Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/27324
Titolo: АУТСОРСИНГ ЯК ЕЛЕМЕНТ ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ СЕРВІСНИХ ПІДПРИЄМСТВ
Titoli alternativi: Autsorsynh yak element innovatsiinoi stratehii upravlinnia diialnistiu servisnykh pidpryiemstv
АУТСОРСИНГ КАК ЭЛЕМЕНТ ИННОВАЦИОННОЙ СТРАТЕГИИ УПРАВЛЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬЮ СЕРВИСНЫХ ПРЕДПРИЯТИЙ
OUTSOURCING AS AN ELEMENT OF INNOVATION STRATEGY OF THE BUSINESS MANAGEMENT OF SERVICE ENTERPRISES
Autori: Ратинський, Вадим
Ратынский, Вадим
Ratynskyj, Vadym
Affiliation: Тернопільський національний технічний університет вул. Руська, 56, м. Тернопіль, 46001, Україна e-mail: ratvadim@gmail.com к.е.н., асистент кафедри фінансів, обліку і контролю
Тернопольский национальный технический университет имени Ивана Пулюя ул. Русская, 56, г. Тернополь, 46001, Украина e-mail: ratvadim@gmail.com к.э.н., ассистент кафедры финансов, учета и контроля
Ternopil Ivan Puluj National Technical University 56 Ruska str., 46001 Ternopil, Ukraine e-mail: ratvadim@gmail.com Ph.D, Assistant Professor, Department of Finance, Accounting and Control
Bibliographic description (Ukraine): Ратинський В. Аутсорсинг як елемент інноваційної стратегії управління діяльністю сервісних підприємств [Електронний ресурс] / Вадим Ратинський // Соціально- економічні проблеми і держава. — 2018. — Вип. 2 (19). — С. 114-122. — Режим доступу до журн.: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2018/18rvvdsp.pdf
Bibliographic description (International): Ratynskyj, V. (2018). Autsorsynh yak element innovatsiinoi stratehii upravlinnia diialnistiu servisnykh pidpryiemstv [Outsourcing as an element of innovation strategy of the business management of service enterprises]. Sotsialno-ekonomichni problemy i derzhava [Socio-Economic Problems and the State] (electronic journal), Vol. 19, no. 2, pp. 114-122. Available at: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2018/18rvvdsp.pdf
Journal/Collection: Електронне наукове фахове видання "Соціально-економічні проблеми і держава"
Issue: 2(19)
Data: dic-2018
Submitted date: ott-2018
Date of entry: 10-gen-2019
Editore: Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя та Академія соціального управління (Україна)
Country (code): UA
Place of the edition/event: Тернопіль
DOI: https://doi.org/10.33108/sepd2018.02.114
UDC: 338.45:621
JEL: M21
Parole chiave: аутсорсинг
управление
предприятие
расходы
прибыль
management
outsourcing
enterprise
expenses
profit
аутсорсинг
управління
підприємство
витрати
Number of pages: 9
Page range: 114-122
Start page: 114
End page: 122
Abstract: Аутсорсинг, або менш відома його назва, як off shoring - це хороша система для багатьох вітчизняних виробництв. Проте, аутсорсинг має як переваги, так і недоліки. Це дослідження було спрямоване на аналіз основних переваг та недоліків сприяння аутсорсингу в потоці бізнесу та економіки України в сфері управління діяльністю сервісних підприємств. Використовуючи випадкову методику вибірки, учасниками цього дослідження стали 20 керівників та директорів у вибраних 20 середніх підприємствах різних галузей промисловості України, які були відібрані за допомогою системи випадкового вибору random, серед підприємств, які використовують в своїй діяльності елементи аутсорсингу. Більшість відібраних компаній розташовані в Києві та Львові. Якісна методика поглибленого інтерв'ю та обговорення в малих групах використовувалась одночасно з обраними групами респондентів. Результати виявили, що більшість респондентів погодилися з тим, що перевагами використання аутсорсингу є здатність концентруватися на основному бізнес-процесі, розподіл ризику та зниження витрат, таких як витрати на підбір персоналу та експлуатаційні витрати. Недоліки використання аутсорсингу включали ризик викриття конфіденційних даних і технологій, неправильних партнерів, відсутність уваги клієнтів та безліч прихованих витрат.
