Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38410
Назва: Психокорекційна робота порушень інтелектуальної сфери молодших школярів
Інші назви: Psycho-correctional work of intellectual disorders of junior schoolchildren
Автори: Корінь, Марія Зіновіївна
Korin, Maria
Бібліографічний опис: Корінь М. З. Психокорекційна робота порушень інтелектуальної сфери молодших школярів : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю „053 — психологія“ / М. З. Корінь. — Тернопіль : ТНТУ, 2022. — 68 с.
Дата публікації: 15-чер-2022
Дата подання: 5-чер-2022
Дата внесення: 1-лип-2022
Видавництво: ТНТУ ім. І. Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Вишньовський, Василь Володимирович
УДК: 159.9
Теми: Психокорекційна робота порушень інтелектуальної сфери молодших школярів
психологічна допомога
психокорекція
психокорекційна робота
інтелектуальна сфера
молодші школярі
music therapy
emotional component
personality
psychological stress
mental health
Кількість сторінок: 68
Короткий огляд (реферат): Кваліфікаційна робота бакалавра розкриває поняття «порушення інтелектуальної сфери», «психокорекційна робота», особливості розвитку молодшого школяра, психологічні аспекти та чинники даного феномену, окреслює методологічні підходи до проблеми проведення психокорекційної роботи з учнями молодшого віку які мають порушення інтелектуальної сфери, та запропоновано психокорекційну розвивальну програму порушень інтелектуальної сфери в молодшому віці. Також в кваліфікаційній роботі розглянуто різні підходи до тлумачення поняття порушення інтелектуальної сфери, зокрема розглянуто порушення інтелектуального розвитку молодших школярів, експериментально доведено що молодші школярі з порушеннями інтелектуальної сфери спроможні в межах своїх можливостей опанувати програму і розвиватися. Однак вони потребують особливого підходу та певного часу. Запропоновано психологічні рекомендації розвитку та навчання молодших школярів з порушенням інтелектуальної сфери. Отриманні результати можна використовувати при роботі з даною категорією дітей. Діти з порушеннями інтелектуальної сфери є найбільш чисельнішою групою серед осіб потребуючих особливої допомоги у навчанні та вихованні. Такі діти вирішальною мірою характеризують контингент молодших школярів, однак при своєчасній та тривалій психологічній корекції здатні засвоювати в силу своїх особливосте шкільну програму та досягати певного розвитку. Загалом підводячи підсумки констатувального та формувального експериментів за всіма чотирьома методиками спостерігається покращення результатів дослідження, що в свою чергу підтверджує нашу гіпотезу, що молодші школярі з порушеннями інтелектуальної сфери спроможні в межах своїх можливостей опанувати програму і розвиватися. Їм під силу навчитися розуміти та здійснювати елементарні практичні доручення. Однак їм потрібно більше часу, докласти більше зусиль (допомога дорослого) ніж іншим дітям та вчасно надана психокорекційна допомога.
Bachelor's qualification work reveals the concept of "intellectual impairment", "psycho-correctional work", features of junior school development, psychological aspects and factors of this phenomenon, outlines methodological approaches to the problem of psycho-correctional work with young students with intellectual disabilities, and proposed psychocorrection. program of intellectual disorders at a young age. Also in the qualification work different approaches to the interpretation of the concept of intellectual disability are considered, in particular, the intellectual development of junior students is considered, it is experimentally proved that junior students with intellectual disabilities are able to master the program and develop. However, they require a special approach and some time. Psychological recommendations for the development and training of junior schoolchildren with intellectual disabilities are proposed. The results can be used when working with this category of children. Children with intellectual disabilities are the largest group of people in need of special assistance in education and upbringing. Such children decisively characterize the contingent of younger students, but with timely and long-term psychological correction are able to master due to their peculiarities the school program and achieve a certain development. In general, summarizing the results of ascertaining and shaping experiments on all four methods, there is an improvement in the results of the study, which in turn confirms our hypothesis that younger students with intellectual disabilities are able to master the program and develop. They have the power to learn to understand and carry out basic practical tasks. However, they need more time, more effort (adult assistance) than other children and timely psycho-correctional assistance.
Зміст: ВСТУП 4 РОЗДІЛ І. ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ 10 1.1. Розвиток інтелектуальної сфери особистості 10 1.2. Психологічна характеристика та стадії розвитку інтелектуальної сфери молодших школярів 13 1.3. Специфіка порушень інтелектуальної сфери особистості 17 Висновок до розділу І 22 РОЗДІЛ ІІ. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ПОРУШЕНЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ СФЕРИ УЧНІВ МОЛОДШИХ КЛАСІВ.. 23 2.1. Етапи проведеного дослідження та характеристика вибірки досліджуваних...23 2.2. Характеристика основних методик дослідження 24 2.3. Аналіз отриманих результатів 29 Висновок до розділу ІI 36 РОЗДІЛ ІІІ. ПСИХОКОРЕКЦІЙНА ДОПОМОГА МОЛОДШИМ ШКОЛЯРАМ З ПОРУШЕННЯМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОЇ СФЕРИ 37 3.1. Психокорекційна розвивальна програма порушень інтелектуальної сфери учнів молодших класів 37 3.2. Аналіз отриманих результатів формувального експерименту 41 3.3. Психологічні рекомендації розвитку та навчання молодших школярів з порушенням інтелектуальної сфери 44 Висновок до розділу ІІІ 48 РОЗДІЛ ІV. БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ, ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ 49 4.1. Безпека життєдіяльності - важливий чинник сталого людського розвитку 49 4.2. Соціально-економічне значення охорони праці 52 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ 57 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 59 ДОДАТКИ...67
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38410
Власник авторського права: © Корінь М.З., 2022
Перелік літератури: СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Андреева С. М. Психолингвистические основы обучения диалогическому взаимодействию. Педагогические науки. 2008. № 3. С. 69-71. 2. Андрусишина Л. До питання про диференційну діагностику в логопсихології. Дефектологія. Особлива дитина: навчання і виховання. 2013. № 4. С. 23-27. 3. Андрусишина Л. Є. Психологічні характеристики загальнофункціональних механізмів мовлення у старших дошкільників із ЗНМ. Теорія і практика сучасної логопедії: збірник наукових праць. 2007. Вип. 4. С. 18-23. 4. Ахутина Т. В., Засыпкина К. В., Романова А. А. Анализ смысловой стороны речи у детей 5-7 лет с точки зрения концепции речемышления Л. С. Выготского. Система языка и языковое мышление / под ред. Е. Ф. Кирова и Г. М. Богомазова. Москва : Либроком, 2009. C. 162-173 5. Баклан Г. Л. Сучасні засоби розвитку інтелектуальної сфери молодших школярів. Таврійський вісник освіти. 2017. № 1 (57). С. 170-177. 6. Баль Н. М. Актуальні проблеми діагностики мовленнєвих порушень у дітей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2010. № 14. URL: file:///C:/Users/User/Downloads/apko_2010_1_4.pdf (дата звернення: (08.03.2022). 7. Березуцький В. В., Васьковець Л. А., Вершиніна Н. П. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник / за ред. проф. В. В. Березуцького. Xарків : Факт, 2005. 348 с. 8. Бех І. Д. Виховання особистості: підручник для студ. вищ. навч. закладів. Київ : Либідь, 2008. 848 с. 9. Бєгун В. В., Науменко I. М. Безпека життєдіяльності (забезпечення соціальної, техногенної та природної безпеки : навч. Посібник. Київ : 2004. 328 с. 10. Блажко Л. В. Організаційно-педагогічні умови використання аудіовізуальних засобів навчання викладачами інститутів післядипломної освіти. URL: http://tme.umo.edu.Ua/docs/6/11blappe.pdf. (дата звернення: (08.03.2022). 11. Блеч Г. О. Комплекс програмно-методичного забезпечення «Зміст корекційно-спрямованого навчання і виховання розумово відсталих дітей у спеціальних дошкільних закладах» (Програма ознайомлення з навколишнім, методичні рекомендації, дидактичні матеріали). Київ, 2012. 96 с. 12. Бойчук Ю. Д., Коваленко В. Є., Туренко Н. М., Хребтова Н. П. Спеціальна та інклюзивна освіта : словник-довідник. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2019. 258 с. 13. Боряк О. Аналіз результатів логопедичного обстеження мовленнєвого розвитку розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”. 2016. 2 (6), Vol. 5, рр. 40-44. 14. Боряк О. В. Діагностика, формування й корекція мовленнєвої діяльності дітей із порушеннями інтелектуального розвитку молодшого шкільного віку теорія і практика: [монографія]. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2018. 458 с. 15. Бочелюк В. Й., Турубарова А. В. Психологія людини з обмеженими можливостями : навчальний посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 264 с. 16. Будяк Л. В. «Основи інклюзивної освіти: навч.-метод. посібник». Черкаси : Вид. ЧНУ, 2009. 183 с. 17. Вавіна Л., Малярчук А. Вчимося правильно читати: Букварик. Київ: Літера ЛТД, 2006. 128 с. 18. Визель Т. Г. Основы нейропсихологии: учеб. для студентов вузов. Москва : АСТАстрель Транзиткнига, 2005. 384 с. 19. Воробьева В. К. Методика развития связной речи у детей с системным недоразвитием речи: учеб. пособие. Москва : ACT: Астрель: Транзиткнига, 2006. 158 с. 20. Гаврилов О. В. Особливі діти в закладі і соціальному середовищі. Кам.- Подільський: Аксіома, 2009. 308 с. 21. Гаврилова Н. С. Класифікація порушень артикуляційної моторики. Актуальні питання корекційної освіти. 2016. Випуск № 7. URL: http://aqce.com.ua/download/publications/44/41 .pdf (дата звернення: 07.05.2022). 22. Гаврилова Н. С. Порушення фонетичного боку мовлення у дітей: монографія. Кам’янець-Подільський: Друк-Сервіс, 2011. 200 с. 23. Геращенко С. І. Стан сформованості монологічного мовлення у розумово відсталих учнів 7-9 класів. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011. № 19. С. 25-28. 24. Гладуш В. А. Особливості формування іміджу професії корекційного педагога. : Імідж сучасного педагога. Полтава, 2014. № 4 (143). С. 3–7. 25. Голуб Н. М. Використання наочності в логокорекційній роботі з молодшими школярами із ЗНМ та порушеннями писемного мовлення. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2015. Вип. 10. С. 32-39. 26. Голуб Н. М. Дидактичний матеріал з корекції та розвиту писемного мовлення учнів молодшого шкільного віку: навчально- методичний посібник. Київ : Видавничий Дім «Слово», 2014. Ч. 1. Вид. 1-е. 384 с. 27. Гопіченко О. М., Пінчук Ю. В. Про походження деяких помилок писемного мовлення на заміну літер. Діти з обмеженими фізичними та розумовими можливостями в системі корекційного навчання і виховання: матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 1997. С. 117-118. 28. Данілавічютє Е. Методика подолання фонемографічних відхилень у молодших школярів з ДЦП. Теорія та практика сучасної логопедії. 2014. Вип. 1. 168 с. 29. Дичківська І. М. Основи педагогічної інноватики: навчальний посібник. Рівне: Зелент, 2001. 156 с. 30. Єременко І. Г. Матеріали дослідження процесу навчання у допоміжній школі. Психолого-педагогічні основи корекційної роботи в спеціальній школі. Хрестоматія. Кам’янець-Подільський, 2004. С. 157-160. 31. Завгородня Н. М. Педагогічні умови соціалізації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі загальноосвітнього навчального закладу : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 «Соціальна педагогіка». Київ, 2006. 22 с. 32. Загальна психологія / [підручник] / за заг. ред. академіка С. Д. Максименка. Вінниця: Нова Книга, 2004. 704 с. 33. Зикеев А. Г. Работа над лексикой в начальных классах специальных (коррекционных) школ: учебное пособие для студентов высш. пед. учеб. заведений. М.: Изд. центр «Академия», 2002. 176 с. 34. Калмикова Л. О. Психологія формування мовленнєвої діяльності у дітей дошкільного віку: монографія. Київ : Фенікс, 2008. 497 с. 35. Калягин В. А., Овчинникова Т. С. Логопсихология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. Москва : Академия, 2006. 320 с. 36. Касьянов М. А., Ревенко Ю. П., Медяник В. О. та ін. Безпека життєдіяльності : навчальний посібник. Луганськ : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2006. 284 с. 37. Ковальчук В. А., Попова О. М. Навчання дошкільників з порушенням інтелекту мовленнєвому спілкуванню. Теорія і практика олігофренопедагогіки. 2008. Вип. 3. С. 141-147. 38. Коломієць Ю. В., Дерев’янко Н. О. Особливості префіксально- дієслівного словотвору у мовленні молодших школярів із ТПМ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2011. Вип. 17. С. 98- 102. 39. Колупаєва А. А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія. Київ : «Самміт-Книга», 2009. 249 с. 40. Конопляста С. Ю. Психолого-педагогічні основи комплексної корекції мовленнєвого розвитку дітей з ринолалією: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.03 / Нац. пед. ун-тім. М. П. Драгоманова. Київ, 2010. 502 с. 41. Корекційно-розвивальні програми для учнів підготовчого, 1-4 класів з порушеннями розумового розвитку. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzvvne- navchannya/korekciini programv/7-kor-programi-dlva-ditei-z-rv.pdf (дата звернення: 07.11.2021). 42. Кудикіна Н. В. Ігрова діяльність молодших школярів у позаурочному навчальновиховному процесі. Київ. : КМПУ ім. Б.Грінченка, 2003. 272 с. 43. Логопедія. Підручник / за ред. М. К. Шеремет. К.: Видавничий Дім «Слово», 2015. 376 с. 44. Луцько К. В., Фомічова Л. І., Мороз Б. С. Концептуальні підходи до розвитку інструментальних технологій навчання дітей з порушеннями слуху та мовлення. Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі. Сучасні технічні засоби реабілітації й навчання дітей з вадами слуху та мовлення. 2002. Вип. 3. 152 с. 45. Макаренко І. В. Особливості логопедичної роботи з учнями початкових класів допоміжної школи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2011. № 14 (225), ч. ІІ. URL: http://www.logopedu.cjom.ua (дата звернення: 08.10.2021). 46. Мартиненко І. В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: монографія. Київ : ДІА, 2016. 308 с. 47. Мартиненко І. В. Психологічні засади формування комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення: дис. ... д-ра психол. наук: 19.00.08 / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 502 с. 48. Марченко І. С. Проблема формування зв’язного мовлення у дошкільників із затримкою психічного розвитку. Наукові записки: зб. статей НПУ імені М. П. Драгоманова. 2000. Ч. 1. С. 198-205. 49. Миронова С. П., Гаврилов О. В., Матвєєва М. П. Основи корекційної педагогіки: навчально-методичний посібник / за заг. ред. С. П. Миронової. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2010. 264 с. 50. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. Львів, 2016. 64 с. 51. Обухівська А. Г., Ілляшенко Т. Д, Жук Т. М. Психологу про дітей з особливими потребами у загальноосвітній школі. Київ : Редакції загальнопед. газет, 2012. 128 с. 52. Освітні технології: навч.-метод. посіб. Київ : А.С.К., 2001. 82 с. 53. Практикум з психології : навчальний посібник / укладачі : Г. М. Дубчак, Н. Г. Рудюк. Чернівці : Рута, 2006. 360 с. 54. Проскурняк О. І., Коваленко В. Є. Діагностика інтелектуальних порушень: керівництво до проведення психолого-педагогічного обстеження дітей з тотальниим психічним недорозвиненням для студентів спеціальності «Спеціальна освіта». Харків, 2016. 128 с. 55. Профілактика оптичної дисграфії: навчально-методичний посібник / Укл. І. С. Марченко, Т. В. Кобилякова. Київ: Вид-во НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2009. 101 с. 9. 56. Психолого-педагогічний супровід дітей з порушеннями зору та слуху. Колектив авторів: Вавіна Л. С., Глушенко К. О., Засенко В. В., Софійчук С. О. та інші / за ред. Л. С. Вавіної Київ : Науковий світ, 2009. 168 с. 57. Рибалка В. В. Особистісний підхід як психолого-педагогічний принцип організації профільної та професійної підготовки учнівської молоді / В. В. Рибалка // Психологія особистісно-орієнтованої професійної підготовки учнівської молоді : науково-методичний посібник. – Київ, Тернопіль : Підручники і посібники, 2002. – С. 80–90. 58. Рудакова Д. І. Дидактична гра – дієвий засіб активізації пізнавальної активності учнів. 2005. № 16-18. 7-13 с. 59. Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика. Москва, 2009. 324 с. 60. Савченко М. А. Методика виправлення вад вимови фонем у дітей. Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2007. 160 с. 61. Сак Т. В. Індивідуальне оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі: навч. курс та наук.- метод. посіб. Київ : ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2011. 168 с. 62. Сак Т. В. Психолого-педагогічні умови реалізації державного стандарту початкової загальної освіти для дітей з тяжкими порушеннями мовлення. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 19. Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2015. № 29. С. 239-244. 63. Самоукина Н. В. Игры в школе и дома. Психотехнические упражнения. Коррекционные программы. Москва, 1995. 240 с. 64. Синьов В. М. Корекційна психопедагогіка. Ч.І.. Київ : Леся, С. 102 – 128. 65. Синьов В.М. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка: підручник. Ч. 2. Навчання і виховання дітей. Київ : Вид- во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. 224 с. 66. Синьова Є. П. Тифлопсихологія. Київ : Знания, 2008. 365 с. 67. Співаковський О. В., Петухова Л.Є., Коткова В.В. Інформаційно-комунікаційні технології в початковій школі: Навчально- методичний посібник для студентів напряму підготовки «Початкова освіта». Херсон. 2011. 267 с. 68. Стадненко Н. М., Ілляшенко Т. Д., Обухівська А. Г. Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів : Кам’янець-Подільський: Видавець Зволейко Д. Г., 2006. 36 с. 69. Сухомлинский В. А. Об умственном воспитании / Сост. М.И. Мухин. Київ : Радянська школа, 1983. 354 с. 70. Сухомлинский В. А. Сердце отдаю детям. Київ : Радянська школа, 1988. 272 с. 71. Тищенко В. В. Формування інтелектуального компонента мовленнєвої діяльності у розумово відсталих дошкільників: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.03 / Ін-т спец. педагогіки АПН України. Київ, 1999. 225 с. 72. Чекаль Л. М. Інновації у роботі вчителя початкових класів. Виклики і реалії НУШ: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (м. Львів, Україна, 14 квітня 2020 року). Львів : Центр прогресивної освіти «Генезум», 2020. С. 157- 164. 73. Шеремет М. К., Боряк О. В. Неврологічні основи логопедії: навч. посіб. Суми: ФОП Цьома С. П., 2016. 252 с. 74. Яценко Т. С. Психологічні основи групової психокорекції: навч. посібник. Київ : Либідь, 2006. 264 с.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
avtorska_bakalavr_Korin_M_2022.doc54 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
dyplom_Korin_M_2022.pdf1,51 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора