Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38411
Назва: Cтресостійкість як умова ефективної діяльності медичних працівників під час війни
Інші назви: Stress resistance as a condition for the effective operation of medical workers during the war
Автори: Мальована, Лідія Василівна
Malovana, Lydia
Бібліографічний опис: Мальована Л. В. Cтресостійкість як умова ефективної діяльності медичних працівників під час війни : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю „053 — психологія“ / Л. В. Мальована. — Тернопіль : ТНТУ, 2022. — 68 с.
Дата публікації: 15-чер-2022
Дата подання: 5-чер-2022
Дата внесення: 1-лип-2022
Видавництво: ТНТУ ім. І. Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
УДК: 159.9
Теми: Cтресостійкість як умова ефективної діяльності медичних працівників під час війни
стресостійкість
екстремальні умови
пост травматичні стресові розлади
специфіка роботи медичних працівників
релаксація
stress resistance
extreme conditions
post traumatic stress disorders
specifics of medical workers
relaxation
Кількість сторінок: 68
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «Бакалавр» за спеціальністю 053 – «Психологія» – Тернопільський національний технічний університет ім. І. Пулюя. – Тернопіль, 2022. У цій кваліфікаційній роботі здійснений аналіз різних підходів до вивчення поняття стресостійкості, виокремлено складові структури стресостійкості медичних працівників, та експериментально доказано, що є взаємозв’язок між стресостійкістю і власне рівнем толерантності до невизначеності саме у медичних працівників. Власне стресостійкість особистості, яку трактуємо як: збереження в певній мірі здатності до соціальної адаптації; також збереження важливих міжособистісних взаємозв’язків; допомога в успішній самореалізації, досягнення основних життєвих цілей; збереженні працездатності; та збереження здоров’я. Ми аналізували психологічні ресурси які позволяють зберігати стійкість індивідуальності у стресових ситуаціях, зокрема такі: соціальна підтримка, власне індивідуально-психологічні властивості, особистісний рівень готовності саме до професійної діяльності, власне загальний рівень теоретичної так і практичної підготовки, рівень самооцінки, психологічна компетентність, енергійне відношення до життя, гідність, емоційно-вольові якості та толерантності до невизначеності. Екстремальні умови праці, досліджуємо фактори, що спричиняють шкідливі та особливо небезпечні впливи на особистість, які включають стійку та несподівану втрату здоров’я, також отримання травм, всякого роду розладів, та за незручних обставин призводять до складних патологічних змін в організмі. Яким чином діють екстремальні ситуації на особистість і відповідно як реагувати на ці ситуації, конкретніше, реакція ступору, розгальмованість автоматичних рухів, уповільнення розумової діяльності чи навпаки її активація. Посттравматичний стресовий розлад – полягає у затяжній реакції на стресогенні ситуації не тільки загрозливі, а й катастрофічні, які можуть викликати дистрес у кожної особистості. У більшості медичних працівників виявляється середній рівень стресостійкості особистості. Рівень стресостійкості, щодо показника стажу роботи, є більшим у медичних працівників котрі працюють за стажем до п’яти років, однак вагомих відмінностей не має. Рівень стресостійкості, у досліджуваних за показником віку, найвищий у медичних працівників віком до 30 років, однак знову ж значних відмінностей тут також не має. Таким чином, ані вік, чи сам стаж роботи мають впливу на рівень стресостійкості. Тому, в загальному за вибіркою у всіх досліджуваних знаходиться на високому рівні покажчик готовності до ризику, однак значимий рівень виразніше проявляється у медичних працівників які за віком до 30 років. Також простежується особливий обернений зв’язок між здатністю до ризику та віком, таким чином спостерігається вища схильність до ризику у молодших за віком медичних працівників. Покажчик рівня толерантності до невизначеності доволі вищий у медичних працівників, що працюють за стажем роботи менше за п’ять років і відповідно до 30 років за віком. Самооцінка на значимому рівні, показує відмінності між молодшими та дорослішими співробітниками. Так у молодих медичних працівників до 30 років спостерігається тенденція до завищеної самооцінки. Також нами було помічено вагомий кореляційний зв’язок між власне віком та самооцінкою медичних працівників – чим доросліший медик тим адекватніша його самооцінка і наоборот – чим молодший вік медичного працівника, тим більше завищена самооцінка.
In this qualification work, an analysis of different approaches to the study of stress, highlighted the components of the structure of stress in health care workers, and experimentally proved that there is a relationship between stress resistance and the level of tolerance to uncertainty in health care workers. Actually stress resistance of the person which we interpret as: preservation to a certain extent of ability to social adaptation; also maintaining important interpersonal relationships; assistance in successful self-realization, achievement of basic life goals; preservation of working capacity; and maintaining good health. We analyzed psychological resources that allow to maintain the stability of the individual in stressful situations, including the following: social support, individual psychological characteristics, personal level of readiness for professional activities, the actual general level of theoretical and practical training, self-esteem, psychological competence, energetic attitude to life, dignity, emotional and volitional qualities and tolerance for uncertainty. Extreme working conditions, we study the factors that cause harmful and especially dangerous effects on the individual, which include persistent and unexpected loss of health, as well as injuries, all kinds of disorders, and in uncomfortable circumstances lead to complex pathological changes in the body. How do extreme situations affect a person and, accordingly, how to react to these situations, more specifically, the reaction of stupor, inhibition of automatic movements, slowing of mental activity or, conversely, its activation. Post-traumatic stress disorder - is a prolonged response to stressful situations, not only threatening but also catastrophic, which can cause distress in each individual. Most health professionals have an average level of stress resistance. The level of stress resistance in terms of length of service is higher among health workers who work for up to five years, but there are no significant differences. The level of stress resistance in those studied by age is highest among health workers under the age of 30, but again, there are no significant differences. Thus, neither age nor work experience itself affects the level of stress resistance. Therefore, in general, the sample of all subjects is at a high level of risk readiness, but a significant level is more pronounced in health professionals under the age of 30 years. There is also a special inverse relationship between risk-taking and age, thus increasing the risk-taking of younger health workers. The level of tolerance to uncertainty is much higher among health workers with less than five years of service and up to 30 years of age, respectively. Self-esteem at a significant level shows the differences between younger and older employees. Thus, young health workers under the age of 30 have a tendency to overestimate themselves. We also noticed a significant correlation between the actual age and self-esteem of health workers - the older the doctor, the more adequate his self-esteem, and vice versa - the younger the age of the health worker, the higher the self-esteem.
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПОНЯТТЯ СТРЕСОСТІЙКОСТІ У ПРАЦІВНИКІВ МЕДИЧНОЇ СФЕРИ В ПСИХОЛОГІЇ 9 1.1. Характеристика стресостійкості особистості в психології 9 1.2. Психологічні аспекти виконання професійної діяльності в екстримальних умовах 14 1.3. Психологічні аспекти впливу посттравматичних стресових розладів на особистість 21 Висновок до розділу І 26 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ СПЕЦИФІКИ СТРЕСОСТІЙКОСТІ ОСОБИСТОСТІ МЕДИЧНОГО ПРАЦІВНИКА 27 2.1. Опис вибірки респондентів та етапів проведення дослідження 27 2.2. Характеристика основних методик дослідження 28 2.3. Аналіз отриманих результатів 31 Висновок до розділу ІI 41 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОЛОГІЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ СТОСОВНО ФОРМУВАННЯ У МЕДИЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ СТРЕСОСТІЙКОСТІ 45 3.1. Психокорекційна програма формування стресостійкості медичних працівників 45 Висновок до розділу ІІІ 51 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 52 4.1. Людський фактор у проблемі безпеки у надзвичайних ситуаціях 52 4.2. Процес горіння та причини виникнення пожеж 56 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 61 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 64 ДОДАТКИ……………………………………………………………….…………
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38411
Власник авторського права: © Мальована Л.В, 2022
Перелік літератури: СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Аболин Л.М. Психологические механизмы эмоциональной устойчивости человека. Казань : Издательство Казанского университета, 1987. 262 с. 2. Баранов А.А. Стрессоустойчивость и мастерство педагога : Монография. Удмурт. гос. ун-т. Ижевск : Изд-во Удмурт. ун-та, 1997. 107 с. 3. Бережная Н.И. Стрессоустойчивость оперативных сотрудников таможенных органов. // Ежегодник Российского психологического общества: Материалы 3-го Всероссийского съезда психологов. 25-28 июня. Санкт-Петербург : 2003. 341 с. 4. Бодров В.А. Психологический стресс: развитие и преодоление. Москва : Изд-во «ПЕР СЭ», 2006. 352 с. 5. Вассерман Л.И., Абабков В.А., Трифонова Е.А. Совладание со стрессом: теория и психодиагностика. Санкт-Петербург : Речь. 2010. 192 с. 6. Гальперин П.Я. Лекции по психологии: учебное пособие для студентов вузов. 2-е изд. Москва : 2005. 400 с. 7. Дикая Л.Г. Итоги и перспективные направления исследований в психологии труда в XXI веке // Психологический журнал. 2002. Т. 23. № 6. С 23-28. 8. Дьяченко М.И., Пономаренко В.А. О подходах к изучению эмоциональной устойчивости Вопросы психологии. 1990. № 1. С. 34-40. 9. Екстремальна психологія : [підручник / Євсюков О.П. та ін.; за заг. ред. проф. О. В. Тімченка]. – Київ : ТОВ «Август Трейд» 2007. 502 с. 10. Китаев-Смык Л.А. Психология стресса. Москва : Наука. 1983. 367 с. 11. Крайнюк В.М. Психологія стресостійкості особистості : [моногра- фія] Київ : Ніка-Центр. 2007. 432 с. 12. Лазарус Р. Емоції і міжособистісні відносини: людина в центрі концептуалізації емоцій і подолання / Журнал особистості. 2006. № 1. С. 9-43. 13. Лазарус Р., Фолкман С. Стрес, оцінка та подолання / Журнал особистості. 2011. № 2. С. 19-63. 14. Лебедев И. Б. Психологические механизмы, стратегии и ресурсы стресс преодолевающего поведения (копинг-поведения) специалистов экс- тремального профиля : дис. ... докт. психологич. наук : 05.26.02 Москва : Московская академия МВД России. 2002. 432 с. 15. Ли Канг Хи Социально-психологические технологии формирования стрессоустойчивости человека.: Автореф. дис. …канд. психол. наук. – Москва : РГСУ. 2005. С. 26. 16. Лозгачева О.В. Формирование стрессоустойчивости на этапе профессионализации: На примере юридического Вуза. дис. …канд. психол. Наук. – Екатеринбург. 2004. С. 158. 17. Магда В.А. Дослідження «коефіцієнту емоційної насиченості діяльності» як визначального критерію професійної деформації в діяльності фахівців МНС / Вісник національної академії державної прикордонної служби України імені Б. Хмельницького Сер.: Педагогіка і психологія: [збірник наукових праць]: Хмельницький, 2010. С. 204-207. 18. Магда В.А. Дослідження проявів професійної деформації керівного складу ОВС крізь призму самосприйняття власної особистості / Вісник національної академії оборони України Сер.: Педагогіка і психологія: [збірник наукових праць]: – Київ : НАОУ, 2010. Вип.1 (14). С. 146-151. 19. Магда В.А. Особливості взаємозв’язку мотивації вибору професії рятувальника і локусу контролю особистості та їх вплив на розвиток професійної деформації працівників МНС / Сучасний стан розвитку екстремальної та кризової психології: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (м. Харків, 18 листопада 2010 р.), Харків. Харківський національний університет цивільного захисту України, 2010. С. 310-319. 20. Мазилов В.А. Научная психология: тернистый путь к интеграции / Труды Ярославского методологического семинара. Методология истории. Ярославль, 2003. Т 1. С. 205-237. 21. Маклаков А.Г., Положенцев С.Д., Руднев Д.А. Психологические механизмы поведения типа А у молодых людей в период адаптации к длительным психоэмоциональным нагрузкам / Психологический журнал – 1993. № 6. С. 86-94. 22. Максименко Т.С. Вплив стресових факторів на емоційний стан працівників МНС / Проблеми екстремальної та кризової психології. Вип. 3, ч. 2. – Харків. 2008. С. 9–17. 23. Маркова А.К. Психология профессионализма. Москва : 1996. 308 с. 24. Маясова Т.В. Влияние профессиональной деятельности на стрессоустойчивость / «Вестник Мининского университета» 2014 №4 С. 14-17. 25. Моросанова В.И. Личностные аспекты саморегуляции произвольной активности человека / Психологич. журн. 2002. Т.23, №6. С. 16–25. 26. Овсяннікова Я.О., Христенко В.Є. Взаємодія працівників МНС України з постраждалими у епіцентрі надзвичайної ситуації / Проблеми екстремальної та кризової психології: [збірник наукових праць]. – Харків: УЦЗУ, 2007. Вип.1. С. 330–336. 27. Овсяннікова Я.О. Підвищення стресоусталеності персоналу МНС методами інноваційних технологій / Наукове забезпечення службово-бойової діяльності внутрішніх військ МВС України: матеріали наук.-практ. конф., (9-10 квітня 2009 р., м. Харків). Харків: Академія внутрішніх військ МВС України, 2009. С. 52. 28. Овсяннікова Я.О. Формування стресостійкості рятувальників з використанням інноваційних технологій / Проблеми екстремальної та кризової психології: [збірник наукових праць]. Харків: УЦЗУ, 2007. Вип.3, ч.2. С. 87-93. 29. Особливості професійної деформації у працівників аварійно-рятувальних підрозділів МНС України: монографія / Н.В. Оніщенко, В.А. Старик, О.В. Тімченко, В.Є. Христенко. Харків.: Нац. ун-т цив. зах. України, 2012. 150 с. 30. Практикум по общей, экспериментальной и прикладной психологии / под ред. А.А. Крылова, С.А. Маничева. – Санкт-Петербург : Питер, 2000. 560 с. 31. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. Методики и тесты: учебное пособие САМАРА: БАХРАХ, 1998. 627 с. 32. Реан А.А., Баранов А.А. Факторы стрессоустойчивости учителей / Вопросы психологии. 1997. № 1. С. 22-31. 33. Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога. Книга 2. Москва : ВЛАДОС. 1999. 473 с. 34. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологи. Санкт-Петербург Издательство: Питер. 2002. 720 с. 35. Селье Г. Стресс без дистресса. Москва. : Прогресс. 1979. 125 с. 36. Сергієнко, Н.П. Стресостійкість працівників МНС на різних етапах професіоналізації / Проблеми екстремальної та кризової психології. Збірник наукових праць. Вип. 11. Харків : НУЦЗУ. 2012. С. 200-201. 37. Старик В.А. Взаємозв’язок особистісної установки та типових форм поведінки у рятувальників / Вісник національної академії оборони України Сер.: Педагогіка і психологія: [збірник наукових праць]: Київ : НАОУ. 2013. Вип.1 (32). С. 305-308. 38. Старик В.А. Правові засади професійної діяльності фахівців аварійно-рятувальних підрозділів МНС України як передумови формування їх професійної деформації / Вісник національної академії оборони України Сер.: Педагогіка і психологія: [збірник наукових праць]: Київ : НАОУ. 2012. Вип.1 (26). С. 251-255 39. Стрюк М.І. Особливості визначення зв’язку медичних наслідків проходження служби особовим складом аварійно – рятувальних формувань та визначенням професійної придатності [Матеріали 14 – ї Всеукраїнської науково-практичної конференції рятувальників 26-27 вересня 2012 року]. Київ : ІДУЦЗ. С. 375. 40. Субботин С.В. Устойчивость к психическому стрессу как характеристики метаиндивидуальности учителя: дис.... канд. психол. наук: 19.00.07. Пермь. 1992. 152 с. 41. Судаков К. В. Индивидуальная устойчивость к стрессу. Москва : 1998. С. 3-168. 42. Тарабрина Н. В. Практикум по психологии посттравматического стресса. – Санкт-Петербург : Питер. 2001. 272 с. 43. Титаренко Т. М. Профілактика порушень адаптації молоді до повсякденних стресів і кризових життєвих ситуацій: навч. посіб. / Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології; за наук. ред. Т. М. Титаренко. Київ : Міленіум. 2011. 272 с. 44. Тімченко, О.В. Професійний стрес працівників органів внутрішніх справ України (концептуалізація, прогнозування, діагностика та корекція). Автореф. дис. …д-ра. психол. наук (19.00.06) Харків. 2003. 35 с. 45. Ткаченко Н.В. Особливості стресостійкості банківських працівників / Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова Серія 12: Психологічні науки. Випуск 2(47) С. 133-139. 46. Трошин В.Д. Стресс и стрессогенные расстройства. Диагностика, лечение и профилактика. Mосква : Медицинское информационное агентство, 2007. 784 с. 47. Фетискин Н.П., В.В. Козлов, Мануйлов Г.М. Перцептивная оценка типа стрессоустойчивостиетискин, / Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. Москва. 2002. C.248-249. 48. Шевченко Т.И. Особенности эмоциональных состояний сотрудников государственной противопожарной службы МЧС России : автореф.дис. … канд. психол. наук / ФГУЗ ВЦЭРМ им. А.М. Никифорова МЧС России. Санкт-Петербург. 2007. 143 с. 49. Шмелев А.Г. Психодиагностика личностных черт. Санкт-Петербург : Питер, 2002. 278 с. 50. Perrez M. Stress and Coping with stress in the Family / Perrez M. – For-schungsbericht. Psychologisches Institut. Universitat Freiburg (Schweiz), 1994.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
avtorska_bakalavr_Malovana_L_2022.doc61,5 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
dyplom_Malovana_2022.pdf1,5 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора