Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38361
Назва: Психологія агресивної поведінки сучасних підлітків: діагностично-корекційний аспект
Інші назви: Psychology of aggressive behavior of modern adolescents: diagnostic and corrective aspect
Автори: Вальчук, Юлія Віталіївна
Valchuk, Julia
Бібліографічний опис: Вальчук Ю. В. Психологія агресивної поведінки сучасних підлітків: діагностично-корекційний аспект : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня бакалавра за спеціальністю „053 — психологія“ / Ю. В. Вальчук. — Тернопіль: ТНТУ, 2022. — 87 с.
Дата публікації: 23-чер-2022
Дата подання: 10-чер-2022
Дата внесення: 29-чер-2022
Видавництво: ТНТУ ім. І. Пулюя
Країна (код): UA
Місце видання, проведення: ТНТУ ім. І. Пулюя
Науковий керівник: Періг, Ірина Мирославівна
УДК: 159.9
Теми: Психологія агресивної поведінки сучасних підлітків: діагностично-корекційний аспект
агресивність
агресія
конфліктність
aggression
aggression
conflict
Короткий огляд (реферат): Дана кваліфікаційна робота бакалавра присвячена вивченню психології агресивної поведінки сучасних підлітків та діагностично-корекційному аспекту. Проведено дослідження на рівень агресивності та конфліктності у підлітків, а також підібрано засоби для корекції агресії. Для цього було використано декілька методик, опитувальник агресії Басса-Дарки, методика "Особистісна агресивність і конфліктність" Є.П.Ільїна та П.А. Ковальова, самооцінка рівня агресивності В. Бойко,вправи для тренінгу, психокорекційні та медитативні казки. У першому розділі було висвітлено теоретичний аспект теми, у другому було проведено та описано результати досліджень, у третьому подана корекційна програма та аналіз результатів дослідної роботи. У четвертому розділі "Охорона праці та безпека життєдіяльності" було запропоновано розглянути охорона праці вчителя під час проявів агресії зі сторони учнів та види, порядок проведення та реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності учнів
This bachelor's thesis is devoted to the study of aggressive psychology behavior of modern adolescents and diagnostic and corrective aspect. Conducted research on the level of aggression in adolescents, as well as selected tools for correction of aggression. For this purpose, several methods were used, a questionnaire of aggression Bass-Darki, method "Personal aggression and conflict" E.P Ilyin and P.A Kovaleva, self-assessment of the level of aggression V. Boyko, training exercises, psycho-correctional and meditative tales. In the first The section highlighted the theoretical aspect of the topic, the second was conducted and the results of researches are described, in the third the correction program and the analysis are given results of research work. In the fourth section "Labor protection" was it is offered to consider protection of work of the teacher during displays of aggression from the party students and Types, the procedure for conducting and registering safety briefings life of students.
Зміст: ВСТУП...4 РОЗДІЛ І ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПРОБЛЕМИ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ СУЧАСНИХ ПІДЛІТКІВ...7 1.1. Агресія як психологічний феномен...7 1.2. Види та форми агресивної поведінки...12 1.3. Чинники агресивної поведінки підлітків...16 Висновки до розділу І...19 РОЗДІЛ ІІ ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ І ПРИЧИН АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ...21 2.1. Діагностичний інструментарій виявлення особливостей підліткової агресії....21 2.2. Аналіз результатів діагностичногодослідження...25 Висновки до розділу ІІ ...36 РОЗДІЛ ІІІ ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ДОСЛІДНА РОБОТА З ПОДОЛАННЯ АГРЕСИВНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ...36 3.1. Програмакорекції агресивної поведінки сучасних підлітків...36 3.2. Аналіз результатів експериментально-дослідної роботи...44 Висновки до розділу ІІІ...48 РОЗДІЛ ІV. ОХОРОНА ПРАЦІ ТА БЕЗПЕКА ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ...48 4.1. Охорона праці вчителя під час проявів агресії зі сторони учнів...48 4.2. Види, порядок проведення та реєстрації інструктажів із безпеки життєдіяльності для учнів...53 ЗАГАЛЬНІ ВИСНОВКИ...55 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ...58 ДОДАТКИ...68
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/38361
Власник авторського права: © Вальчук Ю.В., 2022
Перелік літератури: СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 1. Агрессия и психическое здоровье / под ред. Т.Б. Дмитриевой, Б.В. Шостакович. М., 2002. 464 с. 2. Агрессия у детей и подростков: учебное пособие / под ред. Н.М. Платоновой. СПб.: Речь, 2006. 336с. 3. Алексєєва М. І. Взаємодія батьків і дітей як фактор соціалізації підростаючої особистості. Актуальні проблеми психології: традиції і сучасність: тези міжнародних наукових Костюківських читань. Т 1. К.: Ін-т психології АПН України, 1993. С. 11–18. 4. Алфімова М. В., Трубников В. И. Психогенетика агресивності. Вопросы психологии. 2000. №6. С. 112–121. 5. Алфімова М. В., Трубников В. І. Психогенетика агресивності. Вопросы психологии. 2000. №6. С. 112–121. 6. Асеева Ю.О., Аушева М. С. Аналіз рівня агресивності та ворожості серед сучасних підлітків. Освіта та наука без меж – 2018: матеріали XIV міжн. наук.-практ. конф. молодих науковців, 24–26 червня 2018 р. Перемишль. С. 104–107 7. Афиногенова С. В. Биологический и психологический пол в связи с профессиональными и спортивными интересами в подростковом и юношеском воздасте: автореф. дис. ... канд. наук. СПб., 2007. 19 с. 8. Бандура А., Уолтерс Р. Підросткова агресія. К., 2000. 256 с. 9. Белей М. Д. Психологічна сутність агресії та її вплив на девіантну поведінку підлітків: методичні рекомендації для студентів спеціальностей «Практична психологія в галузі освіти». Івано-Франківськ: Приватний підприємець Бойчук А.Б., 2019. 102 с. 10. Белей М. Д., Гоян І. М. Методи психодіагностики: інструментарій та процедурні особливості. Івано-Франківськ, 2010. 256 с. 11. Белозерова Л. И. Основы теории и методики воспитательной работы школы с трудными детьми. Киров, 1994. 365 с. 12. Березка С. В. Причини та види агресивної поведінки особистості. Психологічні науки. 2017. №9. С. 85–93. 13. Берковиц Л. Агрессия: причины, последствия, контроль. СПб.: Прайм-Еврознак, 2007. 510 с. 14. Благута Р. І. Профілактика делінквентності неповнолітніх: психолого-правові аспекти: монографія. Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2008. 176 с. 15. Благута Р. І. Психологічні засади профілактики делінквентності неповнолітніх: дис. … канд. юрид. наук: 19.00.06. Київ, 2016. 228 с. 16. Бовть О. Б. Агресивні реакції та шляхи їх корекції в молодших школярів: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.06. К., 2011. 15 с. 17. Болтівець С. І. Проблеми визначення детермінант девіацій у поведінці дітей. Проблеми девіантної поведінки: історія, теорія, практика: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. К., 2002. С. 53–59. 18. Бондарчук О. І. Психологія девіантної поведінки: курс лекцій. К.: МАУП, 2006. 88 с. 19. Бэрон Р., Ричардсон Д. Агрессия. СПБ.: Питер, 2001. 352 с. 20. Бютнер К. Жить с агрессивными детьми: пер. с нем. М.: Педагогика, 1991. 144 с. 21. Валавко С. М., Аксенова Ю. Ю. Концепции агрессивного поведения детей дошкольного возраста: современный вигляд. Специальное образование. 2015. № 2. С. 17–28. 22. Волкова Е. В. Скажем «нет» агрессии! Психологическая газета. 2003. № 5. С.26–29. 23. Волянська О. В. Проблема агресивної поведінки підлітків: фактори та механізми соціалізації. Вісник Національного університету «Юридична академія імені Ярослава Мудрого». 2016. №3 (30). С. 117–134. 24. Гаркавець С. О. Психологічні особливості системи цінностей правопорушника: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.06. Харків, 2001. 15 с. 25. Головин С. Ю. Словарь практического психолога. Минск-Москва: Харвест-Аст. 2001. 798 с. 26. Горькова І. А. Медико-психологічне дослідження формування характеру делінквентних підлітків. Харків, 2002. 87 с. 27. Гончаренко С. У. Український тлумачний словник. Київ: Наука, 1997. 613 с. 28. Діагностичний інструментарій психолога / упоряд. Т. Гончаренко. К.: Шкільний світ, 2008. 128 с. 29. Декларація прав людини і громадянина. URL: http://kr-admin.gov.ua/mol/molod/2.pdf (дата звернення: 23.09.2021 р.). 30. Дроздов О. Ю. Соціально-психологічні фактори динаміки агресивної поведінки молоді: дис. … канд. пихол. наук: 19.00.06. Чернігів, 2003. 206 с. 31. Дроздов О. Агресіологія як міждисциплінарна галузь наукових досліджень. Соціальна психологія. 2006. №1 (15). C.43–49. 32. Еникеев М. И. Общая и юридическая психология. М.: Юридическая литература, 1996. Ч. 4. 469 с. 33. Є проблема, є вирішення! / під ред. С. Бажеріної. Київ, 2004. 96с. 34. Журавльов В. С. Чому агресивні підростки. Психолог. 2001. №2. С.12–18. 35. Запухляк О. К. Зв'язок злочинності неповнолітніх з їх агресивністю. Особистість у розбудові відкритого демократичного суспільства в Україні. Дрогобич: Коло, 2005. С. 319–326. 36. Златогорська О. Метод в теорії і на практиці. Програма корекції агресивної поведінки підлітків. Шкільний психолог. 2003. № 30. 37. Змановская Е. В. Девиантология: психология отклоняющегося поведения: учеб пособие для студ. высш. учеб. Заведений. М.: Академия, 2003. 288 с. 38. Ісаєв Д. Д., Журавльов І. І., Дементьєв В. В. Типологічні моделі поведінки підлітків з різними формами адиктивної поведінки. Мелітополь, 2007. 264 с. 39. Іванова В. В. Причини та форми агресивної поведінки підлітків. Практична психологія та соціальна робота. 2000. №5. С. 14–16. 40. Казміренко Л. І., Тужеляк Н. М. Проблема агресії як соціальний феномен в юридико-психологічному дискурсі. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. 2011. №4. С. 444–454. 41. Канатаєв Ю. А. Психологія конфлікту. Х. : ВАХЗ, 2002. 345 с. 42. Карпінська Т. Основні методи та прииоми попередження і контролю агресивної поведінки. Психологія і суспільство. 2014. №4. С. 104–111. 43. Киричук Г. Асоціальна поведінка підлітків (агресивність упідлітків). Психологічна газета. 2005. №7. С. 16–17. 44. Ковалев П. А. Возрастно-ролевые особенности отражения в сознании структуры собственной агрессивности и агрессивного поведения: автореф. дис. ... канд. наук. СПб., 1996. 19 с. 45. Козырева Е. В. Соотношение стилей воспитания и ауто-гетероагрессивности подростков. Ананьевские чтения-2004: тезисы научно-практической конференции. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2004. С. 397-398. 46. Кон И.С. Что такое буллинг и как с ним бороться. Семья и школа. 2006. № 11. С. 15–18. 47. Кузнецова Л. М. Психолого-педагогічна корекція дитячої агресивності. Початкова школа. 1999. № 3. С. 24–27. 48. Куликова Л. М. Гуманістична педагогіка: система пріоритетів. Гуманістична педагогіка: соціально-психологічна адаптація дітей в умовах навчального закладу. Харків, 2009. Ч.1. С. 125-197. 49. Лановенко І. П. Боротьба з груповими правопорушеннями. Київ, 2001. 165 с. 50. Лаут Г. В. Корекція поведінки дітей і підлітків. К.: «Академия», 2015. 224 с. 51. Левитов Н. Д. Психическое состояние агрессии. Вопросы психологии. 1972. №6. С. 17–20. 52. Личко А. Е., Попов Ю. В. Делинквентное поведение, алкоголизм и токсикомании у подростков. Москва, 1988. 53. Личко А. Е. Психопатии и акцентуации характера у подростков. Л.: Медицина, 1983. 256 с. 54. Лоренц К. Агрессия. М.: Издательская группа «Прогресс», «Универс», 1994. 272 с. 55. Лукинюк В. Т. Прояви агресії в обдарованих дітей. Обдарована дитина. 2000. №7. С. 8–12. 56. Лящ О. П. Концептуальна модель психологічної профілактики агресивних проявів. Психолого-педагогічні аспекти розвитку і формування особистості людей з особливими потребами. 2020. Розділ 4. С. 252–257. 56. Майєрс Д. Соціальна психологія / пер. c англ. О. Бричка. Х.: «Екопрес», 2004. 510 с. 57. Мелоян А. Е. Аналіз феномена агресії в психологічних дослідженнях. Вісник ХДПУ ім. Г. С. Сковороди. Вип. 7. Х., 2001. С. 126-130. 58. Методи корекції афективних станів дітей (агресивність, гіперактивність, тривожність, імпульсивність): практичний порадник / упор. Воловодівська Ж. О. та ін. Вінниця, 2020. 40 с. 59. Мізерна О. О. Корекційна тренінгова програма «Самовдосконалення» для подолання агресивних проявів серед підлітків. Практична психологія та соціальна робота. 2003. № 4. С.25-30. 60. Міллер А. І. Протиправна поведінка неповнолітніх: генеза і рання профілактика. Київ: Наукова думка, 1985. 159 с. 61. Можгинский Ю. Б. Агрессия подростков: эмоциональный и кризисный механизм. СПб, 1999. 267 с. 62. Можгинский Ю. Б. Подходы к анализу тяжелых форм антисоциального поведения в детском и подростковом воздасте. Юридическая психология. 2009. №1. С.8–12. 63. Мойсеєва О. Є. Агресія підлітків: причини виникнення та можливості психокорекції. Психологічні проблеми роботи з делінквентами. Юридична психологія. 2015. №1. С.139–147. 64. Мойсеєва О. Є. Психологія агресії в дитячому та підлітковому віці. К.: Видавництво ТОВ «3 Медіа», 2010. 212 с. 65. Мойсеєва О. Є. Історико-психологічний аналіз феномену агресії. Психологічні науки. 2015. Том 2. №10 (91). С.211–218. 66. Мушинська О. В. Гендерні особливості смислової сфери особистості неповнолітніх правопорушників: автореф. дис…. канд. психол. наук: 19.00.06 / Національний університет внутрішніх справ. Харків, 2005. 15 с. 66. Огоренко В. В., Тимофєєв Р. М., Шорніков А. В. Агресивна поведінка: від теорії до практики. Український вісник психоневрології. 2021. Том 29. Випуск 3 (108). С. 48–51. 67. Орбан-Лембрик Л. Е. Залежність поведінки особистості від впливу проблемного соціуму. Психологія і суспільство. 2004. №1. С.71–82. 68. Павелків Р.В. Специфіка прояву агресії та деструктивної поведінки в підлітковому віці. Проблеми сучасної психології. 2015. Випуск 30. С. 483–494. 69. Павелків Р. В. Вікова психологія: підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Кондор. 2011. 468 с. 70. Павлик О. М. Особливості мотиваційної сфери неповнолітніх: дис. … канд. пихол. наук: 19.00.06. Харків, 2005. 206 с. 71. Павлик О. М. Прагнення до «гострих» відчуттів як один із мотивів протиправної поведінки неповнолітніх. Право і безпека. 2004. №4. С. 24–28. 72. Паренс Г. Агрессия наших детей. Москва: Форум, 1997. 160 с. 73. Пилипенко І. О., Кацеро А. О. Ціннісно-мотиваційна сфера девіантних підлітків. Проблеми загальної та педагогічної психології: зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. С.Д.Максименка. К., 2002. Т. IV, х.4. С. 211–215. 74. Приходько Ю. О., Юрченко В. І. Психологічний словник-довідник: навчальний посібник. К.: Каравела, 2012. 328 с. 75. Програма корекції агресивної поведінки підлітків. URL: https://vseosvita.ua/library/programa-korekcii-agresivnoi-povedinki-pidlitkiv-99997.html (дата звернення: 21.09.2021 р.). 76. Психокорекційна програма зі зниження агресивності для дітей, що мають завищений рівень агресивності. URL: https://vseosvita.ua/library/psihokorekcijna-programa-zi-znizenna-agresivnosti-26981.html (дата звернення: 21.09.2021 р.). 77. Психологические тесты / под. ред. А. А. Карелина. В 2-х т. М.: ВЛАДОС, 2003. 547 с. 78. Психология подростка / под ред. А. А. Реана. СПб.: ООО Прайм-ЕВРОЗНАК, 2007. 480 с. 79. Психология человеческой агрессивности: хрестоматия / сост. К. В. Сельченок. Мн.: Харвест, 1999. 656 с. 80. Психологічна діагностика і корекція особистості важковиховуваних дітей і підлітків: навч. посібник / О. Г. Антонова-Турченко, Е. І. Драніщева, Л. С. Дробот. К.: ІЗМН, 1997. 312 с. 81. Психологічні ігри та вправи / упорядники: І. А. Слободянюк, О. О. Холодова, О. І. Олексенко. Вінниця: Континент-ПРИМ, 1998. 32 с. 82. Психологія особистості: словник-довідник / за ред. П. П. Горностая, Т. М. Титаренко. К.: Рута, 2001. 324 с. 83. Райгородский Д. Я. Практическая психодіагностика: методики и тесты: учеб. пособ. Самара: Издательский Дом «БАХАРАХ-М». 2000. 672 с. 84. Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста / под общ. ред. А.А.Реана; пер. с англ. Ф. Райс. СПб.: Питер, 2000. 624 с. 85. Реан А. А. Детская агрессия. Педагогика и психология. 2002. №4. С. 37–42. 86. Резнікова О. А., Солодка О. В. Психологічні особливості поведінки підлітків у конфліктних ситуаціях. Теорія і практика сучасної психології. 2018. №2. С. 168–177. 87. Рибачук В. М. Особливості прояву агресивної поведінки у підлітковому віці. Педагогічний процес: теорія і практика. 2015. №1-2. С. 147–152. 88. Розвиток рефлексії у підлітків: методичні рекомендації / упорядник: Савицька О. В. Кам’янець-Подільський: Кам’янець-Под. держ. пед. універ.: Інформ.-видавнич. відділ, 1999. 26 с. 89. Розіна І. Психологічні особливості прояву агресівної поведінки в підлітковому віці. URL: http://oldconf.neasmo.org.ua/node/277 (дата звернення: 16.09.2021 р.). 90. Румянцева Т. Г. Агрессия и контроль. Вопросы психологии. 1992. №5/6. С. 35–40. 91. Румянцева Т. Г. Понятие агрессивности в современной зарубежной психологи. Вопросы психологии. 1991. №1. С. 81–87. 92. Сельченок К. В. Психология человеческой агрессивности: хрестоматія. Мн.: Харвеет. 2003. 656 с. 93. Семенюк Л. М. Психологические особенности агрессивного поведения подростков и условия его коррекции. М., 1996. 267 с. 94. Ситковская О. Д. Психология уголовной ответственности. М.: Издательство НОРМА. 1998. 285 с. 95. Сінєльнікова Т. В., Тарковська А. М. Особливості корекційної роботи з агресивними підлітками в рекреаційних закладах. URL: https://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/doc/2011/11_2011/40.pdf (дата звернення: 15.08.2021 р.). 96. Скрипка Г. Неможливе можливо – тренуймося! Вихователь-методист дошкільного закладу. 2017. №4. С.4–10. 97. Соціально-психологічна робота з підлітками схильними до агресії: методичний посібник. Хмельницький; Відділ освіти, молоді та спорту Хмельницької районної адміністрації. 2014. 185 с. 98. Сухая М. А., Уточкина О. А. Связь самосознания с агрессивностью. Ананьевские чтения 2007: материалы научно-практической конференции. СПб., Изд-во СПбГУ. 2007. С. 122¬–124. 99. Сухенко Я. В. Превенція агресивності та насилля в освітньому середовищі: методичні рекомендації. Полтава: ПОІППО, 2010. 79 с. 100. Тимошенко В. І. Агресивна поведінка: її сутність та причини. Бюлетень Міністерства юстиції України. 2015. №6 (164). С.55–64. 101. Уханова А. І. А агресивна поведінка в контексті психічного здоровя старших школярів. Вісник ОНУ ім. І. І. Мечникова. Психологія. 2017. Том 22. Випуск 1 (43). С. 97–107. 102. Файдюк О. В, Снітко М. А. Сутність соціально-педагогічної профілактики агресивної поведінки підлітків у загальноосвітніх навчальних закладах. URL: http://studscientist.kubg.edu.ua/index.php (дата звернення: 23.09.2021 р.). 103. Федорченко Т. Є. Профілактичні стратегії роботи з батьками агресивної дитини. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді. Вип. 14. 2019. С.535–541. 104. Фельдштейн Д. И. Психолого-педагогические проблемы соотношения биологического и соціального. Советская педагогика. 1984. №5. С. 52–56. 105. Фетискин Н. П. Психология девиантного поведения: диагностика и методы профілактики. М.: Кострома. 2003. С. 116–118. 106. Фетискин Н. П., Козлов В. В., Мануйлов Г. М. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп. М.: Изд-во Института Психотерапии, 2002. 490 с. 107. Фрейд З. Психология бессознательного: сб. произведений / под ред. М. Г. Ярошевского. М.: Просвещение, 1990. 448 с. 108. Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М.: АСТ, 2004. 637 с. 109. Фурманов И. А. Особенности поведения родителей, допускающих сексуальное, физическое и эмоциональное насилие. Социально-психологическая реабилитация населения, пострадавшего от экологических и техногенных катастроф: материалы IX Между-народной конференции. Мн.: НИО, 2003. С. 123–124. 110. Холод Н. І. Вплив засобів масової інформації на агресивну поведінку дітей. Таврійський вісник освіти. 2013. №1. С. 130–135. 111. Хузеева Г. Р., Смирнова Е. О. Психологические особенности агрессивных дошкольников. Вопросы психологии. 1996. №3. С. 5–14. 112. Цап Н. М. Агресивність дитини: за і проти. Практична психологія та соціальна робота. 1999. №6. С. 12–13. 113. Шевандрин Н. І. Психодіагностика, корекція і розвиток особистості. Суми: Еней, 2010. 184 с. 114. Шевчук В. Особливості прояву агресії у молодшому та старшому підлітковому віці у дітей із уповільненим психічним розвитком. Молодий вчений. 2020. 35 (81), С. 334–337. 115. Шипунова Т. В. Агресія і насильство як елементи соціальної реальності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Випуск 1 (40). С.96-100. 116. Ярмоленко Г. П. Проявление агрессивности и враждебности в межличностном взаимодействии (на примере студенческой молодежи): автореф. дис. ... канд. психол. наук. СПб., 2014. 20 с.
Тип вмісту: Bachelor Thesis
Розташовується у зібраннях:053 — Психологія (бакалаври)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
avtorska_bakalavr_Вальчук.doc48 kBMicrosoft WordПереглянути/відкрити
Dyplom_Valchuk_2022.pdf1,62 MBAdobe PDFПереглянути/відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.

Інструменти адміністратора