Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41977
Назва: Психологічна грамотність батьків як умова сенситивного розвитку дитини
Інші назви: Psychological literacy as a condition for the sensitive development of a child
Автори: Данильців, Мар'яна Василівна
Бібліографічний опис: Данильців М. В. Психологічна грамотність батьків як умова сенситивного розвитку дитини : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / М. В. Данильців. — Тернопіль: ТНТУ, 2023. — 104 с.
Дата публікації: 30-чер-2023
Дата внесення: 30-чер-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
Дослідження психологічної грамотності батьків як умова сенситивного розвитку дитини
Doslidzhennya psykholohichnoyi hramotnosti batʹkiv yak umova sensytyvnoho rozvytku dytyny
Короткий огляд (реферат): Дипломна робота присвячена дослідженню психологічна грамотність батьків як умова психологічного розвитку дитини . В Дослідженні були використані діагностичні методики ,проведено діагностування учасників експеременту за допомогою обраних методик.У досліджені взяли участь 40 батьків.взагальному у дослідженні психологічної грамотності батьків здійснювалося за допомогою валідних та надійних психологічних методів Проілюстровано на діаграмах та таблицях відповідні результати методик Розглядається психологічна грамотність батьків яка виступає важливою умовою психологічного розвитку дітей
The thesis is dedicated to the study of the psychological literacy of parents as a condition for the child's psychological development. Diagnostic methods were used in the study, the participants of the experiment were diagnosed with the help of selected methods. 40 parents participated in the study. In general, the study of psychological literacy of parents was carried out using valid and reliable psychological methods The corresponding results of the methods are illustrated in diagrams and tables The psychological literacy of parents is considered, which is an important condition for the psychological development of children.
Опис: Відповідно до поставлених завдань магістерської роботи можна зробити наступні висновки: 1. Аналіз психологічної наукової літератури показав, що психологічна грамотність означає «опанування психологічними знаннями (фактами, уявленнями, поняттями, законами й т. д.), вміннями, символами, правилами та нормативами у сфері спілкування, поведінки, психічної діяльності й т. д., поінформованості з приводу різноманітних явищ психіки, як з погляду наукового знання, так і з точки зору життєвого досвіду, що здобувається з традицій, звичаїв, безпосереднього спілкування людини з іншими людьми, почерпнутого з засобів масової інформації й т. д. Психологічна грамотність являється характеристика ментальності (установки свідомості, її націленості зовні – на світ і всередину себе, на власні глибини душі). Психологічна грамотність особистості передбачає тонкість і багатство емоційної сфери людини, що дозволяє їй сприймати та розуміти почуття та переживання інших людей, відгукуватися на них, співчувати їх, відчувати почуття совісті, сорому вдячності. У різному роді переживань відбивається суть людини, її ставлення до людей, до значних явищ суспільного життя, до тих культурних і соціальних цінностей, які існують у суспільстві. Таким чином, психічний розвиток дітей являється складним та багатогранним процесом, закони якого досі до кінця не вивчені. Психологічний розвиток дітей залежить від багатьох чинників, головним у тому числі є правильне виховання та педагогічна грамотність батьків. Узагальнюючи зазначимо, що термін «психологічна грамотність», це свого роду принцип зв’язку людини з предметом, способом її входження у суспільне життя, механізм самосвідомості та саморозвитку, осмислення своєї невіддільності від інших та власної автономності та унікальності. Психологічна грамотність являється характеристика ментальності (установки свідомості, її націленості зовні – на світ і всередину себе, на власні глибини душі). 2. В роботі описано результати емпіричного дослідження сформованості психологічної грамотності батьків. Основними завданнями емпіричного дослідження було: здійснити підбір діагностичних методик, провести діагностування учасників експерименту за допомогою обраних методик, розробити програму психологічної пропаганди щодо проінформованості батьків з питань психологічного розвитку дитини. Дослідження було проведено з батьками дітей дошкільного (3-6 років) та шкільного (7-10 років) віку. Дослідження проводилося в спеціально відведений час. Загалом у дослідження взяли участь 40 батьків. В цілому дослідження психологічної грамотності батьків здійснювалося за допомогою валідних та надійних психологічних методів. Отже, за результатами основного етапу діагностики були виявлені рівні сформованості психологічної грамотності батьків як умови сенситивного розвитку дитини. Детальніший опис результатів дослідження висвітлено у наступному підрозділі роботи. Узагальнюючи отримані дані на первинному етапі емпіричного дослідження можна зауважити, що аналіз результатів свідчить про низький рівень сформованості психологічної грамотності батьків. Це можна пояснити тим, що у більшості батьків розвиток психологічної грамотності головним чином спонтанний, несвідомий та нецілеспрямований характер. Батьки до кінця не розуміють своєї відповідальності за виховання та навчання дітей. Їхні знання неповні, поверхневі. Вони не мають навички у правильній організації спільної діяльності. Критично оцінюють переваги та можливості своєї дитини. Батьками майже не приділяється необхідної уваги проблемі підвищення рівня їхньої психологічної компетентності. Вона ведеться безсистемно і носить епізодичний характер, обмежуючись лише традиційними формами взаємодії, які малоінформативні та не цікаві. 3. Після цього ми розробили психологічну програму для підвищення рівня психологічної грамотності батьків які сприяла поінформованості батьків стосовного психологічного розвитку їх дітей. Основною формою роботи, закладеної в цій програмі був тренінг. Також присутні наступні методи форми груповий роботи: методи саморозвитку (рефлексивні самозвіти, проективні рисункові методики), методи, спрямовані на формування навичок виховної діяльності (програвання ситуацій, аналіз «важких випадків», навчання прийомів саморегуляції), і методи, які орієнтовані на підвищення психологічної грамотності (міні-лекції, групові дискусії з ключових аспектів виховання). Складена програма складалася з 18 занять, кожне з яких триває 2 академічні години. Програма реалізовувалася протягом двох місяців: 2 заняття на тиждень. Структура кожного заняття складалася з актуалізації проблемного поля, пов'язаного з вихованням дитини, обговорення ставлення до даної проблеми кожного з батьків, обговорення вже використовуваних способів вирішення даної проблеми, формування конструктивного способу вирішення проблеми, рефлексія учасників про виконану роботу під час заняття. Всі заняття були згруповані за блоками.
Зміст: ВСТУП РОЗДІЛ I. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ГРАМОТНОСТІ БАТЬКІВ 1.1. Психологічна грамотність в працях науковців 1.2. Напрями психологічного розвитку дитини 1.3. Сенситивний період розвитку психічних функцій Висновoк до розділу I РОЗДІЛ II. ОРГАНІЗАЦІЯ ЕМПІРИЧНОСТІ ТА ІНТЕРПРИТАЦІЯ РЕЗУЛЬТАІВ 2.1. Процедура дослідження та характеристика вибірки 2.2. Аналіз результатів дослідження Висновок до розділу II РОЗДІЛ III. СТРУКТУРА ПРОГРАМИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПРОПАГАНДИ ЩОДО ПРОІНФОРМОВАНОСТІ БАТЬКІВ З ПИТАНЬ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ 3.1. Опис структури програми 3.2. Характеристика основних заходів Висновок до розділу III РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 4.1. Охорона праці в процесі діяльності психолога 4.2. Забезпечення особистої безпеки дітей дошкільного віку Висновок до розділу IV ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41977
Власник авторського права: © Данильців Мар'яна Василівна
Перелік літератури: 1. Балл Г. О. Психологічна культура і гуманістична психологія. Розвиток психологічної культури учнівської молоді в системі неперервної професійної освіти / ред. В. В. Рибалки. Київ: ІПППО АПН України, 2016. С.17-27
2. Вікова та педагогічна психологія : методичні рекомендації до проведення практичних занять та організації самостійної роботи з дисципліни для студентів денної та заочної форми навчання спеціальності 053 Психологія ОС «Бакалавр» / Укладачі М.С. Барчій. Мукачево: МДУ, 2020. 417 с.
3. Горецька О. В. Психологічні особливості ставлення батьків до дитини дошкільного віку. Актуальні проблеми практичної психології: зб. наук. праць. Херсон : П. П. Вишемирський, 2015. Ч. 1. С. 277-280.
4. Гусак В. М. Зміни показників рівнів психологічної грамотності та компетентності у майбутніх соціальних працівників. Могилянські читання – 2018: досвід та тенденції розвитку суспільства в Україні: глобальний, 209 національний та регіональний аспекти: матеріали XXI Всеукраїнської наук.- метод. конф. (Миколаїв, 12–17 листоп. 2018 р.). Миколаїв, 2018. С. 32-33.
5. Гусак В. М. Особливості сформованості психологічної грамотності та компетентності у майбутніх соціальних працівників. Теорія і практика сучасної психології: збірник наукових праць. Запоріжжя, 2018. №1. С. 71-76.
6. Гусак В.М. Роль психологічної культури у забезпеченні психологічного здоров’я. Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя. Серія: психолого-педагогічні науки. Ніжин, 2013. №1. С. 59-63.
7. Зязюн І.А. Аксіологічні критерії вікової психології. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/19905802.pdf (дата звернення: 20.05.2023).
8. Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості. Київ : Просвіта, 2015. 608 с.
9. Кочерга О. В. Сензитивність як психофізіологічний стан. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка: зб. наук. пр. / Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 2012. № 17. С. 71-74.
10. Кочерга О. Психофізіологічні аспекти сенситивного стану учнів початкової школи та творчість. Початкова школа. 2012. С. 54-57.
11. Ложкін Г.В., Коцан І.Я., Бараннік В.А., Подляшанник В.В. Психологія: терміни, поняття, визначення: словник-довідник ; за заг. ред. Г. В. Ложкіна. Луцьк: Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2011. 188 с.
12. Луценко О. Л. Психофізіологія: прикладні аспекти. Харків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2011. 55 с.
13. Максименко С. Д. Психоаналітичні теорії розвитку особистості та психіки. Проблеми сучасної психології. 2015. Вип. 28. С. 7-20.
14. Максименко С.Д. Особистість: прогноз розвитку і життєвий шлях. Психологічне опосередкування педагогічних впливів на розвиток особистісної активності в освітньому просторі: Метод. реком. / С.Д. Максименко [та ін.]; Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Київ : ДП “Інформаційно-аналітичне агентство”, 2008. С. 4-35.
15. Основні напрямки психічного розвитку дітей. URL: https://pidru4niki.com/16480403/psihologiya/osnovni_napryamki_psihichnogo_rozvitku_ditey_navchalno-vihovnomu_protsesi (дата звернення: 28.05.2023).
16. Особистість у розвитку: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С. Д. Максименка, В. Л. Зливкова, С. Б. Кузікової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2015. 430 с.
17. Особливості психічного розвитку в дитинстві. URL: https://studfile.net/preview/5454007/page:10/ (дата звернення: 15.05.2023).
18. Особливості психічного розвитку в різні вікові періоди. URL: http://psychology.univer.kharkov.ua/dist2020/materialy/Guliaeva/8.pdf (дата звернення: 20.05.2023).
19. Особливості психічного розвитку дитини: вікові кризи, провідні види діяльності. URL: https://svitovid6.webnode.com.ua/news/osoblivosti-psikhichnogo-rozvitku-ditini-vikovi-krizi-providni-vidi-diyalnosti/ (дата звернення: 2.06.2023).
20. Особливості психічного розвитку дітей 5-ти річного віку. URL: https://mmk.edu.vn.ua/uploads/images/articles/pochatkova/pv.pdf (дата звернення: 2.06.2023).
21. Пастух Л. В. Основні підходи до проблеми сенситивності особистості. Актуальні проблеми психології. Том 1: Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія. Вип. 37-Збірник наукових праць / За ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ : Алчевськ: ЛАДО, 2013. С. 405-409.
22. Пастух Л.В. Основні підходи до проблеми сенситивності особистості практичних психологів закладів освіти. Актуальні проблеми психології. 2014. Том 1. С. 56-60.
23. Поліщук В. М. Вікова і педагогічна психологія. Вид 3-тє, виправ. Суми : Університетська книга, 2010. 352 с.
24. Потапюк Л.М. Вікова та педагогічна психологія. Луцьк: ПП Іванюк, 2010. 215 с.
25. Пророк Н.В. Психологічна культура і професійно важливі якості. Психологічні виміри особистісної взаємодії суб’єктів освітнього простору в контексті гуманістичної парадигми: матеріали всеукр. конф. з міжнар. участю (м. Київ, 31 трав. 2018 р.). Київ: ДП «Інформаційно-аналітичне агентство», 2018. С. 184-188.
26. Психологічна грамотність. URL: http://psychologis.com.ua/psihologicheskaya_gramotnost.htm (дата звернення: 3.06.2023).
27. Психологія дитини 10 років. URL: http://english.school-info.te.ua/blog/16-storinka-psihologa/psihologija-ditini-10-rokiv (дата звернення: 1.06.2023).
28. Психосоціальний розвиток дітей і підлітків. URL: http://multycourse.com.ua/ua/page/16/58 (дата звернення: 30.05.2023).
29. Рибалка В. В. Визначення поняття психологічної культури особистості у міждисциплінарному контексті. Розвиток психологічної культури учнівської молоді в системі неперервної професійної освіти: навч.-метод. посіб. / за ред. В. В. Рибалки. Київ: ІПППО АПН України, 2015. С.8-17
30. Розвиток психологічної культури особистості в процесі безперервної освіти / кол. авт.; під ред. С. Б. Кузікової, Г. Є. Улунової. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. 224 с
31. Руденко І. Особливості психічного розвитку дитини: вікові кризи, основні новоутворення, провідні типи діяльності. URL: http://teacher.ed-sp.net/ (дата звернення: 2.06.2023).
32. Сензитивний період в дитячій психології: опис і рекомендації для батьків. URL: https://www.kozaky.org.ua/senzitivnij-period-v-dityachij-psixologiї-opis-i-rekomendaciї-dlya-batkiv/ (дата звернення: 28.05.2023).
33. Сенситивний період у дитячій психології: опис та рекомендації для батьків. URL: https://freestyle.in.ua/senzitivnij-period-u-dityachij-psixologiї-opis-ta-rekomendaciї-dlya-batkiv/ (дата звернення: 29.05.2023).
34. Сенситивні періоди розвитку дитини. URL: http://www.montessori-firststeps.com.ua/razvitie-rebenka/ (дата звернення: 18.05.2023).
35. Сенситивні періоди розвитку дитини. URL: https://belkashop.com.ua/sensitivni-periodi-rozvitku-ditini/ (дата звернення: 17.05.2023).
36. Сергеєнкова О. П. Поняття про кризи та сенситивні періоди психічного розвитку людини. https://subj.ukr-lit.com/vikova-psixologiya-sergeyenkova-o-p-ponyattya-pro-krizi-ta-sensitivni-periodi-psixichnogo-rozvitku-lyudini/ (дата звернення: 28.05.2023).
37. Сергєєнкова О. П., Столярчук О. А., Коханова О. П., Пасєка О. В. Вікова психологія. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 376 с.
38. Сєдова Н.А. Формування психологічної культури як важлива складова психічного здоров’я молоді. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: збірник наукових праць. 2012. № 2(4). С. 310-315
39. Смук О. Сучасні теоретичні підходи до проблем психічного розвитку особистості. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». Ужгород. Випуск 16-17. С. 89-92.
40. Тарасова Т. Б. Психологічна культура особистості як актуальний виклик сьогодення. Світогляд. Філософія. Релігія: Зб. наук. пр. Суми: ДВНЗ «УАБС НБУ». 2013. Вип. 4. С. 315-324.
41. Тарасова Т. Б. Психологічна просвіта – шлях до психологічної культури особистості. Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток : монографія / кол. авт.. ; відп. ред.. Г. Є. Улунова. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С. 155-175.
42. Тарасова Т. Психологічна культура особистості як актуальний виклик сьогодення. Світогляд – Філософія – Релігія. 2013. Вип. 4. С. 315-324.
43. Токарева Н.М., Шамне А.В. Основи вікової психології. Кривий Ріг, 2013. 283 с
44. Улунова Г. Є. Психологічна культура як інваріант загальної та професійної культури. Психологічна культура: види, інваріанти, розвиток : монографія / кол. авт.. ; відп. ред.. Г. Є. Улунова. Суми : ВВП «Мрія», 2014. С. 8-36.
45. Улунова Г.Є. Психологічна культура майбутнього фахівця: сутність, реалії, перспективи. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін: науковопедагогічний журнал. Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2011. Вип.1. С. 59-63.
46. Ушакова І.М. Вікова психологія: курс лекцій. Харків: НУЦЗУ, 2016. 123 с.
47. Шкляр Н. A. Психофізіологічні особливості розвитку дітей молодшого дошкільного віку. Наукові записки [Ніжинського державного університету ім. Миколи Гоголя]. Психолого-педагогічні науки. 2016. № 3. С. 42-49.
48. Що таке сенситивні періоди розвитку. URL: https://presa.com.ua/aktualne/shcho-take-sensitivni-periodi-rozvitku.html (дата звернення: 21.05.2023).
49. Ясміна Джанівна Короход Психічний розвиток: проблематика періодизації в поглядах зарубіжних та вітчизняних теоретиків. Науковий вісник ХДУ Серія Психологічні науки. 2021. №2. С. 30-37.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора