Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41992
Назва: Причини та наслідки переживання комплексу неповноцінності в підлітковому віці
Інші назви: Causes and consequences of experiencing an inferiority complex in adolescence
Автори: Правдун, Василь Сергійович
Pravdun, Vasyl
Бібліографічний опис: Правдун В. С. Причини та наслідки переживання комплексу неповноцінності в підлітковому віці : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / В. С. Правдун. — Тернопіль : ТНТУ, 2023. — 68 с.
Дата публікації: 3-лип-2023
Дата внесення: 3-лип-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
комплекс неповноцінності
меншовартість
підліткова невпевненність
внутрішньо-особистісний конфлікт
профілактика неповноцінності
inferiority complex
inferiority
adolescent insecurity
intra-personal conflict
prevention of inferiority
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню впливу на особистість переживання комплексу неповноцінності у підлітковому віці. Емпіричне дослідження проведено на основі методики "Визначення рівня самооцінки" С.В. Ковальова,"Багатовимірна оцінка дитячої тривожності" (БВРТ) О.Є. Роміциної, методика Дембо-Рубінштейна в модифікації А.М. Прихожан. Методики допомагають у вивчені особливостей комплексу неповноцінності у підліктів та його складових, а також особливостей самооцінки у підлітків. У роботі розглядаються такі поняття, як комплекс неповноцінності, меншовартість, комплекс, внутрішньо-особистісний конфлікт.
The qualification work is devoted to the study of the impact on the personality of experiencing an inferiority complex in adolescence. The empirical study was carried out on the basis of the methodology "Determining the level of self-esteem" by S.V. Kovaleva, "Multidimensional assessment of children's anxiety" (BVRT) O.E. Romitsinoi, the Dembo-Rubinshtein method in the modification of A.M. Parishioner.The methods help to study the peculiarities of the inferiority complex in the forearms and its components, as well as the peculiarities of self-esteem in teenagers. The work considers such concepts as inferiority complex, inferiority, complex, intra-personal conflict
Опис: У теоретичній частині дослідження, ми вивчили особливості переживання підлітком комплексу неповноцінності, що являє собою тип внутрішньоособистісного конфлікту нереалізованого бажання, що полягає в невідповідності між бажаннями особистості та дійсністю, яка блокує їхнє задоволення. Цей конфлікт визначається вченими як один із найскладніших психологічних конфліктів, що розігруються у внутрішньому світі людини [1]. Важко уявити людину, яка не стикалася б із внутрішньоособистісними конфліктами. Тривале незадоволення потреб при досягненні обраної мети може спричинити надмірне внутрішнє перенапруження, яке призведе до стану фрустрації, слідом за тим і до агресивності [7, с.69]. Породжена фрустрація може вступити з моральними установками особистості в конфлікт і знову посилити стан стресу. Почуття безпорадності та тривоги, в якій перебуває особистість, призводить до відчуття зовнішньої загрози, викликаючи необхідність у відчутті безпеки, бути коханим і захищеним [7, с.70]. У другому розділі було досліджено емпіричний прояв складових комплексу неповноцінності, та їх вплив на підлітків. Було виявлено такі особливості самооцінки підлітків. Так, вони адекватно оцінюють свої сили та можливості, але здатність до цілепокладання недостатньо розвинена, що призводить до постановки важкодосяжних цілей, недостатньої організованості в поведінці та аналізі власної діяльності. аналізу власної діяльності. За цим слідує не тільки зниження самооцінки, а й підвищення тривожних станів. Також особистісна тривожність у підлітків підвищена в шкільному середовищі через занепокоєння за навчання, його успішність, під час взаємодії з однолітками, і в ситуаціях, коли показують свої можливості, підносять себе, розкривають свої особистісні якості перед іншими. Крім того, було виявлено, що чим вище себе оцінюють підлітки, тим більше вони відчувають загальну тривогу в ситуаціях, пов'язаних з оцінкою оточуючих, взаємовідносинами з ними, у ситуаціях самовираження. Водночас вони невпевнені у своїх можливостях підлітки схильні також до підвищеної тривожності, коли необхідно