Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32754

Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorПетрушенко, Юрій
dc.contributor.authorТрипольська, Тетяна
dc.contributor.authorPetrushenko, Yuriy
dc.contributor.authorTrypolska, Tetiana
dc.date.accessioned2020-09-29T19:05:39Z-
dc.date.available2020-09-29T19:05:39Z-
dc.date.created2020-06-23
dc.date.issued2020-06-23
dc.date.submitted2020-06-10
dc.identifier.citationПетрушенко Ю. Децентралізація влади як економічний інструмент розвитку освітньої сфери / Юрій Петрушенко, Тетяна Трипольська // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2020. — Том 65. — № 4. — С. 40–49. — (Економіка).
dc.identifier.issn2409-8892
dc.identifier.urihttp://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32754-
dc.description.abstractПроаналізовано, що регіональний розвиток держави відбувається за рахунок використання ряду інструментів, які з плином часу показують різну значущість і результативність. Розглянуто формування нової нормативно-законодавчої бази регулювання взаємовідносин між державою та громадами, яка успішно зміцнила потенціал об’єднаних територіальних громад та вивела його на новий рівень. З початку 2014 року до основних інструментів управління й розвитку регіонів було додано ще один важливий інструмент – децентралізацію влади. Вона стала вкрай важливим процесом, бо остаточно сформований адміністративно-територіальний устрій дозволить провести позитивні зміни в державі. За її планом передбачено надання нових та якісніших послуг у громадах. Разом з децентралізацією влади одночасно здійснюється й децентралізація освіти, яка надала більше повноважень органам місцевої виконавчої влади: для управління освітніми закладами, здобуття ними самостійності у вирішенні фінансових, організаційних, управлінських питань для покращення якості освітніх послуг. Перебування у розпорядження об’єднаних територіальних громад об’єктів освітньої сфери потрібна бути підкріплена організаційною діяльністю та фінансовою підтримкою з боку держави, потребує виваженого та серйозного удосконалення механізму фінансування освіти. Важливим моментом розуміння широких можливостей запровадження процесу децентралізації освіти за умов нинішнього середовища має бути відправною точкою прийняття рішень щодо наступних чітких дій з реформування освітньої галузі, ведення постійного моніторингу його запровадження, швидкого реагування на неочікувані наслідки та суттєві перешкоди освітньої діяльності. Розглянуто важливі питання фінансового забезпечення державного управління реформуванням освітньої галузі та економічний механізм фінансування закладів освіти. Розглянуто напрямки проходження процесу децентралізації освіти та оновлення механізмів управління освітньою галуззю в країні для створення необхідних умов виконання освітою своєї головної цілі щодо розвитку людського потенціалу держави.
dc.description.abstractIt is evident from the analysis carried out in this paper that the regional development of the state is due to the application of a number of tools which in course of time show different significance and efficiency. Formation of the new legal framework regulating relations between the state and communities which successfully strengthen the capacity of the United territorial community and bring it to a new level are considered in this article. Since the beginning of 2014 another important tool – was added to main tools of regions management and development. Power decentralization has become an extremely valuable process, because finally-formed administrative-territorial structure makes it possible to carry out positive changes in the state. Its plan includes providing new and better services in the communities. Along with power decentralization the decentralization of education is carried out, providing more power to the local authorities: for educational institutions control, gaining their independence in solving financial, organizational and management problems in order to improve the educational services quality . Transfer of educational sphere objects to the united territorial communities should be provided by organizational activities and financial support from the state, and requires balanced and meaningful improvement of financing mechanism of education.The key aspect for understanding the broad possibilities of the implementation of education decentralization process under current environment conditions should be the starting point for making decisions regarding the following clear action for education sector reform, constant monitoring of its implementation, rapid response to unexpected consequences and significant obstacles to educational activities. Important problems of financial support for state management administration by education sector reform and economic mechanism of educational institutions financing are considered in this paper. The directions of the performance of education decentralization process and updating of mechanisms of educational sector management in the country for creation of necessary conditions for the implementation of education main goal concerning the state human potential development are considered
dc.format.extent40-49
dc.language.isouk
dc.publisherТНТУ
dc.publisherTNTU
dc.relation.ispartofГалицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 4 (65), 2020
dc.relation.ispartofGalician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 4 (65), 2020
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/go/
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015
dc.relation.urihttp://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_036
dc.relation.urihttps://decentralization.gov.ua/about
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-п
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/532-2019-п
dc.relation.urihttp://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/05/07/liliya-grinevich-programastvorennya-opornix-shkil-spryamovana/
dc.relation.urihttps://decentralization.gov.ua/news/9421
dc.relation.urihttps://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/526/10.01.2020.pdf
dc.relation.urihttp://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-p
dc.relation.urihttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/532-2019-p
dc.relation.urihttps://decentralization.gov.ua/news/
dc.subjectдецентралізація влади
dc.subjectоб’єднані територіальні громади
dc.subjectекономічний інструмент
dc.subjectреформування освіти
dc.subjectpower decentralization
dc.subjectunited territorial communities
dc.subjecteconomic tool
dc.subjecteducation reform
dc.titleДецентралізація влади як економічний інструмент розвитку освітньої сфери
dc.title.alternativePower decentralization as an economic tool for the educational sphere development
dc.typeArticle
dc.rights.holder© Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020
dc.coverage.placenameТернопіль
dc.coverage.placenameTernopil
dc.format.pages10
dc.subject.udc342.25
dc.subject.udc330
dc.subject.udc37
dc.relation.references1. Розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні» від 01.04.2014 р. № 333–р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/go/.
dc.relation.references2. Указ Президента України «Стратегія сталого розвитку «Україна–2020» від 12 січня 2015р. URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
dc.relation.references3. Європейська хартія місцевого самоврядування. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/994_036.
dc.relation.references4. Про реформу – Децентралізація. URL: https://decentralization.gov.ua/about.
dc.relation.references5. Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» від 05.02.2015 р. № 157 –VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19.
dc.relation.references6. Постанова Кабінету Міністрів України «Методики формування спроможних територіальних громад» від 08.04.2015 р. № 214 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-п.
dc.relation.references7. Закон України «Про співробітництво територіальних громад» від 17.06.2014 р. № 1508–VII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18.
dc.relation.references8. Закон України «Про освіту» від 05.09.2017р. № 2145–VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2145-19.
dc.relation.references9. Постанова Кабінету Міністрів України «Про затверждення Положення про освітній округ і опорний заклад освіти» від 19.06.2019 р. № 532 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/532-2019-п.
dc.relation.references10. Функціонування опорних шкіл: за результатами опитування директорів опорних шкіл. К.: Інститут освітньої аналітики, 2017. 31 с.
dc.relation.references11. Гриневич Л. Програма створення опорних шкіл спрямована на те, щоб покращити якість освіти в сільській місцевості. URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/05/07/liliya-grinevich-programastvorennya-opornix-shkil-spryamovana/.
dc.relation.references12. Синяк Д. Чому люди тікають з сіл і чи зарадить тут школа? URL: https://decentralization.gov.ua/news/9421.
dc.relation.references13. Янг Д. Місцеве самоврядування в країнах Скандинавії та Балтії: огляд. Стокгольм, 2016. 56 с.
dc.relation.references14. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України. Моніторинг процесу децентралізації влади та формування місцевого самоврядування. URL:https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/526/10.01.2020.pdf.
dc.relation.references15. Освіта в Україні: базові індикатори. Інформаційно-статистичний бюлетень результатів діяльності галузі освіти у 2018/2019 н.р. К.: Інститут освітньої аналітики, 2018. 210 с.
dc.relation.references16. Сторонянська І. З. Децентралізація в Україні та її вплив на соціально-економічний розвиток територій: методичні підходи та результати оцінювання: наукова доповідь. Львів: ІРД НАНУ, 2018. 78 с.
dc.relation.referencesen1. Rozporyadzhennya Kabinetu Ministriv Ukrayiny «Pro skhvalennya Kontseptsiyi reformuvannya mistsevoho samovryaduvannya ta terytorial'noyi orhanizatsiyi vlady v Ukrayini» vid 01.04.2014 r. #333-r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/go/ .
dc.relation.referencesen2. Ukaz Prezydenta Ukrayiny «Stratehiya staloho rozvytku «Ukrayina -2020» vid 12 sichnya 2015r. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5/2015.
dc.relation.referencesen3. Yevropeys'ka khartiya mistsevoho samovryaduvannya. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 994_036.
dc.relation.referencesen4. Pro reformu – Detsentralizatsiya. URL: https://decentralization.gov.ua/about.
dc.relation.referencesen5. Zakon Ukrayiny «Pro dobrovil'ne ob"yednannya terytorial'nykh hromad» vid 05.02.2015 r. # 157-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/157-19 .
dc.relation.referencesen6. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny «Metodyky formuvannya spromozhnykh terytorial'nykh hromad» vid 08.04.2015 r. # 214 URL:https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/214-2015-p .
dc.relation.referencesen7. Zakon Ukrayiny «Pro spivrobitnytstvo terytorial'nykh hromad» vid 17.06.2014 r. # 1508 -VII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1508-18 .
dc.relation.referencesen8. Zakon Ukrayiny «Pro osvitu» vid 05.09.2017r. # 2145-VIII URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2145-19.
dc.relation.referencesen9. Postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny «Pro zatverzhdennya Polozhennya pro osvitniy okruh i opornyy zaklad osvity» vid 19.06.2019 r. # 532 URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/532-2019-p.
dc.relation.referencesen10. Funktsionuvannya opornykh shkil: za rezul'tatamy opytuvannya dyrektoriv opornykh shkil. K.: Instytut osvitn'oyi analityky,2017. 31 s.
dc.relation.referencesen11. L. Hrynevych Prohrama stvorennya opornykh shkil spryamovana na te, shchob pokrashchyty yakist' osvity v sil's'kiy mistsevosti. URL: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/2016/05/07/liliya-grinevich-programastvorennya-opornix-shkil-spryamovana/ .
dc.relation.referencesen12. D.Synyak Chomu lyudy tikayut' z sil i chy zaradyt' tut shkola? URL: https://decentralization.gov.ua/news/ 9421.
dc.relation.referencesen13. D. Yanh Mistseve samovryaduvannya v krayinakh Skandynaviyi ta Baltiyi: ohlyad. Stok·hol'm., 2016.56 s.
dc.relation.referencesen14. Ministerstvo rehional'noho rozvytku, budivnytstva ta zhytlovo-komunal'noho hospodarstva Ukrayiny. Monitorynh protsesu detsentralizatsiyi vlady ta formuvannya mistsevoho samovryaduvannya. URL: https://decentralization.gov.ua/uploads/library/file/526/10.01.2020.pdf.
dc.relation.referencesen15. Osvita v Ukrayini: bazovi indykatory. Informatsiyno-statystychnyy byuleten' rezul'tativ diyal'nosti haluzi osvity u 2018/2019 n.r. K.: Instytut osvitn'oyi analityky, 2018. 210 s.
dc.relation.referencesen16. Storonyans'ka I.Z. Detsentralizatsiya v Ukrayini ta yiyi vplyv na sotsial'no-ekonomichnyy rozvytok terytoriy: metodychni pidkhody ta rezul'taty otsinyuvannya: naukova dopovid'. L'viv: IRD NANU, 2018. 78 s.
dc.identifier.citationenPetrushenko Y., Trypolska T. (2020) Detsentralizatsiia vlady yak ekonomichnyi instrument rozvytku osvitnoi sfery [Power decentralization as an economic tool for the educational sphere development]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 65, no 4, pp. 40-49 [in Ukrainian].
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.04.040
dc.contributor.affiliationСумський державний університет, Суми, Україна
dc.contributor.affiliationSumy State University, Sumy, Ukraine
dc.citation.journalTitleГалицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
dc.citation.volume65
dc.citation.issue4
dc.citation.spage40
dc.citation.epage49
Розташовується у зібраннях:Галицький економічний вісник, 2020, № 4 (65)



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.