Аутсорсинг, или менее известна его название, как off shoring - это хорошая система для многих отечественных производств. Однако, аутсорсинг имеет как преимущества, так и недостатки. Это исследование было направлено на анализ основных преимуществ и недостатков содействие аутсорсинга в потоке бизнеса и экономики Украины в сфере управления деятельностью сервисных предприятий. Используя случайную методику выборки, участниками этого исследования стали 20 руководителей и директоров в выбранных 20 средних предприятиях различных отраслей промышленности Украины, которые были отобраны с помощью системы случайного выбора «random», среди предприятий, использующих в своей деятельности элементы аутсорсинга. Большинство отобранных компаний расположены в Киеве и Львове. Качественная методика углубленного интервью и обсуждения в малых группах использовалась одновременно с выбранными группами респондентов. Результаты выявили, что большинство респондентов согласились с тем, что преимуществами использования аутсорсинга является способность концентрироваться на основном бизнес-процессе, распределение риска и снижения расходов, таких как расходы на подбор персонала и затраты. Недостатки использования аутсорсинга включали риск разоблачения конфиденциальных данных и технологий, неправильных партнеров, отсутствие внимания клиентов и множество скрытых расходов.
Outsourcing, or less known its name, as offshoring, is a good system for many domestic industries. However, outsourcing has both advantages and disadvantages. This research was aimed at analyzing the main advantages and disadvantages of promoting outsourcing in the flow of business and economy of Ukraine in the field of managing the activities of service enterprises. Using the random sampling technique, 20 executives and directors from selected 20 medium-sized enterprises of various industries in Ukraine, selected through random sampling, among the enterprises that use outsourcing elements in their activities, became participants of this study. Most of the selected companies are located in Kyiv and Lviv. Qualitative methods of in-depth interviews and discussion in small groups were used simultaneously with the selected groups of respondents. The results revealed that most respondents agreed that the benefits of using outsourcing were the ability to focus on the core business process, risk sharing and cost reduction, such as staff recruitment costs and operating costs. The disadvantages of using outsourcing include the risk of disclosure of confidential data and technologies, wrong partners, lack of customer attention and a host of hidden costs.
Sponsorship: The authors received no direct funding for this research.
URI: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/lib/27324
ISSN: 2223-3822
Copyright owner: Електронне наукове фахове видання «Соціально-економічні проблеми і держава»
URL for reference material: http://sepd.tntu.edu.ua/images/stories/pdf/2018/18rvvdsp.pdf
References (Ukraine): 1. Аникин Б. А. Аутсорсинг и аутстаффинг: высокие технологии менеджмента : уч. пособ. / Б. А. Аникин, И. Л. Рудая. – М. : ИНФРА-М, 2009. – 320 с.
2. Григорак М. Ю. Principles of outsourcing influence estimation on efficiency of industrial enterprises activity [Електронний ресурс] / М. Ю. Григорак // Економіка: реалії часу. Науковий журнал. – 2012. – № 3-4 (4-5). – С. 28-32.
3. Загородній А. Г. Аутсорсинг та його вплив на витрати підприємства / А. Г. Загородній, Г. О. Партин // Фінанси України. – 2009. – №9. – С. 87-97.
4. Зорій О. М. Особливості застосування аутсорсингу [Текст] / Оксана Миколаївна Зорій, Тетяна Вікторівна Коваленко // Економічний аналіз : зб. наук. праць / Тернопільський національний економічний університет; редкол.: С. І. Шкарабан (голов. ред.) та ін. – Тернопіль : Видавничо-поліграфічний центр Тернопільського національного економічного університету “Економічна думка”, 2013. – Том 14. – № 3. – С. 18-28.
5. Зозульок О. Аутсорсинг як інструмент підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств в умовах глобалізації / О. Зозульок, О. Микало // Економіка України. – 2009. – №8. – С. 16-24.
6. Календжян С. О. Об эффективности аутсорсинга / С. О. Календжян. Российское предпринимательство. № 8 (44). 2003. – С. 74-77.
7. Крупа О. В. Обґрунтування механізму організації аутсорсингу допоміжних бізнес-процесів підприємств машинобудування / О. В. Крупа // Вісник Донецького національного університету економіки і торгівлі ім. Михайла Туган-Барановського. Економічні науки. - 2013. - № 3. - С. 30-37.
8. Лисюк Т. В. Аутсорсинг як чинник підвищення інноваційної діяльності у сфері туризму та готельно-ресторанного господарства / Т. В. Лисюк, О. С. Терещук // Науковий журнал «Науковий огляд». – 2016. – № 6 (27). – С. 10–20.
9. Логвінова О. П. Критерії обґрунтування проектів переходу підприємства на аутсорсинг / О. П. Логвінова // Інноваційна економіка. — 2013. —№ 7. — С. 64–67.
10. Хейвуд Дж. Б. Аутсорсинг: в поисках конкурентных преимуществ / Дж. Б. Хейвуд; пер. с англ. — М.: Изд. дом «Вильяме», 2004. - 176 с.
11. Koszewska, M., 2004. Outsourcing as a modern management strategy, prospects for its development in the protective closing market. Technical University of Lodz, Institute of World Economy and Textile Marketing.
12. Somjai, S. “Advantages and Disadvantages of Outsourcing”. Graduate School, Suan Sunandha Rajabhat University. Bangkok, Thailand. Business and Management Review, Volume 9 Number 1. July 2017.
References (International): 1. Anikin, B. A. & Rudaya, I. L. (2009) Autsorsinh y autstaffinh: vysokye tekhnolohii menedzhmenta [Outsourcing and outstaffing: high technology management: student. Way]. INFRA-M.
2. Grigorak, M. Yu. (2012) Principles of outsourcing influence estimation on efficiency of industrial enterprises activity. [Electronic resource] Economy: Realities of Time. Scientific Journal. No. 3-4 (4-5), pp. 28-32.
3. Zagorodniy, A. G. & Party, G. O. (2009) Autsorsynh ta yoho vplyv na vytraty pidpryiemstva [Outsourcing and its impact on enterprise expenses]. Finance of Ukraine. No. 9, pp. 87-97.
4. Zorij, O. M., & Kovalenko, T. V. (2013) Osoblyvosti zastosuvannia autsorsynhu [Peculiarities of the application of outsourcing]. Economic Analysis: Sb. sciences works, Ternopil National Economic University. Ternopil: Publishing and Printing Center of Ternopil National Economic University "Economic Thought", Volume 14, No. 3, pp.18-28.
5. Zozul'ok, O. & Mikalo, O. (2009) Autsorsynh yak instrument pidvyshchennia konkurentospromozhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv v umovakh hlobalizatsii [Outsourcing as an instrument for increasing the competitiveness of domestic enterprises in the context of globalization]. Economy of Ukraine. No. 8, pp 16-24.
6. Kalendjyan, S. O. (2003) Ob effektyvnosti autsorsynha [On the effectiveness of outsourcing]. Russian entrepreneurship. No. 8 (44), pp. 74-77. https://doi.org/10.2307/40158182
7. Krupa, O. V. (2013) Obgruntuvannia mekhanizmu orhanizatsii autsorsynhu dopomizhnykh biznes-protsesiv pidpryiemstv mashynobuduvannia [Justification of the mechanism of organization of outsourcing of auxiliary business processes of mechanical engineering enterprises]. Bulletin of the Donetsk National University of Economics and Trade named after V.V. Michael Tugan-Baranovsky. Economic sciences. No. 3, pp. 30-37.
8. Lysyuk, T. V. & Tereshchuk, O. S. (2016) Autsorsynh yak chynnyk pidvyshchennia innovatsiinoi diialnosti u sferi turyzmu ta hotelno-restorannoho hospodarstva [Outsourcing as a factor in improving innovation in tourism and hotel and restaurant business]. Scientific journal "Scientific review". No. 6 (27), pp. 10-20.
9. Logvinova, O. P. (2013) Kryterii obgruntuvannia proektiv perekhodu pidpryiemstva na autsorsynh [Criteria of the justification of projects of transition of the enterprise to outsourcing]. Innovative economy. № 7, pp. 64-67.
10. Heywood, J. B (2004) Outsourcing: In Search of Competitive Advantages. Izd. House "William".
11. Koszewska, M., 2004. Outsourcing as a modern management strategy, prospects for its development in the protective closing market. Technical University of Lodz, Institute of World Economy and Textile Marketing.
12. S. Somjai, “Advantages and Disadvantages of Outsourcing”. Graduate School, Suan Sunandha Rajabhat University. Bangkok, Thailand. Business and Management Review, Volume 9 Number 1. July 2017.
Content type: Article
È visualizzato nelle collezioni:Журнал „Соціально-економічні проблеми і держава“, 2018, Випуск 2(19)

File in questo documento:
File Descrizione DimensioniFormato 
18rvvdsp.pdfАУТСОРСИНГ ЯК ЕЛЕМЕНТ ІННОВАЦІЙНОЇ СТРАТЕГІЇ УПРАВЛІННЯ ДІЯЛЬНІСТЮ СЕРВІСНИХ ПІДПРИЄМСТВ844,85 kBAdobe PDFVisualizza/apri


Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.