продемонструвати, самопрезентувати себе оточуючим. Нарешті, було отримано додаткові дані, згідно з якими підлітки, здатні ставити перед собою цілі й успішно досягати їх у навчальній діяльності, менше безпричинно турбуються. Отримані результати показали, що в ситуації спілкування і взаємодії з однолітками, а також у шкільному середовищі самооцінка підлітка і рівень його особистісної тривожності найбільш взаємопов'язані, а саме: підвищення тривоги в цих ситуаціях спричиняє зниження впевненості у своїх здібностях і появи комплексу неповноцінності. У третьому розділі була сформована програма по усуненню основних складових комплексу неповноцінності, зниження тривоги підлітків та підвищення рівня самооцінки. Після проведення програми щодо профілактики складових комплексу неповноцінності, було проведено повторний формувальний експеримент, з метою дослідити як змінився прояв комплексу неповноцінності у підлітків. Отримані результати показали, що згідно з отриманими повторними результатами, у підлітків знизився рівень низької самооцінки до 10 %, а середній рівень підвищився до 27%, високий рівень складає 40 %, та знищений рівень залишився не змінним – 23%. Нами було діагностовано повторно різницю між рівнем самооцінки, рівнем домагань підлітків, яка демонструє, що лише (20 %) підлітків мають сильну розбіжність цих показників, а (50 %) - помірну (30%) школярів - слабку, тобто таку, що відповідає нормативному показнику. Цей результат свідчить про те, що проведена програма ефективно вплинула на результати дослідження. Отримані результати діагностики підліткової самооцінки та рівня їхньої особистісної тривожності показали цілком сприятливу картину: підлітки адекватно оцінюють себе, свої особистісні характеристики, упевнені у своїх силах, загалом спокійні та стійкі щодо різних несприятливих ситуацій. різних несприятливих ситуацій, що викликають тривогу. Проте, можна говорити і про те, що підлітки схильні до переоцінки власних можливостей, ставлять перед собою недосяжні цілі, а також втрачають власну впевненість і турбуються в самопрезентації себе оточуючим, що призводить до труднощів у спілкуванні. Також нами були сформовані рекомендації, направлені на корекцію комплексу неповноцінності. Таким чином, педагог, проводячи систематичну роботу з підвищення санітарної освіти, здорового способу життя, адекватного догляду за шкірою, волоссям, нігтями з урахуванням вікових особливостей і статевих особливостей та підвищених естетичних стандартів, зробить свій професійний внесок у формування гармонійної, комунікабельної, не обтяженої комплексами людини.
Зміст: НЕПОВНОЦІННОСТІ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ У ТЕОРЕТИЧНОМУ АСПЕКТІ1.1. Поняття неповноцінності у психологічній літературі 1.2. Причини переживання неповноцінності в підлітковому віці 1.3. Наслідки переживання комплексу неповноцінності в підлітковому віці Висновки до розділу I РОЗДІЛ II. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОЯВІВ КОМПЛЕКСУ НЕПОВНОЦІННОСТІ ТА ЙОГО ВПЛИВУ НА СПІЛКУВАННЯ У ДІТЕЙ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ2.1. Мета, завдання та методики дослідження проблеми 2.2. Дослідження показників комплексу неповноцінності та спілкування у дітей підліткового віку 2.3. Характер зв’язку між показниками комплексу неповноцінності та рівнем спілкування підлітків Висновки до розділу II РОЗДІЛ III. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА ДОПОМОГА ПЕРЕЖИВАННЯ КОМПЛЕКСУ НЕПОВНОЦІННОСТІ У ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ3.1. Психокорекційна програма профілактики неповноцінності у підлітковому віцi3.2. Аналіз отриманих результатів формувального експерименту 3.3. Психлогічні рекомендації щодо профілактики неповноцінності у підлітковому віці Висновки до розділу III РОЗДІЛ IV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА В НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ 4.1. Загальні положення охорони праці 4.2. Безпека життєдіяльності в надзвичайних ситуаціях в закладах освіти ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41992
Власник авторського права: © Правдун Василь Сергійович
Перелік літератури: 1. Адлер А. Індивідуальна психологія як шлях до пізнання і самопізнання людини / А.Адлер. - Київ: Наука жити, 1997. - 357 с.
2. Адлер А. Наука жити. Київ: Port-Royal, 1997. С.57- 62
3. Баб’як Т. Вправи з психокорекції. Корекційна робота психолога.- К. : Психолог. Бібліотека. 2003. - 98 с.
4. Вікова та педагогічна психологія: Навч. посіб. / О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. - К. : Просвіта, 2001. – 416 с.
5. Гордієнко В. Психологія особистості в біографіях, подіях, портретах (CD) : Реком. МОНУ як навч. посібн. для студ. ВНЗ / В. Гордієнко, Л. Копець. – К. : Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2007. – 304 с.
6. Гріньова О.М., Терещенко Л.А. Дитяча психодіагностика: навч.-метод. посібник. – Вінниця: Нілан-ЛТД, 2015. – 227 с.
Діагностичний інструментарій психолога / упоряд. Т. Гончаренко. К.: Шкільний світ. 2008. 128 с
8. Заброцький М.М. Основи вікової психології Навчальний посібник / М.М. Заброцький. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2001. - 112 с.
9. Кайдалова Л.Г. Психологія спілкування: навчальний посібник / Л.Г. Кайдалова, Л.В. Пляка. – Х. : НФаУ, 2011. - 132 с.
Кузікова С.Б. Основи психокорекції : навч. посіб. - К. : Академвидав, 2012. - 320 с.
11. Кузікова С.Б. Теорія і практика вікової психокорекції : навч. посіб. для студ. психол. спец. ВНЗ. - Суми : Унів. кн.., 2006. - 384 с.
12. Коваленко А.Б. Соціальна психологія: Підруч. для студ. вузів / А.Б. Коваленко, М.Н. Корнєв. - 2-е вид., перероб. Та доп. – К. : Геопринт, 2006. – 400 с.
13. Мачуська І. Міжособистісне спілкування підлітків. Методичні рекомендації // Шкільний світ. – 2007. – №17. – С. 2-11
14. Максименко С.Д., Максименко К.С. Папуча М.В. Психологія особистості: підручник для студентів вищих навчальних закладів /С.Д. Максименко, К.С. Максименко, М.В. Папуча – Київ : КММ, 2007. – 295 с.
15. Медведєв В.С. Науковий аналіз зарубіжних джерел щодо феномена психологічного захисту // В.С. Медведєв, О.М. Шевченко // Стратегічна панорама. – 2010. - № 1. – С. 22-29.
16. Москалець В.П. Психологія особистості: Підручник. Вид. 2- ге, перероблене, доповнене. - Київ-Івано-Франківськ: Нова Зоря, 2020. – 435 с.
17.Пихтіна Н.П. Педагогічна профілактика адиктивної поведінки молоді: Навч.-метод. посіб. для вчителів, практ. психологів, соц. працівників. - Ніжин, 2003. - 116 с.
18. Пихтіна Н.П. Профілактика негативних проявів у поведінці дітей: навч. посіб. для студ. ВНЗ. - Ніжин : НДУ ім. М.Гоголя, 2012. - 376 с.
19. Проблеми розвитку та корекція емоційної сфери молодшого школяра / Упоряд. О.А. Атемасова. - Х.: Ранок.2014. - 176 с.
20. Психологія: Підручник / Ю.Л. Трофімов, В.В. Рибалка, П.А. Гончарук та ін.; за ред. Ю.Л Трофімова. - 5-те вид., стереотип. – К. : Либідь, 2005. – 560 с.
21. Психологія педагогічної взаємодії: інтегративний підхід: монографія / В.Л. Зливков, О.В. Завгородня, С.О. Лукомська, С.О. Копилов, О.В. Котух; за ред. В. Л. Зливкова, С.О. Лукомської. - К.: 2019. - 259 с.
22. Психологія: терміни, поняття, визначення: словникдовідник / Г.Ложкін, І. Коцан та ін. - Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2011. - 188 с.
23.Психологічні тренінги в школі / Упоряд. Т.Шаповал. - К.: «Шкільний світ». 2006. - 128 с.
24. Рюс Ж. Поступ сучасних ідей: Панорама новітньої науки / Ж. Рюс: пер. з фр. В. Шовкун. – К.: Основи, 1998. – 669 с.
25. Савчин М.В. Соціальна психологія: Підр. для студ. вищ. навч. закл. - Дрогобич: Відродження, 2000. - 274с.
26. Скрипченко О.В. Загальна психологія/ О.В. Скрипченко, Л.В. Долинська, З.В. Огороднійчук. - К.:Либідь, 2005. - 464 с.
27. Технології соціально-педагогічної роботи: Навчальний посібник/ За заг.ред. проф. А.Й. Капської. - К., 2000. - 372 с.
28. Томчук С.М. Негативні психічні стани молодших школярів та їх корекція: Навчально-методичний посібник. - Вінниця: ВСЕІ Університету «Україна», 2005. - 95с.
29. Туріщева Л.В. Настільна книга шкільного психолога. - Х.: Основа, 2009. - 112 с.
30.Туріщева Л.В.Психокорекційні ігри в роботі педагога. - Х. : Вид. група «Основа», 2007. - 160 с.
31. Туріщева Л.В. Психологічні тренінги для школярів. - Х. : Основа, 2009.- 71 с.
32. Туріщева Л.В., Гончаренко О.В. Вивчення особистості школяра і педагога: діагностика, практичні рекомендації. - Х.: Основа, 2007. - 112 с.
33. Філімончук А. Бар'єри спілкування у повсякденному житті // Психолог. Шкільний світ. – 2008. – №37. – С. 13-17.
34. Філоненко, М. М. Психологія спілкування : Підручн. Затв. МОНУ для студ. ВНЗ / М. М. Філоненко. – К : ЦУЛ, 2008. – 224 с.
35. Фрейд З. Введення в психоаналіз: лекції 1-15. / З. Фрейд. – СПБ. : Алетейя. Київ: Наука жити, 1999. - 457 с.
36. ЦІіфрас Й. Право на недосконалість (педагогічні роздуми на питання про фізичні вади) / Й. Цірфас // Українсько-німецькі педагогічні студії. – Бердянськ : 2005. – С. 292-303.
37. Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. – Х.: Прапор, 2005. – 640 с.
38. DengZuoZuo (2010) Research on the Relationship among Parenting Styles, Feelings of Inferiority and Achievement Motivation in High School Students, Master's thesis, http://www.dissertationtopic.net/doc/120226
39. Jeffrey Young. Loneliness, depression and cognitive therapy: theory and its application / Jeffrey Young // Labyrinths of loneliness: Collected works. / Ed. by N.E. Pokrovsky. M.: Progress, 1989.
40. Mandeep Kaur and Puneet Kaur (2013) Achievement Motivation, Study Habits and Inferiority among Children of high and low Educated Parents, Indian Journal of Psychological Science, Vol. 3 (2), 90-102.
41. Manju Deorari et al., (2014) Efficacy of Meditative Prayer on Feelings of Guilt, Inferiority & Insecurity, Interdisciplinary International Journal, 03, 37-4
42. Manoranjan Tripathy and S.K. Srivastava (2011) A Study on Effect of Perceived Academic Achievement on the level of Inferiority and Insecurity Feeling, http://ipsf.in/308.php
43. Md Shahinoor Rahman and Lailun Nahar (2013) Aggression in Boys and Girls as Related to Their Academic Achievement and Residential Background, Psychology, Vol.4, No.5, 459-462.
44. Gobalakrishnan, C., & Shunmapiya, K. (2014). A study on married girl students in Salem, Tamil Nadu. International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature, 2(1), 29.
45. Wang, Zhenhong et al., (2014) Free-Labeling Facial Expressions and Emotional Situations in Children Aged 3-7 Years: Developmental Trajectory and a Face Inferiority Effect, International Journal of Behavioral Development, v38 n6 p487-498.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
1687083246020_Робота Правдун (1).docx181,93 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити
авторська довідка Правдун (1).docx7,85 kBMicrosoft Word XMLПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора