Link lub cytat. http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/3480

Tytuł: Застосування методу парціальних прискорень для оцінювання керованості автомобілів
Inne tytuły: Application of the partial accelerations method to automobile handling evaluating
Authors: Klets, D.
Cytat: Клец Д. Застосування методу парціальних прискорень для оцінювання керованості автомобілів / Д. Клец // Вісник ТНТУ — Тернопіль : ТНТУ, 2014. — Том 74. — № 2. — С. 151-158. — (машинобудування, автоматизація виробництва та процеси механічної обробки).
Klets D. Application of the partial accelerations method to automobile handling evaluating / D. Klets // Bulletin of TNTU — Ternopil : TNTU, 2014. — Volume 74. — No 2. — P. 151-158. — (manufacturing engineering and automated processes).
Data wydania: 24-cze-2014
Date of entry: 11-wrz-2014
Wydawca: Тернопiльський національний технiчний унiверситет iменi Iвана Пулюя
Place edycja: Тернопіль
UDC: 629.017
Słowa kluczowe: автомобіль
стійкість
керованість
парціальні прискорення
automobile
stability
handling
partial accelerations
Abstract: Запропонований метод дозволяє виконувати оцінювання керованості автомобілів з урахуванням або без урахування відведення, з різними типами привода й різних направляючих колесах за допомогою парціальних прискорень. Визначення бічних і дотичних реакцій на колесах автомобіля при повороті з урахуванням бічного відведення шин дозволяє більш точно оцінювати повороткість, стійкість і керованість автомобіля.
Means of road transport plays an important role in the life of society. Efficiency of its operation determines the efficiency of the national economy as a whole. At steady driving on a straight or curved path with constant average linear or angular velocity and perturbation action it is necessary to influence the vehicle management controls in order to maintain a given course angle or constant radius turn. In this case, the ability of machines to respond adequately to the action (from handling) depends on its course and trajectory stability. Manageability is an important vehicle operational feature and it is closely related to road safety. On vehicle handling significantly affect lateral forces arising in contact of wheels with the road when turning. Vehicle turn can be carried out in three main ways – changing the angles between the longitudinal axis and steering wheels rotation plane of the machine due to their rotation, the change in position of one machine part on another ( articulated vehicles), as well as varying different sides wheels speed. The proposed method allows evaluating an automobile handling with or without accounting withdrawal, with various types of drive wheels and various steering wheels using partial acceleration. Determination of lateral and tangential reactions on automobile tire while turning in view tire slip allows more accurate evaluating of automobile maneuverability, stability and handling. Determination of vehicle total and partial angular accelerations during its driving into rotation with and without accounting withdrawal allows developing a vehicles handling improving algorithm with different tire types. Using of different ways in vehicle managing is complicating associated with machine design and control process by machine handling characteristics changing during applying the locking devices. The equations of front-wheel drive vehicles and all-wheel drive vehicles rotational motion when driving on curves without removal are the same. Appearance of new ways to perform maneuvers such as turning movement with all the drive wheels (4WS), requires researching of movement trajectory, stability and handling of machines during specified maneuvering.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/3480
ISSN: 1727-7108
Właściciel praw autorskich: © „Вісник Тернопільського національного технічного університету“
Typ zawartości: Article
Występuje w kolekcjach:Вісник ТНТУ, 2014, № 2 (74)



Pozycje DSpace są chronione prawami autorskimi