльності студентів під час воєнного стану в Україні. Дослідження полягає у встановлені психологічних чинників формування мотивації саме навчальної діяльності в умовах бойових дій. Зроблено теоретико-методологічний аналіз психолого-педагогічної літератури саме з проблеми формування мотиваційної сфери особистості,зокрема у студентському віці. Підібрані експериментальні методики для дослідження формування власне мотивації до навчальної діяльності студентів та досліджуваних в умовах воєнного стану. Встановлені психологічні особливості формування мотивації до навчання у студентів саме в умовах воєнного стану. Розроблено психологічні рекомендації для подолання в студентів навчальної амотивованості спричиненої воєнним станом. Використані теоретичні методи:аналіз і синтез,систематизація та узагальнення,порівняння та класифікація. Мотиваційна сфера особистості як вся сукупність мотиваційних утворень,які є у людини(потреби,мотиви,цілі,інтереси,тощо),є важливим фактором успішної діяльності людини,розвитку її активності. Головними характеристиками мотиваційної сфери особистості є її широта,гнучкість та ієрархізованість. Найбільше практичне значення мають такі мотиви,як:мотив самоствердження,мотив ідентифікації,мотив влади,різні процесуально-змістові мотиви,також мотив саморозвитку,і мотив досягнення,процесуальні власне(суспільно значущі) мотиви. Кожний віковий етап розвитку особистості має певні особливості мотивації і структури мотиву
The thesis is devoted to the psychological problems of motivating students' educational activities in the conditions of martial law. The work examines the man aspects of psychological problems of motivating students' educational activities during the martial law in Ukraine. The research consists in establishing the psychological factors of formation of motivation for educational activities in the conditions of hostilities. A theoretical and methodological analysis of the psychological and pedagogical literature was carried out specifically on the problem of the formation of the motivational sphere of the individual, in particular at the student age. Selected experimental methods for the study of the formation of actual motivation for the educational activities of students and research subjects in the conditions of martial law. The psychological features of the formation of students' motivation to study in the conditions of martial law have been established. Psychological recommendations have been developed to overcome students' academic motivation caused by martial law. Used theoretical methods: analysis and synthesis, systematization and generalization, comparison and classification. The motivational sphere of the individual as the whole set of motivational formations that a person has (needs, motives, goals, interests, etc.) is an important factor in the successful activity of a person, the development of his activity. The main characteristics of the motivational sphere of the individual are its breadth, flexibility and hierarchization. The most practical importance are such motives as: the motive of self-affirmation, the motive of identification, the motive of power, various procedural and substantive motives, as well as the motive of self-development, and the motive of achievement, procedural (socially significant) motives. Each age stage of personality development has certain features of motivation and motive structure
Опис: Результати теоретико-експериментального дослідження підтвердили висунуту нами гіпотезу і дали підстави сформулювати такі висновки: 1. Мотиваційна сфера особистості як вся сукупність мотиваційних утворень, які є у людини (потреби, мотиви, цілі, інтереси тощо), є важливим фактором успішної діяльності людини, розвитку її активності. 2. Головними характеристиками мотиваційної сфери особистості є її широта, гнучкість та ієрархізованість. 3. Найбільше практичне значення мають такі мотиви, як: мотив самоствердження, мотив ідентифікації, мотив влади, різні процесуально-змістові мотиви, також мотив саморозвитку, і мотив досягнення, просоціальні власне (суспільно значущі) мотиви. 4. Кожний віковий етап розвитку особистості має певні особливості мотивації і структури мотиву. Студентів молодших курсів більшість науковців відносять до юнацтва, який є вирішальним етапом формування світогляду. Вибір професії впорядковує та приводить у систему підпорядкування всі різноманітні мотиваційні тенденції студентської молоді. 5. Важливими мотиваційними факторами ефективності навчальної діяльності у студентів є пізнавальні, саме професійні мотиви, і мотиви творчого досягнення, дуже широкі соціальні мотиви (мотив афілації, мотив особистого престижу, також мотив збереження і підвищення власного статусу, мотив самореалізації, саме мотив самоствердження, і матеріальні мотиви). Усі ці мотиви можуть перебувати у взаємодії або конкуренції один з одним й мати різний вплив на навчання студентів. Отже, висунута нами гіпотеза повністю підтвердилася: провідними мотивами навчальної діяльності студентів молодших курсів є професійні, пізнавальні, соціального престижу та мотиви досягнення. Одержані в процесі теоретико-експериментального дослідження результати розглядаємо як початковий етап визначення особливостей формування навчальних мотивів у студентської молоді. Перспективу даного дослідження вбачаємо у впровадженні в практику програми корекції мотиваційної сфери студентів, цілями якої є: • підвищення мотивації учіння, пов’язане з актуалізацією життєвих планів, прагненнями щодо професійної самореалізації; • формування активної життєвої позиції; • спрямування особистості на взаємовідносини і справу, та перевірці ефективності цієї програми. На нашу думку, є нагальна потреба вирішення такого питання у вищій освіті як підвищення психологічної культури студентської молоді, з метою підвищення рівня психологічної просвіти не тільки щодо мотиваційної сфери, але й інших сфер структури особистості. Цьому процесу буде сприяти збільшення спецкурсів психологічного спрямування теоретичного характеру (крім основ психології, такі курси як: вікова психологія, соціальна психологія, психологія кар᾽єрного росту) та практичного (комплекс психологічних тренінгів особистісного росту).
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ПСИХОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ ФЕНОМЕНУ МОТИВАЦІЇ ОСОБИСТОСТІ ДО ДІЯЛЬНОСТІ 10 1.1. Мотиваційна сфера особистості як феномен психологічної науки 10 1.2. Специфіка психологічної мотивації навчальної діяльності студентів 16 1.3. Проблема формування навчальних мотивів у студентської молоді 18 Висновок до розділу І 25 РОЗДІЛ ІІ. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СТУДЕНТІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ 28 2.1. Характеристика вибірки досліджуваних та етапів експериментального дослідження 28 2.2. Характеристика основних методик дослідження 30 2.3. Аналіз отриманих результатів 31 Висновок до розділу ІI 34 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З КОРЕКЦІЇ МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ 36 3.1. Програма корекції мотиваційної сфери студентів 36 3.2. Рекомендації для організації навчальної, виховної та наукової роботи зі студентами 45 Висновок до розділу ІІІ 48 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 50 4.1. Безпека життєдіяльності - важливий чинник сталого людського розвитку…. ….50 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 53 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 58 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 60 ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42084
Власник авторського права: © Хоміцька Марія Андріївна
Перелік літератури: 1. Бадюк, І. Мотивація як чинник професійного зростання вчителя Директор школи. Шкільний світ. 2019. № 2. С. 51–55.
2. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / В. В. Березуцький, Л. А. Васьковець, Н. П. Вершиніна та ін. [за ред. проф. В. В. Березуцького]. – Xарків : Факт, 2005. 348 с.
3. Бернвальдт, Т. Формування мотивації навчальної діяльності майбутніх учителів в умовах сьогодення Рідна школа. 2011. № 11. С. 60–64.
4. Бєгун В. В., Науменко I. М. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. посібник Київ : 2004. 328 с.
5. Білецький, О. М. Мотивація учіння як чинник розвитку професійної Я-концепції майбутніх психологів : дис. на здоб. наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 пед. та вік. психол. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків : 2013. 211, 4, 16, 25 с. + дод., CD-R.
6. Власова О. І. Педагогічна психологія: навч. посіб. Київ: Либідь, 2005. С. 192–202.
7. Данілова, Н. Формування мотивації навчальної діяльності. Програма занять Психолог. 2013. Трав. (№ 10). С. 1520.
8. Донцов А. Оптимізація системи формування моральної культури майбутніх учителів Теорія та методика навчання та виховання : зб. наук. пр. / ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: А. В. Троцко та ін.]. Харків : ХНАДУ, 2017. Вип. 41. С. 50–58.
9. Дяченко В.А, Мунасипова-Мотяш І.А, Дубініна Д.Е. Наукова стаття : Задоволеність життям та рівень психологічного благополуччя сучасної молоді, 2019. С. 120-129.
10. Жданюк, Л. О. Ставлення до навчання у студентів з низьким рівнем академічної мотивації : дис. на здоб. наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 — пед. та вік. психол., 053 — психологія Класич. приват. ун-т, ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків : 2019. 206 с. + дод.
11. Жуков В. П. Формування позитивно-активного ставлення майбутніх учителів до оволодіння готовністю до організації інтегрованого навчання учнів Теорія та методика навчання та виховання : 23 зб. наук. пр. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: А. В. Троцко та ін.].Харків : 2017. Вип. 42. С. 79–88.
12. Журомська Л., Гончар О. Програма психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзії у ЗНЗ Психолог. 2015. № 17–18. С. 69–71.
13. Занюк С. С. Психология мотивации : навч. посіб. Київ: Эльга-Н: Ника-Центр, 2001. 352 с.
14. Зіньковський Ю., Адаменко Ю. Мотивація до навчання у професійній школі Вища школа. 2017. № 12. С. 25–37.
15. Іванова, О. Методи та прийоми активізації пізнавальної діяльності студентів як один із чинників підвищення мотивації навчання Вища школа. 2012. № 11. С. 77–82.
16. Ільченко, С. Мотивація до занять спортом і відвідування занять з фізичного виховання студентів педагогічних спеціальностей Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2017. № 1. С. 15–19.
17. Кабанська, О. С. Стимулювання мотивації майбутніх учителів до оволодіння вміннями педагогічного прогнозування як умова їх успішного формування Педагогіка та психологія : зб. наук. пр. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди ; за заг. ред. І. Ф. Прокопенка, С. Т. Золотухіної. – Харків : Щедра садиба плюс, 2015. Вип. 47. С. 135–143.
18. Канюк С. С. Психологія мотивації Київ: Либідь, 2002. С. 238–248.
19. Касьянов М. А., Ревенко Ю. П., Медяник В. О. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. 284 с.
20. Кельнер, С. Формування навчальної мотивації: робота з педагогами Психолог. 2015. № 21. С. 82–89.
21. Климчук, В. О. Тренінг внутрішньої мотивації : результати апробации та структура Практична психологія та соціальна робота. 2006. №10. С.52–60.
22. Ковтун, А. Врахування психофізіологічних особливостей студентів в процесі формування мотивації до занять фізичною культурою і спортом Спортивний вісник Придніпров'я. 2016. № 1. С. 176–181.
23. Козак М. В. Роль мотивації та шляхи іх підвищення при вивченні іноземних мов Науковий вісник Ужгородського національного університету. Сер. : Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип. 35. С. 84–87.
24. Кочарян О.С. Фролова Є.В., Павленко В.М. Структура мотивації навчальної діяльності студентів : навчальний посібник Харків : Нац. аерокосм. ун-т ім. М.Є. Жуковського «Харк. авіац. ін-т», 2011. 40 с.
25. Майнаєв, Ф. Я. Виявлення у студентів суспільно-гуманітарного профілю мотивів застосування інформаційно-комунікаційних технологій у процесі навчання Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали II Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 11 квіт. 2017 р. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, Жешув. ун-т, Пед. ун-т Чендус. ун-ту ; [редкол.: О. А. Андрущенко та ін.]. Харків : ХНПУ, 2017. С. 156–158.
26. Макєшина, Ю., Рузанов В. Особливості професійної самореалізації студентської молоді в контексті освіти фізкультурно-спортивного профілю Спортивний вісник Придніпров'я. 2016. № 1. С. 191–195.
27. Микитюк, С. Особливості та умови формування мотивів навчання у студентів Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали IIІ Міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 10 квіт. 2018 р. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, Жешув. ун-т, Пед. ун-т Чендус. ун-ту ; [редкол.: О. А. Андрущенко та ін.]. Харків : ХНПУ, 2018. С. 278–281.
28. Мотивація навчальної діяльності студентів : монографія О. Васюк та ін. Київ : Компринт, 2018. 188 с.
29. Моторин, Р., Приходько К. Мотивація вибору польських університетів студентами з України: результати анкетного обстеження Вища школа. 2018. № 9. С. 32–50.
30. Назаренко К. Формування мотивації навчально-пізнавальної діяльності у студентів-філологів на заняттях з іноземної мови / К. Назаренко // Рідна школа. – 2012. – № 6. – С. 53–57.
31. Петрик, О. Сформована внутрішня мотивація — запорука високих навчальних результатів . Методика побудови системи вправ на уроках української мови Учитель початкової школи. 2017. № 1. С. 14–18.
32. Пилипенко, В. Проблема мотивації студентів до використання ІКТ у навчальному середовищі вищої школи Освіта і управління. 2013. № 1–2. С. 46–52.
33. Практикум з психології : навчальний посібник / [укладачі : Г. М. Дубчак, Н. Г. Рудюк]. Чернівці : Рута, 2006. 360 с.
34. Пророк Н. В. Практичний психолог : професійно важливі якості Психологія. Донецьк, 2002. №1. С. 16−17.
35. Прохоренко, Л. Психокорекція мотивації дітей із когнітивними порушеннями Особлива дитина: навчання і виховання. 2019. № 2. С. 75–85.
36. Прохоренко, Л. Суб'єктно-когнітивна концепція саморегуляції навчання школярів із затримкою психічного розвитку Особлива дитина: навчання і виховання. 2018. № 4. С. 32–39.
37. Рибалка В. В. Особистісний підхід як психолого-педагогічний принцип організації профільної та професійної підготовки учнівської молоді Психологія особистісно-орієнтованої професійної підготовки учнівської молоді : науково-методичний посібник. Київ, Тернопіль : Підручники і посібники, 2002. С. 80–90.
38. Сальнікова С. Вибірка в соціологічному дослідженні : підручник. Луцьк : Вежа-Друк, 2021. 252 с.
39. Саннікова О. П., Бедан В. Б., Гусак Л. Є. Презентація інструменту оцінки схильності особистості до переживання самотності. Наука і освіта. 2018. № 5–6. С. 5 – 11.
40. Тарасенко, О. Мотивація в компетентнісному навчанні. Досвід учителя Біологія. Шкільний світ. 2017. № 10. С. 7–34.
41. Третяк О. М. Мотивація навчальної діяльності студентів Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матеріали II Міжнар. наук.практ. конф., м. Харків, 11 квіт. 2017 р. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, Жешув. ун-т, Пед. ун-т Чендус. ун-ту ; [редкол.: О. А. Андрущенко та ін.]. – Харків : ХНПУ, 2017. С. 262–264.
42. Усе про мотивацію / уклад. А. Г. Дербеньова. Харків : Основа, 2012. 207 с.
43. Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу : психолог у концтаборі. Харків : Клуб Сімейного Дозвілля, 2016. 160 с.
44. Чайковська О.М. Психологія підліткової конфліктності: навч. посібник. Кам’янець-Подільський: ПП «Медобори – 2016», 2016. 126 с.
45. Чекстере, О. Ю. Дослідження мотивації навчання в парадигмі когнітивної психології Педагогіка і психологія. 2018. № 2 (99). С. 66–71.
46. Швалб Ю. М. Психологічні механізми соціалізації особистості в онтогенезі : монографія. Харків, 2020. 214 с.
47. Штученко, І. Є. Мотиваційно-ціннісні детермінанти формування кар'єрної стратегії студентів технічних спеціальностей : дис. на здоб. наук. ступеня канд. психол. наук : спец. 19.00.07 — пед. та вік. психол. ; Нац. техн. ун-т "ХПІ". Харків : 2016. 210 с. + дод., CD-R.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора