Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32480

Titolo: Видатки бюджету на надання житлових субсидій та їх вплив на суспільний добробут
Titoli alternativi: Budget expenditures for housing subsidies providing and their impact on public welfare
Autori: Кізима, Тетяна
Володимир, Горин.
Kizyma, Tetyana
Horyn, Volodymyr
Affiliation: Тернопільський національний економічний університет, Тернопіль, Україна
Ternopil National Economic University, Ternopil, Ukraine
Bibliographic description (Ukraine): Кізима Т. Видатки бюджету на надання житлових субсидій та їх вплив на суспільний добробут / Тетяна Кізима, Володимир Горин. // Галицький економічний вісник. — Т. : ТНТУ, 2020. — Том 64. — № 3. — С. 96–106. — (Фінанси, банківська справа та страхування).
Bibliographic description (International): Kizyma T., Horyn V. (2020) Vydatky biudzhetu na nadannia zhytlovykh subsydii ta yikh vplyv na suspilnyi dobrobut [Budget expenditures for housing subsidies providing and their impact on public welfare]. Galician economic bulletin (Tern.), vol. 64, no 3, pp. 96-106 [in Ukrainian].
Is part of: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету, 3 (64), 2020
Galician economic bulletin of the Ternopil National Technical University, 3 (64), 2020
Journal/Collection: Галицький економічний вісник Тернопільського національного технічного університету
Issue: 3
Volume: 64
Data: 22-mag-2020
Submitted date: 3-mag-2020
Date of entry: 17-set-2020
Editore: ТНТУ
TNTU
Place of the edition/event: Тернопіль
Ternopil
DOI: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2020.03.096
UDC: 658.3
Parole chiave: видатки бюджету
житлові субсидії
суспільний добробут
енергетична бідність
тарифи на енергоресурси та житлово-комунальні послуги
budget expenditures
housing subsidies
public welfare
energy poverty
tariffs for energy resources and housing services
Number of pages: 11
Page range: 96-106
Start page: 96
End page: 106
Abstract: Проаналізовано вплив видатків бюджету на програму житлових субсидій на рівень суспільного добробуту. Проаналізовано динаміку видатків бюджету на надання трансфертів населенню на оплату житлово-комунальних послуг та утримання житла, вказано на її тісний зв'язок із проведенням тарифної реформи в Україні, а також зміною підходів до призначення житлових субсидій. Доведено, що в умовах багаторазового підвищення тарифів на енергоресурси та комунальні послуги збільшення видатків бюджету на програму житлових субсидій та розширення доступу до неї домогосподарств дали можливість мінімізувати негативний вплив тарифної реформи на суспільний добробут. Проведений кореляційний аналіз і регресійне моделювання підтвердили тісну залежність та позитивний вплив видатків бюджету на програму житлових субсидій на рівень енергетичної бідності в Україні. Охарактеризовано основні причини зростання масштабів участі домогосподарств у програмі житлових субсидій, до яких зараховані, крім збільшення обтяжливості витрат на оплату комунальних послуг та енергоресурсів, також ментальні особливості населення, широкі можливості для приховування доходів, ліберальні умови призначення. Загрозливе зростання видатків бюджету на функціонування програми житлових субсидій, навіть в умовах поліпшення економічної ситуації в країні, поставило питання про перегляд умов надання населенню трансфертів на оплату комунальних послуг та посилення їх адресності. Обґрунтовано, що вирішити проблему недостатньої адресності соціальної допомоги може інформатизація процедур перевірки обґрунтованості набуття права на соціальні виплати, а також встановлення жорсткіших умов для участі у програмі житлових субсидій. Однак новації порядку надання житлових субсидій не вирішують проблеми відсутності мотивації до економного споживання ресурсів. У зв’язку з цим обґрунтовано доцільність повного переходу на грошову форму надання соціальної допомоги з можливістю вільного розпоряджання її зекономленою частиною. Також потребує вирішення проблема можливого несправедливого розподілу допомоги на оплату комунальних послуг у зв’язку з відмінностями в обсягах їх споживання.
The budget expenditures for the housing subsidies program influence on public welfare is analyzed in this paper. The dynamics of the budget expenditures for providing the housing subsidies as well as and its connection with the implementation of tariffs reform in Ukraine are analyzed. In addition, changes in the approaches to the housing subsidies provision are reflected. Based on the analysis, it is confirmed that under conditions of multiple increase of the tariffs for energy resources and housing services, growth of budget expenditures for housing subsidies program and extension the accesses for participation in the housing subsidies program it is possible to minimize the negative impact of tariffs reform on public welfare. Carried out correlation analysis and regression modelling proved the close relation and positive impact of budget expenditures for housing subsidies program on energy poverty rate in Ukraine. Main reasons for the increased households participation in this the housing subsidies program are characterised. In addition to the increased housing services and the costs of energy resources, these reasons include the population mental characteristics, wide possibilities for income hiding as well as liberal conditions of the housing subsidies attribution. The threatening problem concerning the increase of budget expenditures on the housing subsidies program, even in the context of improving economic situation in the country results in reconsidering the conditions for the attribution of the housing subsidies and strengthening its target beneficiaries. In this paper, the authors prove that digitalization of the procedures for checking the eligibility for social benefits, as well as establishing more strict conditions for participation in the housing subsidies program can solve the problem of insufficient targeting of these social benefits. However, the innovations of the housing subsidy procedure do not solve the lack of motivation for economical resources consumption. In this regard, it is reasonable to transfer to the cash form of social benefits providing with the possibility of free disposal of its saved part. The problem of unfair distribution of utility bills support, due to differences in its consumption should be solved.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/32480
ISSN: 2409-8892
Copyright owner: © Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя, 2020
URL for reference material: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5640
https://www.treasury.gov.ua/ua/filestorage/vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu
http://www.ukrstat.gov.ua/
http://dixigroup.org/storage/files/2019-02-07/energy_poverty_web.pdf
http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/gdvdg/Arh_vrduB_u.htm
http://socis.kiev.ua/ua/2019-02/
https://www.unian.ua/society/10398159-ukrajinciv-naybilsheturbuyut-viyna-na-donbasi-ta-malenki-zarplati-opituvannya.html
https://voxukraine.org/uk/connector/ne-goduvati-shahrayiv-chomu-neobhidnaverifikatsiya-sotsviplat/
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324-20
https://voxukraine.org/uk/9-factiv-pro-sytemu-subsidiy/
https://www.epravda.com.ua/columns/2016/03/2/583784/
https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/vikonannyaderzhavnogo-byudzhetu
https://www.unian.ua/society/10398159-ukrajinciv-naybilshe-turbuyutviyna-na-donbasi-ta-malenki-zarplati-opituvannya.html
References (Ukraine): 1. Сидор І. П. Домінанти впливу макроекономічних показників на добробут нації. Економіка і суспільство. 2018. № 16. С. 795–802.
2. Ігнатишин М. В., Ковач Я. М. Субсидії як інструмент адресної допомоги населенню. Економіка і суспільство. 2017. № 13. С. 993–997.
3. Ананська М. О., Товкан Д. М. Житлові субсидії в Україні, аналіз користувачів субсидій в Одесі та Одеській області у 2016 році. Ефективна економіка. 2017. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5640.
4. Fankhauser S., Tepic S. Can poor consumers pay for energy and water? An affordability analysis for transition countries. European Bank for Reconstruction and Development. 2005. Working paper. No. 92. 31 p.
5. А. Morin Allen at al. Addressing Affordability of Utility Services in Urban Housing: Energy Efficiency Solutions. Regional Synthesis Paper. Washington: Alliance to Save Energy; Municipal Network for Energy Efficiency, 2007. 110 р.
6. Звітність про виконання державного та місцевих бюджетів України. Офіційний веб-портал Державної казначейської служби України. URL: https://www.treasury.gov.ua/ua/filestorage/vikonannya-derzhavnogo-byudzhetu.
7. Структура сукупних витрат домогосподарств. Офіційний веб-портал Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
8. Індекси споживчих цін на товари та послуги. Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/.
9. Енергетична бідність в Україні. Огляд чинників та інструментів державної політики. Аналітична записка. Проект «Energy poverty – Guidance for State Policy and Public Discourse on Energy Poverty in the time of Reform». К.: АЦ DiXi Group; World Experience for Georgia, 2019. 20 с. URL: http://dixigroup.org/storage/files/2019-02-07/energy_poverty_web.pdf.
10. Витрати і ресурси домогосподарств України за ІІ квартал 2019 року (за даними вибіркового обстеження умов життя домогосподарств України). Офіційний веб-сайт Державної служби статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/gdvdg/Arh_vrduB_u.htm.
11. Україна напередодні президентський виборів 2019 – лютий. Веб-сайт Центру соціальних та маркетингових досліджень «Социс». URL: http://socis.kiev.ua/ua/2019-02/.
12. Українців найбільше турбують війна на Донбасі та маленькі зарплати – опитування. Інформаційне агентство «Уніан». 2019. 3 січня. URL: https://www.unian.ua/society/10398159-ukrajinciv-naybilsheturbuyut-viyna-na-donbasi-ta-malenki-zarplati-opituvannya.html.
13.Серебрянський Д. Не годувати шахраїв. Чому необхідна верифікація соцвиплат. VoxUkraine. 2019. 15 березня. URL: https://voxukraine.org/uk/connector/ne-goduvati-shahrayiv-chomu-neobhidnaverifikatsiya-sotsviplat/.
14. Про верифікацію та моніторинг державних виплат: Закон України від 03.12.2019 р. № 324-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324-20.
15.Кузьмин М. 9 фактів про систему субсидій в Україні і «справжню» ціну газу для населення. VoxUkraine. 2016. 7 червня. URL: https://voxukraine.org/uk/9-factiv-pro-sytemu-subsidiy/.
16.Левицький А. Субсидії: за чи проти. Економічна правда. 2016. 2 березня. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2016/03/2/583784/.
References (International): 1. Sydor I. P. Dominanty vplyvu makroekonomichnykh pokaznykiv na dobrobut natsii. Ekonomika i suspilstvo. 2018. № 16. Р. 795–802. [Іn Ukrainian].
2. Ihnatyshyn M. V., Kovach Ya. M. Subsydii yak instrument adresnoi dopomohy naselenniu. Ekonomika i suspilstvo. 2017. № 13. Р. 993–997. [Іn Ukrainian].
3. Ananska M. O., Tovkan D. M. Zhytlovi subsydii v Ukraini, analiz korystuvachiv subsydii v Odesi ta Odeskii oblasti u 2016 rotsi. Efektyvna ekonomika. 2017. № 6. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5640. [Іn Ukrainian].
4. Fankhauser S., Tepic S. Can poor consumers pay for energy and water? An affordability analysis for transition countries. European Bank for Reconstruction and Development. 2005. Working paper. No. 92. 31 p. [Іn English].
5. А. Morin Allen at al. Addressing Affordability of Utility Services in Urban Housing: Energy Efficiency Solutions. Regional Synthesis Paper. Washington: Alliance to Save Energy; Municipal Network for Energy Efficiency, 2007. 110 р. [Іn English].
6. Zvitnist pro vykonannia derzhavnoho ta mistsevykh biudzhetiv Ukrainy. Ofitsiinyi veb-portal Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy. URL: https://www.treasury.gov.ua/ua/file-storage/vikonannyaderzhavnogo-byudzhetu. [Іn Ukrainian].
7. Struktura sukupnykh vytrat domohospodarstv. Ofitsiinyi veb-portal Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/. [Іn Ukrainian].
8. Indeksy spozhyvchykh tsin na tovary ta posluhy. Ofitsiinyi veb-sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/. [Іn Ukrainian].
9. Enerhetychna bidnist v Ukraini. Ohliad chynnykiv ta instrumentiv derzhavnoi polityky. Analitychna zapyska. Proekt “Energy poverty – Guidance for State Policy and Public Discourse on Energy Poverty in the time of Reform”. К.: DiXi Group; World Experience for Georgia, 2019. 20 р. URL: http://dixigroup.org/storage/files/2019-02-07/energy_poverty_web.pdf. [Іn Ukrainian].
10. Vytraty i resursy domohospodarstv Ukrainy za II kvartal 2019 roku (za danymy vybirkovoho obstezhennia umov zhyttia domohospodarstv Ukrainy). Ofitsiinyi veb-sait Derzhavnoi sluzhby statystyky Ukrainy. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2018/gdvdg/Arh_vrduB_u.htm. [Іn Ukrainian].
11. Ukraina naperedodni prezydentskykh vyboriv 2019 – liutyi. Veb-sait Tsentru sotsialnykh ta marketynhovykh doslidzhen “Sotsys”. URL: http://socis.kiev.ua/ua/2019-02/. [Іn Ukrainian].
12. Ukraintsiv naibilshe turbuiut viina na Donbasi ta malenki zarplaty – opytuvannia. Informatsiine ahentstvo “Unian”. 2019. 3 sichnia. URL: https://www.unian.ua/society/10398159-ukrajinciv-naybilshe-turbuyutviyna-na-donbasi-ta-malenki-zarplati-opituvannya.html. [Іn Ukrainian].
13. Serebrianskyi D. Ne hoduvaty shakhraiv. Chomu neobkhidna veryfikatsiia sotsvyplat. VoxUkraine. 2019. 15 bereznia. URL: https://voxukraine.org/uk/connector/ne-goduvati-shahrayiv-chomu-neobhidnaverifikatsiya-sotsviplat/. [Іn Ukrainian].
14. Pro veryfikatsiiu ta monitorynh derzhavnykh vyplat: Zakon Ukrainy vid 03.12.2019 r. № 324-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/324-20. [Іn Ukrainian].
15. Kuzmyn M. 9 faktiv pro systemu subsydii v Ukraini i “spravzhniu” tsinu hazu dlia naselennia. VoxUkraine. 2016. 7 chervnia. URL: https://voxukraine.org/uk/9-factiv-pro-sytemu-subsidiy/. [Іn Ukrainian].
16. Levytskyi A. Subsydii: za chy proty. Ekonomichna pravda. 2016. 2 bereznia. URL: https://www.epravda.com.ua/columns/2016/03/2/583784/. [Іn Ukrainian].
Content type: Article
È visualizzato nelle collezioni:Галицький економічний вісник, 2020, № 3 (64)



Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.