Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41976
Назва: Вплив відсутності одного із батьків на формування ґендерної ідентичності особистості
Інші назви: The influence of the absence of one of the parents on the formation of the gender identity of the individual
Автори: Мандибур, Каріна Володимирівна
Mandybur, Karina
Бібліографічний опис: Мандибур К. В. Вплив відсутності одного із батьків на формування ґендерної ідентичності особистості : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / К. В. Мандибур. — Тернопіль: ТНТУ, 2023. — 57 с.
Дата публікації: 30-чер-2023
Дата внесення: 30-чер-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
ґендер
ґендерна ідентичність
сімейні ролі
ґендерна соціалізація
маскулінність
фемінність
gender
gender identity
family roles
gender socialization
masculinity
femininity
Короткий огляд (реферат): Вплив відсутності одного із батьків на формування ґендерної ідентичності особистості. Кваліфікаційна робота зі спец. 053 «Психологія». – ТНТУ ім. І. Пулюя, факультет економіки та менеджменту. – Тернопіль, 2023. - 57 с., список джерел з 27 найменувань. Кваліфікаційна робота присвячена дослідженню впливу відсутності одного із батьків на формування ґендерної ідентичності особистості. Емпіричне дослідження проведено на основі методики «Фемінність-маскулінність» С.Бем та методики соціальної адаптивності. Методики допомагають у вивчені питання формування ґендерної ідентичності та ґендерної соціалізації. У роботі розглядаються такі поняття, як ґендерна ідентичність, ґендер, вплив ґендерних стереотипів на соціокультурні уявлення про «маскулінність» та «фемінність
Influence of the absence of one of the parents on the formation of gender identity of a person. Qualification work in specialty 053 "Psychology." - Ternopil National Technical University, Faculty of Economics and Management - Ternopil, 2023. - 57 p., list of sources of 27 titles. The qualification work is devoted to the study of the influence of the absence of one of the parents on the formation of gender identity. The empirical study was conducted on the basis of S. Bem's Femininity-Masculinity methodology and the Social Adaptability Methodology. These methods help to study the issues of gender identity formation and gender socialization. The work examines such concepts as gender identity, gender, the influence of gender stereotypes on socio-cultural ideas about "masculinity" and "femininity
Опис: Теоретичний аналіз питання впливу відсутності одного із батьків на формування ґендерної ідентичності дозволив з"ясувати значення наступних понять: Поняття "ґендер" можна визначити як систему цінностей, норм і характеристик поведінки, способу життя, уявлень, ролей і взаємовідносин жінок і чоловіків, що моделюються суспільством, підтримуються соціальними інститутами і набуваються індивідами в процесі соціалізації, визначаються насамперед соціальним, політичним, економічним і культурним контекстом життя, який фіксує уявлення про жінок і чоловіків відповідно до статі. Ґендерна соціалізація - процес засвоєння норм, правил поведінки, установок, що узгоджуються культурними уявленнями про роль, становище і призначення чоловіка і жінки в суспільстві Ґендерна ідентичність - це сприйняття відповідності до ґендерних норм і стереотипів поведінки, які характерні для представників певної статі або приписуються їм залежно від суспільної, історичної і культурної ситуації. Ґендерні стереотипи - психологічні та поведінкові характеристики, традиційно приписувані чоловікам або жінкам. Ґендерні стереотипи можна об'єднати в три групи: - стереотипи "маскулінності – "фемінності"; - закріплення сімейних і професійних ролей відповідно до статі; - стереотипи, пов'язані з відмінностями у змісті праці. Ґендерні стереотипи впливають на формування ідентичності особистості наступним чином: допомагають ідентифікації з певними статевими ролями, засвоєнню гендерної ролі у дитячі роки, водночас гальмують гармонізацію статеворольових позицій та викривлюють уявлення про стать і гендерні ролі. Уявлення про мужність і жіночність існують у вигляді ціннісних орієнтацій, настанов, психологічних стосунків, атитюдів до статевих ролей, спрямованості спілкування та взаємодій, значущих якостей особистості. 53 В процесі емпіричного дослідження за допомогою обраних методик таких, як методика "Маскулінність - фемінність" С. Бем та методика дослідження соціальної адаптованості, нами отримано наступні результати: Результати першої методики показали, що більшість учасників належать до андрогінного типу особистості та демонструють як стереотипні жіночі, так і стереотипні чоловічі риси характеру та поведінки. Як наслідок, вони мають менш стереотипні та жорсткі уявлення про ґендерно-рольові норми і можуть легко та вільно переключатися з традиційно жіночих видів діяльності на чоловічі або навпаки. Невизначеність та внутрішній конфлікт особистості в питанні відчуття та розуміння власного ґендеру, може провокувати соціальну дезадаптацію. Отримавши результати за другою методикою, було з’ясовано, що рівень соціальної адаптивності у респондентів з неповних сімей є значно нижчим. Емпірично доведено, що у хлопців частіше виникають проблеми із ґендерною соціалізацією та ідентифікацією, ніж у дівчат. Це зумовлено впливом відсутності чоловічого прикладу для наслідування особистістю відповідної статевої ролі. Невизначеність у власній ґендерній ідентичності, конфлікт між статтю та внутрішнім ґендерним відчуттям переважає у осіб із неповних сімей. Вищезгадане дає можливість підсумувати, що відсутність одного із батьків має значний вплив на формування ґендерної ідентичності особистості. Виховання у повній сім’ї дає особистості можливість адекватного розуміння та вивчення своєї ґендерної ролі у суспільстві та сприяє нормальному перебігу ґендерної соціалізації. Для вирішення основних проблем формування ґендерної ідентичності особистості, які ми виявили у ході теоретичного аналізу та емпіричного дослідження, нами запропоновано методику психосоціального тренінгу. Головним очікуваним результатом тренінгової програми є формування особистісних проявів ґендерної ідентичності особистості, усвідомлення та сприйняття власної ґендерної ролі. Також, дана тренінгова програма може слугувати як окрема складова у цілісній системі превентивних заходів з протидії 54 явищу ґендерно зумовленого насильства через усвідомлення підлітками та юнаками різноманітності ґендерної складової суспільства. Формування ґендерної ідентичності та вплив сім'ї на цей процес є питаннями, які потребують подальших досліджень. Ми вважаємо, що формування ґендерної компетентності батьків надасть позитивного впливу на розвиток особистості дітей, а практичне застосування запропонованих методик дозволить корегувати перебіг формування у дітей особистісних проявів ґендерної ідентичності.
Зміст: ВСТУП РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ВПЛИВУ ВІДСУТНОСТІ ОДНОГО ІЗ БАТЬКІВ НА ФОРМУВАННЯ ҐЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТІ 1.1. Теоретичні аспекти дослідження ґендерної ідентичності в працях психологів1.2. Вплив ґендерних стереотипів на соціокультурні уявлення про "фемінність" та "маскулінність" 1.3. Поняття сімейних ролей та фактори їх становлення1.4. Вплив сім'ї на формування ґендерної ідентичності особистості Висновки до розділу І РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ҐЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ ОСОБИСТОСТЕЙ З ПОВНИХ ТА НЕПОВНИХ СІМЕЙ 2.1. Загальна характеристика проведеного дослідження 2.2. Аналіз та інтерпретація результатів дослідження Висновки до розділу ІІ РОЗДІЛ ІІІ. ТРЕНІНГОВА ПРОГРАМА З РОЗВИТКУ ОСОБИСТІСНИХ ПРОЯВІВ ҐЕНДЕРНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ 3.1. Розробка та проведення тренінгової програми 3.2. Структура та план тренінгової програми Висновки до розділу ІІІ. РОЗДІЛ IV. ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ 4.1. Охорона праці в галузі психології 4.2. Безпека життєдіяльності в умовах бойових дій ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41976
Власник авторського права: © Мандибур Каріна Володимирівна
Перелік літератури: Кодекс законів про працю України : Кодекс України від 10.12.1971 р. № 322-VIII : станом на 27 січ. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 23.04.2023).
Про затвердження Загальних вимог стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників : Наказ М-ва надзв. ситуацій України від 25.01.2012 р. № 67. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0226- 12#Text (дата звернення: 23.04.2023).
Про охорону праці : Закон України від 14.10.1992 р. № 2694-XII : станом на 31 берез. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2694-12#Text (дата звернення: 23.04.2023).
Богдан Ж., Мовчан Я. Ґендерна психологія : навчально-методичний посібник. Харків: Друкарня Мадрид, 2021. 155 с.
Горностай П. П. Основи теорії ґендеру. Київ, 2004. С. 132–156.
Діденко С. В. Психологія сексуальності та сексуальних стосунків. Київ : Арістей, 2003. 309 с
Карнаух Л. П. Особливості впливу батьківсько-дитячих взаємин на формування ґендерної ідентичності старших дошкільників. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету ім. Павла Тичини. 2017. № 57. С. 241–247.
Кікінеджі О. М., Кізь О. Б. Формування ґендерної культури молоді: науково-методичні матеріали до тренінгової програми : навч. посіб. Тернопіль : Богдан, 2009. 160 с
Куравська Н. В. Ґендерні стереотипи як джерело ґендерної дискримінації та сексизму. Збірник наукових праць: психологія. 22-ге вид. 2018. С. 55–62
Москаленко В. В. Соціалізація особистості : монографія. Київ : Фенікс, 2013. 540 с.
Мудрик А. Б. Ґендерна компетентність особистості: теорія, діагностика, розвиток : навч. посіб. Луцьк : Вежа-Друк, 2014. 204 с
Романова В. Г. Статеворольові стереотипи в процесі соціалізації підлітків: Практична психологія та соціальна робота : 2000. № 8. С. 39–43.
Скорик М. М. Основи теорії ґендеру : навч. посіб. Київ : Київ. ін-т ґендер. дослідж., 2004. 535 с
Столяренко О. Б. Психологія особистості: навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2002. 280 с
Столярчук О. А. Психологія сучасної сім’ї. Кременчуг : ПП Щербатих О.В., 2015. 133 с.
Ткалич М. Г. Ґендерна психологія. Київ : Академія, 2011. 248 с.
Федоренко Р. П. Психологія сім’ї: навч. посіб. Луцьк: Вежа-Друк, 2015. 364 с.
Шахова О.Г. Cоціальна психологія особистості: навч. посіб. Харків : Контраст, 2019. 116 с.
Щотка О. П. Ґендерна психологія : навч. посіб. Ніжин : ПП Лисенко М.М., 2019. 357 с.
Pokorna - Ignatowicz K. Medialny obraz rodziny i płci : Krakow : Oficyna Wydawnicza AFM, 2012. 214 s.
Role płciowe: socjalizacja i rozwój : M.Chomczyńska-Rubacha: Łodz : WWSHE, 2006. 182 s.
Bem S. L. The lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. New Haven : Yale University Press, 1994. 256 p.
Burn S. M. The social psychology of gender. New York : McGraw-Hill Education, 1996. 232 p.
Matsumoto D., Juang L. Culture and psychology. Boston : Cengage Learning, 2015. 523 p.
Money J., Ehrhardt A. A. Man & woman, boy & girl : gender identity from conception to maturity. Northvale : Jason Aronson, 1996. 309 p.
Stoller R. Sex and gender: on the development of masculinity and femininity. New York City : Science House, 1968. 380 p.
Taylor S., Peplau A., Sears D. Social psychology. Prentice Hall, 2002. 592 p
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Mandybur K (1).pdf985,68 kBAdobe PDFПереглянути/відкрити
авторська довідка Мандибур К.В (1).doc47,5 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора