Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42078
Назва: Взаємозв’язок самостійності та відповідальності у молодших школярів
Інші назви: Interconnection of independence and responsibility in younger schoolchildren
Автори: Нищота, Анна - Анастасія Юріївна
Nyshchota, Anna - Anastasiia
Бібліографічний опис: Нищота А. Ю. Взаємозв’язок самостійності та відповідальності у молодших школярів : кваліфікаційна робота на здобуття освітньоїго ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія". Тернопіль : ТНТУ, 2023. 71 с.
Дата публікації: 5-лип-2023
Дата внесення: 5-лип-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
дослідження самостійності та відповідальності у молодших школярів
research of independence and responsibility in younger schoolchildren
Короткий огляд (реферат): Дипломна робота присвячена дослідженню взаємозв’язку самостійності та відповідальності у молодших школярів.. В дослідженні використані методики , які забезпечили проведення найбільш точної та об’єктивної психологічної діагностики.Ці методики є валідними, надійними та апробованими і вже багато років застосовуються практичними психологами для надання ефективної психологічної допомоги саме з даною віковою категорією.. Розглядаються компоненти самостійності та відповідальності у молодишх школярів. Ключові слова: відповідальність , самостійність, школярі, поведінка , взаємодія, допомога, особистість, розвиток, характер.
The thesis is devoted to the study of the relationship between independence and responsibility in younger schoolchildren. The research used methods that ensured the most accurate and objective psychological diagnosis. These methods are valid, reliable and tested and have been used by practical psychologists for many years to provide effective psychological help with this age category. The components of independence and responsibility in younger schoolchildren are considered. Key words: responsibility, independence, schoolchildren, behavior, interaction, help, personality, development, character.
Опис: Починаючи з шкільного віку самостійність постає відносно стійкою якістю особистості, однак, не всім дітям ще властивою. Розвиток власне самостійності, зрештою як і особистості загалом, визначається цілеспрямованими і своєрідними виховними впливами дорослих. У молодшому шкільному віці воно може відбуватися в продуктивній діяльності і навіть в елементарних формах праці. У загальноприйнятому сенсі самостійність – це незалежність, здатність і бажання людини діяти або здійснювати вчинки самостійно. Самостійність – це об’єктивна потреба і природне бажання дитини. Як ніхто інший, діти виражають своє «Я», утверджуються у власних знаннях і намагаються переконати дорослих, що вони можуть зробити щось не гірше за інших і довести, що вони можуть зробити це без допомоги інших. Таким чином, діти розглядають виховні впливи дорослих через призму власного життєвого досвіду, відкидаючи або приймаючи їх і вибудовуючи на цій основі свою поведінку. Проблема розвитку самостійності в дітей саме молодшого шкільного віку є однією з найактуальніших у сучасній психології та педагогіці й не втрачає своєї актуальності донині. Щоб об’єктивно дослідити рівень самостійності молодших школярів ми в ході нашого досліджування фіксували три складові самостійності, а саме когнітивну, емоційно-ціннісну та поведінкову. Під когнітивною складовою розуміється елементарна, проста система уявлень молодшого школяра про самостійність, вміння власними силами вирішувати поставленні завдання та не звертатись по допомогу без потреби; під емоційно-ціннісною – усвідомлення важливості самостійності, бажання діяти без допомоги інших, вміння радіти своїм успіхам та самостійним діям; під поведінковою – змога проявляти самостійну поведінку в різних життєвих ситуаціях та видах діяльності відповідно до свого віку. Згідно отриманих результатів аналізу феномену «відповідальності» як особистісної якості та для оцінювання кількісно-якісних показників сформованості відповідальності молодших школярів ми також визначили такі критерії, як: когнітивний, емоційно-ціннісний та поведінковий або діяльнісний. Звісно, що кожен критерій визначається своїми показниками. Проаналізувавши бланки відповідей достеменно прив’язуючи до конкретного учня молодшої школи та співставивши їх з отриманими загальними результатами по нашій вибірці, можемо констатувати що наша гіпотеза підтвердилась. І дійсно, чим більше розвинена в молодшого школяра самостійність як якість особистості, тим більше в них розвинена і відповідальність як якість особистості. За результатами проведеного дослідження було визначено такі психолого-педагогічні умови формування самостійності та власне почуття відповідальності саме у дітей молодшого шкільного віку, які відповідають трьом критеріям відповідальності: когнітивному, емоційно-ціннісному та поведінковому критеріям. Так, першою педагогічною умовою формування самостійності та почуття відповідальності в учнів основної школи є впровадження ігрових методів навчання, спрямованих на усвідомлення поняття «відповідальність» через встановлення ігрових правил; другою – особистий приклад учителя як умова формування почуття відповідальності в учнів молодшої школи; третьою – участь учнів молодшої школи в суспільно корисній діяльності, що сприяє їхньому формуванню.
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ САМОСТІЙНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЯК БАЗОВИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ 8 1.1. Психолого-педагогічне тлумачення самостійності як якості особистості 8 1.2. Наукове трактування феномену «відповідальності» 13 Висновок до розділу І 18 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗКУ САМОСТІЙНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ 20 2.1. Характеристика вибірки досліджуваних та етапи дослідження 20 2.2. Характеристика основних методик дослідження 26 2.3. Аналіз отриманих результатів 36 Висновок до розділу ІI 42 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО РОЗВИТКУ САМОСТІЙНОСТІ ТА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ ЯК БАЗОВИХ ЯКОСТЕЙ ОСОБИСТОСТІ 43 3.1. Формування самостійності молодших школярів 43 3.2. Психолого-педагогічні умови формування відповідальності молодших школярів 49 Висновок до розділу ІІІ 55 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 56 4.1. Безпека життєдіяльності - важливий чинник сталого людського розвитку 56 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 59 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 64 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 66 ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/42078
Власник авторського права: © Нищота Анна - Анастасія Юріївна
Перелік літератури: 1. Аматьєва О. П., Савченко М. В. Формування базових якостей особистості як складова розвитку життєвої компетентності дошкільника О.П. Аматьєва, Матеріали наукової конференції СДПУ / Укладач В. К. Сарієнко. Слов’янськ, 2008. С. 3-6.
2. Андрусишина Л. До питання про диференційну діагностику в логопсихології. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. 2013. № 4. С. 23-27.
3. Баклан Г. Л. Сучасні засоби розвитку інтелектуальної сфери молодших школярів. Таврійський вісник освіти. 2017. № 1 (57). С. 170-177.
4. Басюк Н.А. Розвиток почуття відповідальності в школярів Житомир : ЖПУ імені Івана Франка, 2003. 100 с.
5. Березуцький В. В., Васьковець Л. А., Вершиніна Н. П. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / за ред. проф. В. В. Березуцького. Xарків : Факт, 2005. 348 с.
6. Бех І. Д. Виховання особистості: підручник для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Либідь, 2008. 848 с.
7. Бєгун В. В., Науменко I. М. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. Посібник. Київ : 2004. 328 с.
8. Блажко Л. В. Організаційно-педагогічні умови використання аудіовізуальних засобів навчання викладачами інститутів післядипломної освіти. URL: http://tme.umo.edu.Ua/docs/6/11blappe.pdf. (дата звернення: (08.03.2023).
9. Бойчук Ю. Д., Коваленко В. Є., Туренко Н. М., Хребтова Н. П. Спеціальна та інклюзивна освіта : словник-довідник. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019. 258 с.
10. Боряк О. Аналіз результатів логопедичного обстеження мовленнєвого розвитку розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”. 2016. 2 (6), Vol. 5, рр. 40-44.
11. Боряк О. В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку теорія і практика: [монографія]. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. 458 с.
12. Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі. Кам.- Подільський: Аксіома, 2009. 308 с.
13. Гаврилова Н. С. Класифікація порушень артикуляційної моторики. Актуальні питання корекційної освіти. 2016. Випуск № 7. URL: http://aqce.com.ua/download/publications/44/41 .pdf (дата звернення: 07.05.2023).
14. Гладуш В. А. Особливості формування іміджу професії корекційного педагога. : Імідж сучасного педагога. Полтава, 2014. № 4 (143). С. 3–7.
15. Голуб Н. М. Використання наочності в логокорекційній роботі з молодшими школярами із ЗНМ та порушеннями писемного мовлення. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2015. Вип. 10. С. 32-39.
16. Голуб Н. М. Дидактичний матеріал з корекції та розвиту писемного мовлення учнів молодшого шкільного віку: навчально- методичний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. Ч. 1. Вид. 1-е. 384 с.
17. Гурлєва Т. Виховуємо відповідальність у дошкільників Вихователь-методист дошкільного закладу: спеціаліз. журн. 2012. № 5. С. 19-29.
18. Данілавічютє Е. Методика подолання фонемографічних відхилень у молодших школярів з ДЦП. Теорія та практика сучасної логопедії. 2014. Вип. 1. 168 с.
19. Денисюк О. Роль сім’ї у розвитку самостійності дітей раннього віку. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». 2008. Вип. 14. С. 63-66.
20. Дичківська І. М. Основи педагогічної інноватики: навчальний посібник. Рівне: Зелент, 2001. 156 с.
21. Дудник О. Формування відповідальної поведінки молодших школярів у оповіданнях В. Сухомлинського [Електронний ресурс] – Режим доступу до ресурсу: http://dspu.edu.ua/pedagogics/arhiv/29_ch1_2014/7.pdf. (дата звернення: 07.05.2023).
22. Заброцький М. М. Основи вікової психології Тернопіль: Богдан, 2002. 112 с.
23. Завгородня Н. М. Педагогічні умови соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі загальноосвітнього навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Київ, 2006. 22 с.
24. Загальна психологія / [підручник] / за заг. ред. академіка С. Д. Максименка. Вінниця: Нова Книга, 2004. 704 с.
25. Зубенко К. Д. Формування відповідального ставлення до навчання в учнів початкових класів [Електронний ресурс] Режим доступу до ресурсу: https://www.academia.edu/36557520/ФОРМУВАННЯ_ ВІДПОВІДАЛЬНОГО_СТАВЛЕННЯ_ДО_НАВЧАННЯ_В_УЧНІВ_ПОЧАТ КОВИХ_КЛАСІВ (дата звернення: 17.04.2023).
26. Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: монографія. Київ : Фенікс, 2008. 497 с.
27. Канішевська Л. В. Виховання відповідальності молодших підлітків у позаурочній діяльності загальноосвітніх шкіл-інтернатів [Електронний ресурс] Режим доступу до ресурсу: https://nauka.udpu.edu.ua/dysertatsiya-27/ (дата звернення: 25.03.2023).
28. Касьянов М. А., Ревенко Ю. П., Медяник В. О. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник. Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. 284 с.
29. Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ : «Самміт-Книга», 2009. 249 с.
30. Кондратенко Р. В. Різні підходи до визначення змісту та структури відповідальності Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць / гол. ред. В. К. Буряк. Кривий Ріг: КДПУ, 2005. Вип. 12. С. 190-198.
31. Конопляста С. Ю. Психолого-педагогічні основи комплексної корекції мовленнєвого розвитку дітей з ринолалією: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.03 / Нац. пед. ун-тім. М. П. Драгоманова. Київ, 2010. 502 с.
32. Корекційно-розвивальні програми для учнів підготовчого, 1-4 класів з порушеннями розумового розвитку. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzvvne- navchannya/korekciini programv/7-kor-programi-dlva-ditei-z-rv.pdf (дата звернення: 07.04.2023).
33. Кудикіна Н. В. Ігрова діяльність молодших школярів у позаурочному навчальновиховному процесі. Київ. : КМПУ ім. Б.Грінченка, 2003. 272 с.
34. Ладивір С. О. Психологічні умови реалізації потенційних можливостей дитини Актуальні проблеми психології: зб. наук, праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С. Д. Максименка. Т. 4. Психологія розвитку дошкільника. Вип. 6. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. С. 84-97.
35. Логопедія. Підручник / за ред. М. К. Шеремет. К.: Видавничий Дім «Слово», 2015. 376 с.
36. Мартиненко І. В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: монографія. Київ : ДІА, 2016. 308 с.
37. Мартиненко І. В. Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.08 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 502 с.
38. Миронова С. П., Гаврилов О. В., Матвєєва М. П. Основи корекційної педагогіки: навчально-методичний посібник / за заг. ред. С. П. МироновоїКам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. 264 с.
39. Муздыбаев К. Психология ответственности Києв Либроком, 2016. 418 с.
40. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с.
41. Новік С. М. Формування відповідальності старших підлітків у фізкультурно-оздоровчих закладах: дис. кандидата педагогічних наук [Електронний ресурс] Полтава, 2016. Режим доступу до ресурсу: https://nauka.udpu.edu.ua/dysertatsiya-34/ (дата звернення: 23.04.2023).
42. Обухівська А. Г., Ілляшенко Т. Д, Жук Т. М. Психологу про дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Київ : Редакції загальнопед. газет, 2012. 128 с.
43. Практикум з психології : навчальний посібник / укладачі : Г. М. Дубчак, Н. Г. Рудюк. Чернівці : Рута, 2006. 360 с.
44. Проскурняк О. І., Коваленко В. Є. Діагностика інтелектуальних порушень: керівництво до проведення психолого-педагогічного обстеження дітей з тотальниим психічним недорозвиненням для студентів спеціальності «Спеціальна освіта». Харків, 2016. 128 с.
45. Рибалка В. В. Особистісний підхід як психолого-педагогічний принцип організації профільної та професійної підготовки учнівської молоді / В. В. Рибалка // Психологія особистісно-орієнтованої професійної підготовки учнівської молоді : науково-методичний посібник. Київ, Тернопіль : Підручники і посібники, 2002. С. 80–90.
46. Рудакова Д. І. Дидактична гра – дієвий засіб активізації пізнавальної активності учнів. 2005. № 16-18. 7-13 с.
47. Савченко М. А. Методика виправлення вад вимови фонем у дітей. Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. 160 с.
48. Савченко М. До проблеми визначення структурних компонентів самостійності в дошкільному дитинстві Педагогічні науки. Випуск 58. Частина І. Херсон : Айлант, 2011. С. 153-157.
49. Сак Т. В. Психолого-педагогічні умови реалізації державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. № 29. С. 239-244.
50. Співаковський О. В., Петухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі: Навчально- методичний посібник для студентів напряму підготовки «Початкова освіта». Херсон. 2011. 267 с.
51. Стадненко Н. М., Ілляшенко Т. Д., Обухівська А. Г. Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів : Кам’янець-Подільський: Видавець Зволейко Д. Г., 2006. 36 с.
52. Чекаль Л. М. Інновації у роботі вчителя початкових класів. Виклики і реалії НУШ: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Львів, Україна, 14 квітня 2020 року). Львів : Центр прогресивної освіти «Генезум», 2020. С. 157- 164.
53. Шеремет М. К., Боряк О. В. Неврологічні основи логопедії: навч. посіб. Суми: ФОП Цьома С. П., 2016. 252 с.
54. Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції: навч. посібник. Київ : Либідь, 2006. 264 с.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
авторська довідка-2 (1).docx10,28 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити
dyplom_Nyshchota_ A_2023 (1).doc512,5 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
dyplom_Nyshchota_ A_2023 (1).pdf1,18 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора