Довідка по адмініструванню сайту

Зміст довідки

X зачинити це вікно

Загальна інформація

Майже всі засоби адміністрування в DSpace 1.2 доступні через звичайний користувальницький інтерфейс DSpace. Однак ці можливості виявляються доступними тільки при вході в систему в якості її адміністратора. Найпростіший спосіб такого входу є відкриття сторінки 'Мій архів матеріалів'.

Деякі з функцій можуть бути виконані тільки при використанні інтерфейсу адміністрування, який є частиною користувальницького веб- інтерфейсу. Для одержання доступу до до інтерфейсу адміністрування введіть основний URL Вашого DSpace, за яким вказується рядок /dspace-admin, наприклад:

Для доступу до сторінки адміністрування варто вказати Ваше ім’я й пароль. Потім у навігаційній панелі на сторінці, що відкрилася, виберіть посилання відповідного інструментального засобу.

Створення фонду верхнього рівня

Для додавання фонду верхнього рівня перейдіть на сторінку із списком фондів/зібрань. На цій сторінці є посилання Cтворити фонд верхнього рівня.... Клацання на ній приводить до створення нового фонду верхнього рівня з наступним відкриттям сторінки 'Редагування фонду'.

Створення підфонду

Для створення підфонду перейдіть на домашню сторінку того співтовариства, що буде виступати в якості батьківського створюваного підфонду. Потім клацніть на 'Створити підфонд' в області 'Інструменти адміністратора' у правому верхньому куті сторінки. Це приведе до створення нової підфонду з наступним відкриттям сторінки 'Редагувати фонд' для щойно створеного фонду.

Редагування фонду

Створення зібрання

Процедура створення зібрання використовує так званий 'майстер' створення зібрання, ідея якого добре знайома тим, хто використовує користувальницькі інтерфейси сучасних операційних систем. Він сильно нагадує інтерфейс вводу матеріалів до DSpace.

Примітка: За допомогою цього майстра Ви не можете додавати нових користувачів. Всі відомості про користувачів повинні бути завантажені в систему попередньо. Проте, Ви можете додавати нових користувачів та/або групи, асоційовані з зібранням, пізніше, якщо в цьому з’явиться необхідність.

Для створення зібрання ввійдіть у систему як адміністратор, перейдіть на домашню сторінку фонду, що повинна містити це зібрання, й натисніть кнопку 'Створити зібрання' у верхньому правому куті сторінки. При цьому активується майстер створення зібрання.

Опис зібрання (прапорці)

На першій сторінці майстра задається ряд питань щодо нового зібрання. Відмітьте прапорці біля тих питань, які мають відношення до створюваного зібрання й натисніть кнопку 'Далі'. Майте на увазі, що після завершення всіх кроків майстра Ви може відредагувати зібрання пізніше, у такий спосіб прийняті Вами в цей момент рішення не є незмінними.

Майте також на увазі, що цей майстер не настільки досконалий, ніж той, що використовується при вводі матеріалів. Це зокрема означає, що тут відсутня можливість повернення на попередній крок. Тому, якщо з’явилася необхідність змінити щось, що вже уведено на попередньому кроці, то варто закінчити всі кроки майстра й потім викликати його для редагування опису зібрання.

Майте також на увазі, що цей майстер не настільки досконалий, ніж той, що використовується при вводі матеріалів. Це зокрема означає, що тут відсутня можливість повернення на попередній крок. Тому, якщо з’явилася необхідність змінити щось, що вже уведено на попередньому кроці, то варто закінчити всі кроки майстра й потім викликати його для редагування опису зібрання.

Примітка 1: Якщо вибирається варіант Нові матеріали є доступними для всіх , то це означає, що новий матеріал, що надійшов через інтерфейс вводу матеріалу або за допомогою пакетного вводу, за замовчуванням отримує анонімне право доступу ЧИТАТИ, як для самого матеріалу (елемента), так і для всіх його файлів. Ви можете змінити це правило пізніше таким чином, наприклад, що матеріали отримують анонімне право доступу ЧИТАТИ, а його файли - ні. Матеріали, що 'відображені' з інших зібрань або включені з інших зібрань, не змінюють своїх початкових прав доступу.

Примітка 2: За замовчуванням приймається, що Нові матеріали є доступними для всіх; однак пізніше права доступу до елементів можна змінити.

Примітка 3: Якщо прапорець Нові матеріали є доступними для всіх не відмічений, то пізніше в цьому майстрові Вам буде задане питання, хто саме має право читати ці нові матеріали. Знову ж, це правило приймається за замовчуванням, і воно пізніше може бути змінене.

Опис зібрання (інформація)

Наступна сторінка дозволяє ввести деяку інформацію про зібрання. Обов’язковими полями є Ім’я, Короткий опис та Вступний текст, інші - факультативні. (Відзначимо, що майстер не підтримує правило обов’язковості полів).

Авторські права - це звичайний текст, що з’являється в нижній частині домашньої сторінки зібрання.

Ліцензія - це ліцензія по депозиту (тобто та ліцензія, що передає користувач на внесений ним у бібліотеку матеріал) для цього зібрання. Ця ліцензія може відхиляти ліцензію сайту (тобто ту, що запам’ятовується в [dspace]/config/default.license як ліцензія за замовчуванням і яка визначається й редагується адміністратором системи). Якщо це поле не заповнюється, то використовується ліцензія за замовчуванням сайту.

Походження - це поле з довільним текстом, у якому розміщається інформація про походження. Ця інформація не видна кінцевому користувачу.

Авторизація зібрання

Залежно від тих прапорців, які Ви відзначили на першій сторінці майстра, Вам буде пропонуватися ряд додаткових екранних форм, у яких слід вказати, які саме користувачі або групи користувачів які операції можуть виконувати, наприклад, хто може передавати матеріали в бібліотеку, хто буде виконувати функцію прийому матеріалів або їхнє відхилення. Ці сторінки функціонують точно так само, як і редактор груп. Натисніть кнопку 'Далі', коли Ви визначили всіх користувачів і групи, які повинні з’явитися у відповідних групах, що визначає повноваження.

Примітка: За допомогою цього майстра Ви не можете вводити інформацію про нових користувачів. Для цього спочатку слід визначити всіх користувачів системи. Проте, пізніше Ви можете визначати нових користувачів і групи.

Введення метаданих матеріалу за замовчуванням

У цій екранній формі Ви можете вказати значення для тих чи інших полів Дублінського ядра, які будуть попередньо заповнюватися при вводі нових матеріалів. Деякі зі значень, що вказані тут не будуть з’являтися в інтерфейсі користувача по вводу матеріалів, у такий спосіб користувачі, що вносять у бібліотеку матеріали, не будуть мати можливість їх редагувати. В одних випадках це добре, а в інших - ні. Також майте на увазі, що такі значення Дублінського ядра не будуть додаватися до матеріалів при їх пакетному імпорті.

Редагування зібрання

Сторінка редагування зібрання дозволяє змінити набір метаданих зібрання (такі як ім’я, вступний текст), змінити конфігурацію повноважень доступу до зібрання або технологічний процес роботи з нею, або вилучити все зібрання.

По кнопці 'Вилучити це зібрання...' (розташованій у верхній частині сторінки) проводиться вилучення зібрання разом з її матеріалами.

Поля Ім’я, Короткий опис і Вступний текст є обов’язковими, а інші - ні. Майте на увазі, що це не перевіряється, однак настійно рекомендується.

Авторські права - це звичайний текст, що показується в нижній частині домашньої сторінки зібрання.

Ліцензія - це ліцензія по депозиту (тобто та ліцензія, що передає користувач на внесений ним у бібліотеку матеріал) для цього зібрання. Це зібрання може відхиляти ліцензію сайту (тобто ту, що запам’ятовується в [dspace]/config/default.license як ліцензія за замовчуванням і яка визначається й редагується адміністратором системи). Якщо це поле не заповнюється, то використовується ліцензія за замовчуванням сайту.

Походження - це поле з довільним текстом, у якому розміщається інформація про походження. Ця інформація не видна кінцевому користувачу.

Для додавання або зміни логотипу, що показується на домашній сторінці зібрання, натисніть кнопку 'Завантажити логотип'. На наступній сторінці або введіть шлях до файлу логотипа або знайдіть його й натисніть кнопку 'Завантажити'.

Для додавання або зміни характеристик авторизації, переліку осіб, що мають можливість вносити матеріали або адміністрування зібрання натисніть відповідну кнопку для створення/редагування груп і їх повноважень.

Для редагування групи робочого процесу, виберіть крок робочий процес, групу яку Ви хочете створити або змінити, і виконайте процедуру редагування групи.

Натисніть кнопку 'Шаблон елемента' для відкриття сторінки метадані матеріалу по умовчанню , де можна встановити значення за замовчуванням полям метаданих для всіх матеріалів, що додаються до зібрання.

Користувачі

Використовуйте цю можливість для реєстрації e-mail адрес і іншої інформації про користувачів, які повинні бути зареєстровані в системі у якості тих, що мають право вносити матеріали в бібліотеку, або бути адміністраторами, або брати участь у технологічному процесі прийому матеріалів, або бути передплатниками, або мати права читати матеріали з обмеженим доступом до повних текстів.

Користувачі також можуть потрапити в цей список шляхом самостійної реєстрації, якщо це допускає конфігурація сайту. Однак самостійна реєстрація не має на увазі їх авторизацію. Всі користувачі, які повинні стати членами групи осіб, що мають право вносити матеріали або мати право авторизація робочого процесу, повинні бути зареєстровані саме тут.

Реєстрація користувача

Для реєстрації користувача натисніть кнопку 'Додати користувача' і вкажіть інформацію про нього.

По завершенні натисніть кнопку 'Зберегти'.

Видалення користувача або зміна інформації про нього

Натисніть кнопку 'Вибрати користувача...' для одержання списку наявних у системі користувачів. Кнопки на початку й кінці дозволяють переглядати список. Ви також можете відсортувати список по e-mail, прізвища або ID клацанням на заголовку відповідного стовпчика. Ліворуч від кожного користувача розташовується кнопка 'Вибрати'. Клацніть на цій кнопці необхідного користувача. Список користувачів закривається, а користувач з’являється у віконці головної сторінки 'Адміністрування користувачів' . Тепер Ви можете натиснути кнопку 'Редагувати' або 'Видалити...', щоб приступити до редагування інформації про користувача або видалити його із системи.

Групи

Використовуйте цю можливість для редагування або видалення груп користувачів та/або груп, які мають повноваження по виконанню спеціальних функцій системи.

Група 'Anonymous' - це 'спеціальна' група, у яку включаються всі користувачі системи. Ця група існує для того, щоб можна було специфікувати повноваження для анонімного доступу ('кожний може читати цей матеріал').

Члени групи 'Administrator' мають право виконувати будь-які дії в системі, тому будьте уважними із включенням користувачів до цієї групи!

Інші групи можуть створюватися для різних цілей. Групи можуть створюватися для представлення користувачів, які можуть вносити матеріали до конкретного зібрання; або користувачів, які є відповідальними за виконання визначеного етапу робочого процесу включення матеріалів до зібрання, наприклад, рецензування вступників матеріалів; або групи, які мають право доступу до деяких матеріалівв з обмеженим доступом. Інформація про те, що кожній групі дозволяється робити, отримується за допомогою процедури авторзації.

Групи можуть містити інші групи, що надає додаткову гнучкість в опис повноважень доступу й спрощує супровід системи обмежень прав доступу. У цьому випадку створюється ієрархічна структура груп, коли група користувачів із заданими правами доступу включається в іншу групу з додатковими правами.

Групи можуть мати імена. Імена автоматично приписуються групам системою згідно визначених правил, що враховують призначення групи. Загальна форма іменування наступна:

Наприклад, група, що дістає повноваження передавати матеріали до зібрання XYZ, буде названа у такий спосіб:

Слід відмітити, що в цьому випадку XYZ - це внутрішній ID зібрання (тобто первинний ключ бази даних), а не абстрактний ідентифікатор. Ви можете знайти внутрішній ID зібрання, клацнувши на 'Розділи/зібрання'. Другий номер у дужках поруч із іменем фонду або зібрання є внутрішнім ID об’єкта.

Рекомендуємо додержуватися цих угод для груп, що створюються вручну, для того щоб можна було легко розуміти значення груп і знаходити їх. В інтерфейсі адміністратора автоматично створюються групи для кроків робочого процесу, однак Ви повинні самостійно створювати групи для осіб, яким надається право вносити матеріали.

Створення й редагування груп

Для самостійного створення групи клацніть на 'Створити нову групу'. Змініть ім’я групи за замовчуванням на своє власне ім’я й натисніть кнопку 'Оновити групу'.

Матеріали (елементи)

Використовуйте цю можливість для редагування відхилення або видалення групи. Ви можете ввести абстрактний ідентифікатор матеріалу або його внутрішній ID (первинний ключ бази даних) у відповідне віконце. Альтернативний варіант - перейдіть на сторінку відповідного матеріалу й потім натисніть кнопку 'Редагувати', якщо Ви ввійшли в систему як адміністратор.

Слід зазначити, що функція 'вилучення' повністю вилучає із системи матеріал та його метадані. Майте на увазі, що ця функція не протестована повністю (і ми не рекомендуємо її використовувати), тому що можуть виникнути проблеми. Наприклад, сам факт видалення матеріалу не реєструється в системі, тому факт його видалення не передається в харвестери OA.

Установка правил перевірки матеріалів

Клацніть на посиланні Рецензенти в області адміністрування. При цьому будуть надані три можливості:

Нижче описуються загальні відомості по роботі з правилами перевірки матеріалів.

Примітка: Варіант Очистити базу даних замовлень на перевірку повинен використовуватися при виконанні основних операцій по веденню бази даних. Виконання здійснюється повністю автоматично й займає зовсім небагато часу.

Перегляд правил перевірки

Виберіть варіант Проглянути поточні замовлення на перевірку і Ви отримаєте список всіх правил перевірки, що діють на даний момент. Тут Ви можете змінити політику перевірки матеріалів або видалити кожне із правил (див. далі).

Приведена на цій сторінці інформація дозволяє побачити ім’я групи, що виконує таку перевірку, автора матеріалу, що перевіряється, і назву матеріалу.

На цій сторінці Ви також можете додати правило перевірки, як це описано в розділі нижче Додавання правил перевірки.

Додавання правил перевірки

Виберіть варіант Додати перевірку або з головної сторінки установлення правил перевірки матеріалів, або зі сторінки Поточні замовлення на перевірку.

Для установки правила перевірки варто визначити групу, що буде виконувати перевірку, а також той матеріал робочого простору, який слід перевірити. Крім того, ця сторінка надає можливість установити стосовно матеріалу набір правил за замовчуванням, які застосовуються до групи осіб, що займаються перевіркою .

Виберіть на цій сторінці необхідну групу зі спливаючі меню груп; у цьому списку присутні всі існуючі на поточний момент групи. Потім виберіть матеріал із робочої області для перевірки. Для цього клацніть в області вибору, що праворуч від матеріалув списку, де розташовані усі матеріали, присутні в робочій області користувача.

Примітка: ID, розташований у лівому стовпчику списку матеріалів, є ідентифікатором бази даних для відповідного елемента з робочої області, і він використовується системними адміністраторами для посилання на нього.

Після вибору групи й матеріалу з робочої області Ви можете також вибрати дозвіл по умовчанню зі спливаючого списку Початкові налаштування дозволів Надаються наступні можливості:

Після виконання всіх необхідних дій натисніть Додати замовлення на перевірку. Зроблені Вами зміни приймуть чинність й відбудеться повернення до головної сторінки управління замовленнями на перевірку .

Видалення правил перевірки матеріалів

Увійдіть на сторінку Проглянути поточні замовлення на перевірку і виберіть Вилучити для того правила перевірки, що Ви хочете видалити. Система запросить підтвердження такого видалення й після цього це правило буде вилучене.

Налаштування правил перевірки

Перейдіть на сторінку Проглянути поточні замовлення на перевірку і виберіть Дозволи для правила перевірки, щодо якого варто зробити настроювання. Відкриється сторінка Дозволи для матеріалів. Тут Ви можете налаштувати політику перевірки для конкретного матеріалу.

Щоб встановити дозволи для групи осіб, що здійснюють перевірку, слід вибрати, наприклад, Додати новий дозвіл для конкретного елемента або його компонентів, потім слід вибрати групу зі списку. Потім варто вибрати дію й потім натиснути Зберегти дозволи.

Реєстр метаданих

За замовчуванням DSpace використовує варіант кваліфікованої схеми Дублінського ядра, що базується на Dublin Core Libraries Working Group Application Profile (LAP). Ви також можете створити в реєстрі інші плоскі схеми метаданих. Реєстр метаданих надає список елементів і кваліфікаторів з коментарями.

За допомогою цієї можливості Ви можете відредагувати цей реєстр так, щоб він задовольняв Ваші потреби. Однак, при цьому пам’ятайте про наступне:

Також майте на увазі, що dublin-core-types.xml використовується тільки в процесі побудови системи для переміщення даних реєстру метаданих у базу даних, що є 'діючою' версією. Зміни, вироблені в цьому інтерфейсі, відображаються тільки в реєстрі бази даних, а не в XML-файлі (і навпаки.)

Реєстр формату файлів

Це список форматів файлів надає інформацію про відомі формати і рівні їхньої підтримки. Ви можете відредагувати або додати нові формати файлів за допомогою цієї можливості. При цьому пам’ятайте про наступне:

Також пам’ятайте, що config/registries/bitstream-formats.xml використовується тільки в процесі побудови системи для переміщення реєстру форматів у базу даних, що є 'діючою' версією. Зміни, вироблені в цьому інтерфейсі, відбиваються тільки в реєстрі бази даних, а не в XML-файлі (і навпаки.)

Робочий процес

Використовуйте цю можливість для видалення робочих процесів, які були відкинуті й тому ніколи не завершаться.

Авторизація

Тут Ви встановлюєте для фондів, зібрань та матеріалів специфічні політики авторизації. Щоб користувач виконав ту або іншу дію стосовно того або іншого об’єкта, він повинен мати відповідне повноваження; DSpace діє відповідно до політики 'відкидати за умовчуванням'. Повноваження не є 'замінними'; наприклад, якщо людина має повноваження ЧИТАТИ стосовно матеріалу, то він не обов’язково має повноваження ЧИТАТИ стосовно груп або файлів цього матеріалу.

Управління дозволами на зібрання

Використовуйте цю можливість для авторизації груп, які мають відношення до зібрання.

Примітка:

Керування дозволами для фондів

Цей інструмент дозволяє Вам редагувати дозволи для фондів у подібний спосіб як редагуються зібрання, що було описано вище.

У цей час, оскільки адміністрування здійснюється централізовано, ця можливість не має великого значення - як правило Ви просто надаєте повноваження ЧИТАТИ для групи Anonymous відразу ж після створення фонду, і на цьому зупиняєтеся. Це повноваження застосовується до логотипу фонду, якщо він є, що дозволяє користувачам бачити його при переході на домашню сторінку фонду.

За замовчуванням дозволи співтовариства Anonymous встановлюються в ЧИТАТИ.

Управління Дозволи матеріалів

Ця можливість надає Вам право редагувати дозволи для окремих матеріалів. Якщо Ви хочете, щоб дозволи для матеріалу відрізнялися від дозволів для усіх інших матеріалів зібрання, Ви можете скористатися редактором дозволів для матеріалу. Однак, гарною практикою управління зібраннями є встановлення однакових повноважень для усіх матеріалів зібрання.

Адміністрування просунутої дозвіл

Використовуйте цю можливість для установлення й скасування дозволів для матеріалів або файлів у всьому зібранні. Будьте обережні з використанням кнопки Зняти дозволи.

Виберіть зібрання у верхньому списку, а також групу, який Ви хочете надати або забрати повноваження. Потім виберіть тип об’єкта (матеріал або файл), щодо якого варто відредагувати повноваження. Потім виберіть дію зі спливаючого меню.

Наприклад, припустимо, що Ви хочете надати всім у групі 'privileged_users' повноваження ЧИТАТИ до усіх файлів в обмеженому зібранні. Для цього виберіть 'privileged users' у верхньому списку, потім 'файл' зі спливаючого меню 'content type', 'privileged_users' зі списку 'група', 'Читати' зі спливаючого меню 'Дія' і потім натисніть кнопку 'Додати дозвіл'.

Редагування новин

Ви можете використовувати цю можливість для редагування тексту ("новини") у двох місцях домашньої сторінки DSpace: верхній прямокутник центральної рамки й права панель.

Після натискання на 'Редагувати новини' у меню адміністрування, клацніть кнопку "Редагувати' поруч із елементом новин, який Ви хочете відредагувати. Відкриється текстової віконце з поточними новинами, що може бути змінене або вилучене шляхом безпосередньо внесення тексту у віконці. Ви можете використовувати теги HTML для форматування тексту, однак майте на увазі, що вони не перевіряються на коректність у самій системі.

 

Редагування ліцензії за умовчуванням

Ви можете використовувати цю можливість для редагування ліцензії за замовчуванням DSpace.

Ліцензія за замовчуванням використовується, коли відсутня ліцензія зібрання.

Майте на увазі, що зміна ліцензії за замовчуванням не впливає на вже опубліковані матеріали.