Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41965
Назва: Особливості переживання підлітками депресивних станів в умовах війни
Інші назви: Peculiarities of teenagers experiencing depressive states in the conditions of war
Автори: Хамрик, Наталія Володимирівна
Бібліографічний опис: Хамрик Н. В. Особливості переживання підлітками депресивних станів в умовах війни : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю "053 - психологія" / Н. В. Хамрик. — Тернопіль: ТНТУ, 2023. — 75 с.
Дата публікації: 29-чер-2023
Дата внесення: 29-чер-2023
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
Науковий керівник: Стоцький, Ярослав Васильович
УДК: 159.9
Теми: 053 психологія
депресія
особи підліткового віку
російсько-українська повномасштабна війна
психологічний стан
проживання депресивних станів
негативні емоції
стрес
тривожність
depression adolescents
Russian-Ukrainian full-scale war
psychological state
living in depressive states
negative emotions
stress
anxiety
Короткий огляд (реферат): 24 лютого 2022 року відбулося повномасштабне вторгнення Росії в Україну. Вже тривалий час українці живуть в умовах російської агресії, складовими якої є звуки сирен, обстрілів, вибухів, насилля, смерті, зміни місць проживання тощо. Війна є неабияким стресом для кожного із нас, однак, на жаль, страх та тривога для більшості вже стали майже звичним явищем, і ми змушені навчитися жити в такому стані. Відповідь організму на умови, що склалися під час війни, може бути моментальною і тривати тимчасово, а може продовжуватися днями або й тижнями. Реакція індивіда, виникнення супутньо стресів, депресій звичайно залежить від того, наскільки сильною була травматична подія, котра відбулася з людиною, та який психічний стан сформувався відповідно до цього. Із часом людина може пристосуватися до нової реальності та умов життя, втім на початкових етапах впливу травмуючих подій її реакція зазвичай зовсім інша: страждає благополуччя індивіда, порушується відчуття безпеки та стабільності життя, підвищуються роздратованість, збудливість, виникають відчуття гніву, відчаю, провини, з’являються проблеми з харчовою поведінкою, зі сном. Життя в середовищі, де відбувається війна і де на людину чатує постійна небезпека, впливає на емоційну та психічну стабільність будь-кого, але найважче мабуть є підліткам. Адже це вже і не маленькі дітки, котрі поки що не розуміють усю серйозність і трагічність ситуації, що склалася, але ще й не дорослі люди зі сформованою психікою, яка здатна витримати сильніше навантаження. В дипломній роботі проведено теоретико-методологічний аналіз літератури та інших наукових джерел щодо впливу повномасштабної російсько-української війни на виникнення депресивних станів в осіб підліткового віку, а також особливості проживання ними цих станів. Здійснено дослідження депресивних станів підлітків у зв’язку з російсько-українською війною, зокрема, визначено у якої кількості опитаних наявна депресивність і на якому рівні вона проявляється, якою мірою в них виражені такі психічні стани, як агресивність, ригідність, тривожність і фрустрація та наскільки виникнення депресії пов’язане з тим, як близько війна торкнулася того чи іншого респондента. Також розроблено психокорекційну програму щодо допомоги особам підліткового віку в коригуванні депресії й запропоновано психологічні рекомендації, які слід застосовувати для профілактики репресивності.
On February 24, 2022, a full-scale Russian invasion of Ukraine took place. For a long time now, Ukrainians have been living under conditions of Russian aggression, the components of which are the sounds of sirens, shelling, explosions, violence, death, change of residence, etc. War is quite stressful for each of us, but unfortunately, fear and anxiety have become almost normal for most of us, and we are forced to learn to live in this state. The body's response to wartime conditions can be instantaneous and temporary, or it can last for days or weeks. The reaction of an individual, the occurrence of accompanying stress, depression usually depends on how strong the traumatic event that happened to the person was, and what mental state was formed accordingly. Over time, a person can adapt to a new reality and living conditions, however, at the initial stages of the impact of traumatic events, his reaction is usually completely different: the well-being of the individual suffers, the sense of safety and stability of life is disturbed, irritability, excitability increase, feelings of anger, despair, guilt arise, problems with eating behavior and sleep appear. Living in a war-torn environment with constant danger affects anyone's emotional and mental stability, but it is perhaps hardest on teenagers. After all, these are not young children who do not yet understand the seriousness and tragic nature of the situation, but they are not yet adults with a formed psyche that is able to withstand a stronger load. The diploma thesis carried out a theoretical and methodological analysis of literature and other scientific sources regarding the impact of the full-scale Russian-Ukrainian war on the occurrence of depressive states in adolescents, as well as the peculiarities of their living in these states. A study of the depressive states of teenagers in connection with the Russian-Ukrainian war was carried out, in particular, it was determined how many respondents have depression and at what level it manifests, to what extent such mental states as aggressiveness, rigidity, anxiety and frustration are expressed in them, and to what extent the occurrence of depression is related to how closely the war affected one or another respondent. Also, a psychocorrective program was developed to help adolescents correct depression, and psychological recommendations that should be used to prevent repressiveness were proposed.
Опис: Депресія – найпоширеніший психічний розлад, який проявляється у песимізмі, млявості, апатії, заниженій самооцінці, поганому настрої, тривалому смутку, відчутті покинутості, непотрібності та навіть у різноманітних недугах. Її поява призводить до серйозних негативних наслідків і впливає на всі сфери життя індивіда. Станом на сьогодні, однією з найбільш розповсюджених причин розвитку і виникнення депресивних станів в українців є повномасштабна російсько-українська війна, що розпочалася 24 лютого 2022 року. Вона викликає, загалом, безперервне почуття тривожності, роздратованості, страху, напруженості, суму, апатії, паніки, розгубленості, невизначеності, нерозуміння як жити далі, злості й ненависті до ворога. Люди втрачають таке важливе для кожного відчуття стабільності, безпеки і звичного нормального життя. Тому психологічний стан у всіх нас, більшою чи меншою мірою, зазнав травм. Тривале сильне переживання позначається не лише на ментальному, а й на фізіологічному здоров’ї, адже перманентний стрес, який українці проживають повсякденно протягом усієї війни, має жахливий відбиток на усіх аспектах життя. Особливо вразливою категорією населення є особи підліткового віку. І хоч вони володіють величезним потенціалом життєстійкості, це зовсім не означає, що вони не можуть відчувати негативні наслідки війни на собі. Вплив трагедії такого роду може проявитись не одразу, а навіть через декілька років або й у досить зрілому віці. Немало науковців, котрі вивчали психічне здоров’я дітей різного віку, які перебували у зонах воєнних конфліктів низки країн, дослідили, що в них часто розвиваються песимістичні погляди на навколишню дійсність, замкнутість, зникає бажання комунікувати й контактувати навіть із найближчими людьми, втрачається відчуття довіри до оточуючих і впевненості в майбутньому, погіршується пам’ять, порушується сон, харчова поведінка й з’являються інші проблеми із фізіологічним здоров’ям, може виникати дезадаптація різних форм та навіть більш значні розлади психіки, що включають нормалізоване сприйняття насилля, виникнення суїцидальних думок тощо. Відбувається це тому, що в людей, котрі перебувають на цьому віковому етапі розвитку, ще не на достатньому рівні сформовані механізми психологічного самозахисту й вони не до кінця вміють мінімізовувати свої негативні переживання, внаслідок чого піддаються загрозі цілісності особистості та незадоволеності базових потреб. Відповідно до проблеми, в дипломній роботі було підібрано психодіагностичні матеріали для дослідження депресивності у підлітків. Ми провели експериментальне дослідження, в якому, за допомогою методик «Шкала депресії імені Бєхтєрєва» і «Самооцінка психічних станів» та анкети «Вплив російсько-української війни на виникнення депресивних станів в осіб підліткового віку (12-16 рр.)», визначили наявність чи відсутність депресії в підлітків, яких так чи інакше торкнулася війна, а також оцінили деякі неадаптивні стани і властивості особистості, зокрема фрустрованість, агресивність, тривожність і ригідність. Проаналізувавши отримані результати опитувальників, ми виявили, що легка депресія наявна в 16,6% респондентів, помірна – у 2,4%, 81% опитаних перебувають у нормальному стані, а важка форма депресії не виражена у жодного учасника дослідження. Так психічні стани, як ригідність, фрустрація та агресивність у досліджуваних здебільшого проявляються на високому і середньому рівнях, а тривожність – на середньому й низькому. Окрім цього, слід зауважити, що завдяки розробленій анкеті ми з’ясували, що змінити місце проживання через війну довелося 61,9% досліджуваних, з яких в іншу область України переселилися 38,5%, а за кордон емігрували 61,5%. Однак, варто зазначити, що 22,2% обстежуваних уже повернулися до рідного краю, а ще 2,4% вже приїхали в Україну, але проживають не у своїй області. Через війну 45,2% дітей змушені були змінити навчальні заклади, в 11,9% опитуваних частково зруйноване житло, у 73,8% родичі, знайомі та/або друзі беруть (чи брали раніше) участь у військових діях, а 42,9% досліджуваних втратили друзів, родичів і/або знайомих унаслідок війни. Протягом війни емоційний стан погіршився у 23,8% учасників дослідження, залишився незмінним – в 19,1%, змінювався декілька разів у позитивну й негативну сторони почергово – у 45,2%, а покращився він в 11,9%. Проте, 69% підлітків віднайшли способи покращення власних емоційно-психологічних станів, виготовляючи для армії маскувальні сітки, окопні свічки, влаштовуючи ярмарки та інші благодійні заходи, передаючи через волонтерів продукти на фронт, й таким методом роблять свій внесок, допомагаючи ЗСУ в наближенні перемоги. Отже, результати показали, що наше припущення про негативний вплив війни на психічний стан осіб підліткового віку підтверджене, адже вони й справді болісно сприймають жахливі воєнні події, котрі позначаються на їхньому психічному стані. Також ми розробили корекційно-розвивальну програму щодо уникнення депресивних станів у підлітків, головною метою якої є діагностика, профілактика й корекція депресивності в них. Вона допомагає дітям розвинути вміння коригувати депресію, навчитися знаходити шляхи самодопомоги під час її проявів, розв'язувати проблемні ситуації, що виникли внаслідок неї та, відповідно, розвинути вміння уникати факторів, які спричиняють її появу, і контролювати власний емоційний стан.
Зміст: ВСТУП РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ ПОЛОЖЕННЯ ДЕПРЕСИВНИХ СТАНІВ ОСІБ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ 1.1. Психологічні властивості російсько-української війни 1.2. Індивідуально-вікові особливості підлітків 1.3. Депресія та її види 1.4. Симптоми депресивних станів 1.5. Причини виникнення депресивності 1.6. Наслідки депресії 1.7. Шляхи подолання депресивних станів Висновок до розділу І РОЗДІЛ ІІ. ДОСЛІДЖЕННЯ ДЕПРЕСИВНИХ СТАНІВ ПІДЛІТКІВ У ЗВ’ЯЗКУ З РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЮ ВІЙНОЮ 2.1. Критичний огляд джерел і літератури з даної проблеми 2.2. Характеристика вибраних методик 2.3. Організація та проведення дослідження означеної проблеми 2.4. Аналіз результатів дослідження Висновок до розділу ІІ РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА ПРОГРАМА ЩОДО ДОПОМОГИ ОСОБАМ ПІЛІТКОВОГО ВІКУ В КОРИГУВАННІ ДЕПРЕСІЇ 3.1. Психокорекційна розвивальна програма щодо уникнення депресивних станів в осіб підліткового віку 3.2. Психологічні рекомендації щодо профілактики депресії у підлітків Висновок до розділу ІІІ РОЗДІЛ IV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 4.1. Безпека життєдіяльності у побуті та виробничій сфері 4.2. Захист населення у надзвичайних ситуаціях ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ І ЛІТЕРАТУРИ ДОДАТКИ
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/41965
Власник авторського права: © Хамрик Наталія Володимирівна
Перелік літератури: 1. Бенюк К. Як війна впливає на ментальне здоров'я українців та чи станемо ми хворим суспільством. espreso.tv. URL: https://espreso.tv/psikhoterapevtka (дата звернення: 25.12.2022).
2. Вікова психологія: Лекція 10 Психологічні особливості підліткового віку. Модульне середовище для навчання. URL: https://msn.khmnu.edu.ua/mod/page/view.php?id=122528 (дата звернення: 30.12.2022).
3. Вікові особливості - Жвирківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сокальської міської ради Львівської області. Головна - Жвирківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Сокальської міської ради Львівської області. URL: http://zhvyrka-school.lviv.sch.in.ua/uchnyam/vikovi_osoblivosti/ (дата звернення: 30.12.2022).
4. ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ПЕРЕЖИВАННЯ ТРАВМ ВІЙНИ: ІНТЕГРАТИВНИЙ ПІДХІД | Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/1272 (дата звернення: 27.12.2022).
5. Вплив війни на психічне здоров’я дітей. War Childhood Museum Ukraine. URL: https://warchildhood.org/ua/impact-of-war-on-childrens-mental-health/ (дата звернення: 23.12.2022).
6. Главная. URL: http://dspace.onua.edu.ua/bitstream/handle/11300/14518/Охорона%20праці%20та%20безпека%20життєдіяльності.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 14.05.2023).
7. Головньова О. В. Вправи на релаксацію. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0014hi-a06f.doc.html (дата звернення: 08.04.2023).
8. Данилюк І.В., Балабін В.В. Військова психологія у вимірах війни і миру: проблеми, досвід, перспективи. Наукове видання: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, м. Київ. 17 груд. 2016 р. Київ. 126 с.
9. Дворецька С. Л. Психолого-профілактична програма з попепедження деструктивних форм міжособистісної взаємодії для дітей середнього дошкільного віку під назвою «МІСТОК ДРУЖБИ». URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0100dhrm-846a.doc.html (дата звернення: 02.04.2023).
10. Депресії. Давйте поговоримо | Центр громадського здоров’я. Центр громадського здоров’я України | МОЗ. URL: https://phc.org.ua/news/depresii-davyte-pogovorimo (дата звернення: 11.01.2023).
11. Депресія підліткового віку. Інформаційний портал MozOk.ua | Доступно про складні хвороби. URL: https://mozok.ua/depressiya/article/3638-depresya-pdltkovogo-vku#text_1 (дата звернення: 28.04.2023).
12. Депресія. Doc.ua. URL: https://doc.ua/ua/bolezn/depressia?gclid=CjwKCAjwhJukBhBPEiwAniIcNcXsWs2d9Iz-bg6e6Y5XnUyp3YqwsRx7CUxHKcBzwQ9IYr_h5CzNFxoC14gQAvD_BwE (дата звернення: 11.01.2023).
13. Депресія: відповіді на основні запитання про це захворювання | Центр громадського здоров’я. Центр громадського здоров’я України | МОЗ. URL: https://phc.org.ua/news/depresiya-vidpovidi-na-osnovni-zapitannya-pro-ce-zakhvoryuvannya (дата звернення: 10.01.2023).
14. Депресія: симптоми, причини, види. Лікування в Києві. MEDIKOM | Приватна багатопрофільна клініка в Києві. URL: https://medikom.ua/depressiya-simptomy-prichiny-vidy/ (дата звернення: 10.01.2023).
15. Журба К. Війна як чинник впливу на смисложиттєву сферу сучасних підлітків. Нова педагогічна думка. 2022. № 2 (110). С. 105-109.
16. Збройна агресія Росії проти України – gov.ua. URL: https://gur.gov.ua/content/rosiia-znyshchuie-natsionalnu-identychnist-ukraintsiv-na-tymchasovo-okupovanykh-terytoriiakh-agression.html (дата звернення: 25.12.2022).
17. Індивідуальні особливості розвитку і поведінки підлітка - КЗ "Дворічнокутянський ліцей" Солоницівської селищної ради Харківської області. Педагогічна діяльність у закладі - КЗ "Дворічнокутянський ліцей" Солоницівської селищної ради Харківської області. URL: http://dvorichniy-kut.edu.kh.ua/psihologichna_sluzhba_shkoli/batjki_povinni_znati/individualjni_osoblivosti_rozvitku_i_povedinki_pid (дата звернення: 30.12.2022).
18. КАРДАШ Д. Війна почалася 9 років тому. Пригадуємо, як це відбувалося - vsim.ua. Всім - Новини Хмельницького. URL: https://vsim.ua/Retro/viyna-pochalasya-8-rokiv-tomu-prigaduemo-yak-tse-vidbuvalosya-11533549.html (дата звернення: 26.12.2022).
19. Ключові питання та відповіді про російську агресію. URL: https://mfa.gov.ua/klyuchovi-pitannya-ta-vidpovidi-pro-rosijsku-agresiyu (дата звернення: 26.12.2022).
20. Корекційна робота, спрямована на подолання депресивних станів особистості підлітка. База знаний Allbest. URL: https://knowledge.allbest.ru/psychology/2c0b65625a2bc69b5c43a89421216d27_1.html (дата звернення: 03.04.2023).
21. Кравчук Л. А. ТРЕНІНГОВЕ ЗАНЯТТЯ «МОЯ ІНДИВІДУАЛЬНІСТЬ». URL: https://vseosvita.ua/library/embed/000ayh-2956.doc.html (дата звернення: 08.04.2023).
22. Лекція № 5. Безпека життєдіяльності в умовах екстремальних і надзвичайних ситуацій. StudFiles. URL: https://studfile.net/preview/9128968/page:11/ (дата звернення: 14.05.2023).
23. Лукомська С. Особливості психологічних травм російсько-української війни у контексті євроінтеграційних процесів. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. Київ, 2022. Спецвипуск. С. 78-85.
24. Магда Є. Гібридна війна: питання і відповіді. ms.detector.media. URL: https://ms.detector.media/mediaanalitika/post/13805/2015-07-27-gibrydna-viyna-pytannya-i-vidpovidi/ (дата звернення: 25.12.2022).
25. МАЙСТЕР -КЛАС ДЛЯ БАТЬКІВ «ФОРМУЛА ЩАСТЯ». Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/mayster--klas-dlya-batkiv-formula-schastya-17703.html (дата звернення: 08.04.2023).
26. Морі Є. 10 жовтня – День психічного здоров'я. Що таке депресія та хто в зоні ризику. URL: https://suspilne.media/9022-so-take-depresia-i-comu-v-nij-ne-soromno-ziznatisa/ (дата звернення: 11.01.2023).
27. ОЛЕКСІЙ ДАНІЛОВ. Українська правда. Путінська стратегія – 2023. Українська правда. URL: https://www.pravda.com.ua/columns/2023/01/22/7385971/ (дата звернення: 23.01.2023).
28. Особистісно-орієнтоване навчання з психологічною підтримкою - МО вчителів 2-х класів - Методична робота - Каталог статей - Сайт вчителів початкових класів міста Умань. Сайт вчителів початкових класів міста Умань - Головна сторінка. URL: https://umanstudy.at.ua/publ/metodichnij_poradnik/mo_vchiteliv_2_kh_klasiv/osobistisno_orientovane_navchannja_z_psikhologichnoju_pid (дата звернення: 09.04.2023).
29. Особливості підліткового віку. Коломийська філія №6 імені Героя України Тараса Сенюка Коломийського ліцею №9. URL: https://koloschool6.e-schools.info/pages/osoblivost-pdltkovogo-vku (дата звернення: 30.12.2022).
30. Підліткова депресія: причини і наслідки. Комунальний заклад "Ковалівський ліцей" Немирівської міської ради - вітаємо на офіційному веб-сайті. URL: https://kovalivka.school.org.ua/pidlitkova-depresiya-prichini-i-naslidki-17-26-50-09-10-2020/ (дата звернення: 28.04.2023).
31. Піщанський В. П. Урок "Сучасні війни та їх психологічні особливості". Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/urok-suchasni-viyni-ta-h-psihologichni-osoblivosti-100490.html (дата звернення: 30.12.2022).
32. Презентація «Вправи для релаксації». Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/prezentaciya-vpravi-dlya-relaksaci-171558.html#:~:text=Ваші%20ручки%20легкі-легкі%20–%20це,вище%20піднімаєтеся%20над%2 (дата звернення: 03.04.2023).
33. Психологічні особливості життя підлітка | Центр психології і психотерапії. Центр психології і психотерапії. URL: https://psyhologist.com.ua/articles/psihologichni-osoblivosti-zhittya-pidlitka (дата звернення: 30.12.2022).
34. ПСИХОЛОГІЯ ПЕРЕЖИВАННЯ ВІЙНИ: ДОСВІД УКРАЇНИ. КНУКіМ – Київський національний університет культури і мистецтв. URL: http://knukim.edu.ua/psyhologiya-perezhyvannya-vijny-dosvid-ukrayiny-2/ (дата звернення: 30.12.2022).
35. Репозитарій Національного Авіаційного Університету: Home. URL: https://er.nau.edu.ua/bitstream/NAU/45027/1/ФЛСК-2020-053М_Фартушна%20С.О..pdf (дата звернення: 03.04.2023).
36. Розслідування та облік нещасних випадків. Бібліотека BukLib.net. URL: https://buklib.net/books/27524/ (дата звернення: 14.05.2023).
37. Російсько-українська війна. Український інститут національної пам'яті - офіційний веб-сайт. URL: https://uinp.gov.ua/aktualni-temy/povnomasshtabne-vtorgnennya-rosiyi-v-ukrayinu-istorychnyy-kontekst (дата звернення: 28.11.2022).
38. Свєженцева І. «Бийся, тікай або завмри» – як життя в умовах війни впливає на психоемоційну стабільність людини. URL: https://suspilne.media/238315-bijsa-tikaj-abo-zavmri-ak-zitta-v-umovah-vijni-vplivae-na-psihoemocijnu-stabilnist-ludini/ (дата звернення: 27.12.2022).
39. Слюсаревський М., Чуніхіна С., Найдьонова Л. Психологія російсько-української війни: внутрішній погляд. Асоціація політичних психологів України: матеріали Всеукраїнського круглого столу, м. Київ. 7 квіт. 2022 р. Київ. 52 с.
40. Тренінг на тему: «Здоров'я, як важлива життєва цінність». Освітній проект «На Урок» для вчителів. URL: https://naurok.com.ua/trening-na-temu-zdorov-ya-yak-vazhliva-zhitteva-cinnist-79209.html (дата звернення: 03.04.2023).
41. Урожай О.О. Корекційно-розвивальна програма для підлітків "Життя без тривожності". Черкаси: Вид-во Ярошівська ЗОШ, 2021. С. 11-44
42. Федченко А. Робота. Коти. Волонтерство. Як українці долають стрес під час війни URL: https://suspilne.media/220462-robota-koti-volonterstvo-ak-ukrainci-dolaut-stres-pid-cas-vijni/ (дата звернення: 27.12.2022).
43. Хоменко А. М. РЕЛАКСАЦІЙНІ ВПРАВИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ. URL: https://zosh10.e-schools.info/pages/relaksatsjn-vpravi-dlja-dtej-ta-pdltkv#:~:text=%D0%92%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B0%20%C2%AB%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%C2%BB.&text=%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%BE%20%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%20%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BE%D1%8E%20%D0%B1%D0%B0%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%20%D1%87%D1%83%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B3%D0%BE,%D0%B2%20%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%BD%D1%96%20%D0%B2%D0%B5%D0%BB%D0%B8%D0%BA%D1%96%20%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BB%D0%B0 (дата звернення: 09.04.2023).
44. Черненко І. О. Тренінг «Уміння вчитися» 8 клас. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/010095i3-5495.docx.html (дата звернення: 02.04.2023).
45. Шевченко Х. Психологічне здоров'я українців під час війни і як його врятувати. URL: https://ukrainian.voanews.com/a/vijna-ukraina-dopomoha-psuxolog-psuxolohichnapidtrumka-mentalnezdorovja/6715242.html#:~:text=%E2%80%9C%D0%95%D0%BC%D0%BE%D1%86%D1%96%D0%B9%D0%BD%D1%96%20%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BB%D1%96%E2%80%9D%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%20%D1%87%D0%B0%D1%81%20%D0%B2%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B8,%D1%80%D0%B5%D0%B0%D0%BA%D1%86%D1%96%D1%8F%20%D0%BD%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%2C%20%D0%B4%D0%BB%D1%8F%20%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%81%D0%B8%D1%82%D1%83%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97. (дата звернення: 25.12.2022).
46. Ярова О. М. Психологічний квест для учнів підліткового віку «Уміння і навички протистояння стресам». URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0100cmcn-f2cc.docx.html (дата звернення: 08.04.2023).
47. Яцина О.Ф. Вплив війни на психічне здоров'я: ознаки травматизації психіки дітей та підлітків. Наукові перспективи. 2022. № 7(25). С. 554-567.
48. admin. Синдром першокурсника: чому вони не витримують. Український блог про медицину, ліки та здоров'я. URL: https://eko.org.ua/sindrom-pershokursnika-chomu-voni-ne-vitrimuyut/ (дата звернення: 10.01.2023).
49. Amy Pearson. How To Adult. How To Adult. URL: https://howtoadult.com/10-typical-characteristics-teenagers-12960.html (дата звернення: 28.11.2022).
50. Deborah S. Children in the heat of war. https://www.apa.org. URL: https://www.apa.org/monitor/sep01/childwar (дата звернення: 30.12.2022).
51. Lauren Alvis, Na Zhang, Irwin N Sandler, Julie B Kaplow. Developmental Manifestations of Grief in Children and Adolescents: Caregivers as Key Grief Facilitators - PubMed. PubMed. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35106114/ (дата звернення: 27.12.2022).
52. Mihalyi Csikszentmihalyi. Csikszentmihalyi M. Adolescence | Definition, Characteristics, & Stages. Encyclopedia Britannica. URL: https://www.britannica.com/science/adolescence (дата звернення: 30.12.2022).
53. Nexhmedin Morina, Ulrike von Lersner, Holly G Prigerson. War and bereavement: consequences for mental and physical distress - PubMed. PubMed. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21765944/ (дата звернення: 28.11.2022).
54. R. SRINIVASA MURTHY and RASHMI LAKSHMINARAYANA. Mental health consequences of war: a brief review of researchfindings. PubMed Central (PMC). URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1472271/ (дата звернення: 25.12.2022).
55. Stuart L Lustig, Lakshika Tennakoon. Testimonials, narratives, stories, and drawings: child refugees as witnesses - PubMed. PubMed. URL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18558313/ (дата звернення: 26.12.2023).
56. Ukrinform. Війною росія намагається придушити ідентичність і культуру України - слухання в Конгресі США. Укрінформ - актуальні новини України та світу. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-ato/3481052-vijnou-rosia-namagaetsa-pridusiti-identicnist-i-kulturu-ukraini-sluhanna-v-kongresi-ssa (дата звернення: 25.12.2022).
57. URL: http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?Z21ID=&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=zbrojna_agresija_rosijskoji_federatsiji_proty_ukrajiny (дата звернення: 28.11.2022).
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора